Månadens Indie – ALOADED

ALOADED lanserades för precis ett år sedan och har redan medarbetare i Stockholm, Göteborg, Malmö och… Hong Kong!

– Det går väldigt snabbt i Kina nu, konstaterar Kalle Magnusson och John Gadnert. Potentialen är enorm och om vi räknar bort Spotify så är Kina redan vårt tredje största territorium, när det kommer till intäkter från streaming. Och då är en relativt stor del av vår katalog på svenska!

– Genom att ha en av våra delägare, Mattias Lövkvist, på plats i Hong Kong, så kan vi jobba direkt mot de olika lokala aktörerna och följa utvecklingen kring Tencent och QQ Music. Superspännande!

Aloadeds affärsidé är att vara en fullservicedistributör som stöttar oberoende skivbolag och artister.

– Vi drev skivbolag själva och hade en klar bild av vad vi saknat i samarbeten med de traditionella distributörerna. Det handlade mycket om att få hjälp i det dagliga skivbolagsarbetet, med uppgifter som promotion, avtal och administration, placering av musik i film & tv, produktion av fysiska produkter och innehåll till sociala medier, för att nämna några av alla de saker vi kan hjälpa till med. Allt för att kunna få tid över till det kreativa. Många bolag saknar också tid och resurser för att kunna ligga i framkant på alla de områden som nu behövs när musikutgivningen blir mer komplex. Det går inte längre att bara ladda upp och hoppas på det bästa. Hela processen kräver stor insikt, kunskap och bra relationer för att det ska hända saker – och den hjälpen ville vi bidra med. Att affärsmodellen skulle utgå från basen i skivbolaget – den digitala försäljningen – tyckte vi var enklast, vår del blir då direkt kopplad till om releaserna får stor spridning.

– Det tog cirka två år av förberedelser och förhandlingar med olika streamingtjänster & leverantörer innan vi kunde öppna portarna i september 2018, alltså för precis ett år sedan nu. Starten sammanföll också med att Phonofile, den sista nordiska indie-distributören, köptes upp av Sony-ägda The Orchard. Det fick oss bara att tro ännu mer på vår idé – om att det vi höll på att skapa verkligen behövdes. Och genom vårt fullservicetänk hoppades vi på att många bolag skulle ta steget över till oss. Planerna på att skapa ett bättre sammanhang för indielabels, för pepp och möjligheter att hjälpa varandra, fanns också med från början.

 

 

På er hemsida finns flikar för både distribution, promotion, vinyl & merchandise, sync, content & social media och en shop. Förklara hur er verksamhet är strukturerad!

– Vårt mål är att kunna hjälpa våra ansluta skivbolag med alla de delar som ett modernt musikbolag behöver. Det betyder att vårt erbjudande anpassas till varje bolag och deras behov.

– Digital distribution är det enklaste att förstå, men att kalla oss för en digital distributör blir något missvisande med allt annat som vi gör och erbjuder. Vi är snarare en paraplyorganisation för oberoende aktörer som labels, managers, producenter, förlag och artister. Men mycket kretsar kring distributionen, där också andra tjänster ingår, som dataanalys, pitch till spellistor med mera. Sedan i våras kan vi också erbjuda en omfattande fysisk distribution.

Hur arbetar ni med promotion och sync?

– När vi startade så hade vi en tanke om att upphandla PR till bolagens releaser från redan etablerade PR-firmor och -personer, men snabbt förstod vi värdet av att istället ha en promotionavdelning in-house. Så vi anställde och satsade på att bygga upp något eget istället. Detta är ungefär ett halvår sedan och vi har redan levererat ett trettiotal fina kampanjer och etablerat fina långsiktiga samarbeten.

– Sync är ett område som många bolag behöver hjälp med. Alla vet att det finns pengar i film, tv & reklam – men få har en bra strategi för att nå ut. Vi satsar på licensarbete för nordisk film och tv där vi själva kan placera musik ur vår egen katalog men också samarbeten med en rad olika music supervisors främst i USA för att nå de största produktions- och filmbolagen. De flesta av verken är dessutom oförlagda vilket gör oss till en fördelaktig partner då vi kan klarera både komposition och master-rättigheter. Utöver det så har vi tagit fram ett ramavtal med Stim för användning av alternativ oberoende musik online mot en månadskostnad.

Som paraply för oberoende aktörer så har vi också kunnat upphandla till exempel vinylpressning, merchandise och tryckeri, grafisk design, content och affischproduktion samt affischering. Allt med bra villkor som snabba leveranstider och bra priser. Skivbolagen lägger en beställning hos oss, och vi tar hand om allt från fil till leverans. Våra fokusområden kan också falla bort och tillkomma, allt beror på vad som efterfrågas av skivbolagen och artisterna. Om många är intresserade av samma sak så är det så mycket mer effektivt att vi tar in offerter, kollar leverantörer osv, än att varje bolag ska lägga tid på det.

Vilka är ni som arbetar med bolaget just nu och ungefär hur mycket arbetstid lägger ni involverade personer idag ned i verksamheten?

– Vi är för närvarande tio personer som jobbar på ALOADED och därtill en tre-fyra personer som stöttar upp på projektbasis eller hoppar in på olika funktioner. Vi försöker hålla arbetstiden till 40 timmar per vecka, men som många som startat egna bolag vet så finns det alltid risk att det rinner iväg ibland.

Hur ser bolagets ambitioner ut idag?

– Ambitionen är att hjälpa våra anslutna labels att växa, att deras musik ska få spridning och att den oberoende scenen ska växa. Det gäller både ekonomi, spridning och det konstnärliga. Aldrig har så mycket bra musik skapats och att kämpa för att den ska uppskattas och värderas högt står överst på vår agenda.

– Internt jobbar vi just nu på att hitta samarbetspartners inom olika områden så att vi kan bli ännu starkare utanför landets gränser. Vi får redan en hel del ansökningar från skivbolag utanför Norden och för att kunna erbjuda samma hjälp till ett tyskt, sydafrikanskt, colombianskt eller brittiskt bolag, så behöver vi hela tiden se över våra resurser och partners.

– I Sverige och Norden känner vi dock att vi redan har bra koll med vårt nuvarande team och våra samarbetspartners. En annan målsättning vi har är så klart också att fortsätta vara bland de bästa i Sverige på pitch till DSP:er som Spotify, Amazon, Apple Music, Deezer, men även asiatiska aktörer som QQ music etc. Och att fortsätta få uppmärksamhet från de största spellistorna, både nationellt och i resten av världen. Det är det som gör att hela verksamheten flyter. Asien är såklart ett fokusområde för oss, och med personal på plats hoppas vi kunna bli den bästa distributören av kvalitetsindie i Asien.

 

 

Sedan starten har er katalog vuxit till att omfatta mer än 900 artister. Hur tycker ni att det har det gått genom åren och har det hänt att ni har känt av någon form av växtvärk?

– Jo, det stämmer att nära tusen artister nu finns representerade i vår katalog. Så mäktigt! Vi har självklart fått jobba hårt för att kunna hantera nya kataloger och nya önskemål, men eftersom vi är 100 procent självfinansierade har vi också varit försiktiga med att växa för fort när det gäller personal eller områden som är förknippade med stora risker. Men absolut, att ha gått från fyra till tio-tolv personer på ett år är ju lite gasellfart får man säga – så i somras när utgivningarna var lite färre och dagarna lite längre så tog vi tid för att utvärdera allt. Det är viktigt att man tar sig tid till det också, och det som kom ut av det jobbar vi stenhårt med nu. Att få bra och kontinuerlig feedback från nya och gamla labels och artister är också otroligt viktigt.

Vilka titlar i den stora katalogen är ni mest nöjda med och har ni några personliga favoriter?

– Svårt! Vi har massvis med favoriter. Om vi tittar på det svenska: Markus Krunegårds senaste singel, Alice Bomans kommande album, Höga Nords hela katalog, Jonathan Johanssons Klagomuren, Sam Florians senaste EP, Wy, Patrik Arve, Service-katalogen med Jens Lekman med flera, samarbetet med Nordmark Pod och första OONA-releasen som kom nu i somras. Allt som bolagen Flora & Fauna och Rama Lama gjort i år har också varit magic!

– Att Sara Parkman och henne folkmusik-crew startar sitt nya skivbolag Supertraditional genom oss känns också som ett fint erkännande. Eller egentligen hela grejen att så många artister väljer att starta sina bolag genom oss. De tar kontroll över sina kataloger och släpper nya låtar i samarbete med vårt PR-team. Det känns verkligen som ett erkännande för vår modell. Så kul!

– En personlig höjdpunkt är också skivbolaget Musikrummet, med barnmusikinriktning, som i snart 35 år har drivits av Peter Wennberg och Kerstin Andeby i Karlstad. De har ett antal klassiska barnskivor i katalogen och att vi nu har digitaliserat dem, rensat upp på youtube, och kan tillgängliggöra klassiska releaser som Majas alfabetssånger med mera känns superkul – en katalog som aldrig varit tillgänglig digitalt tidigare!

Vilka har varit i era största framgångar sedan starten?

– När det gäller att välja bland musikutgivningarna vi är inblandade i så får vi säga Mares, bob hund, Alice Boman, Markus Krunegård, Anja Bigrell, Kristoffer Wallin, Sam Florian, barnskivan Majas alfabetssånger, uppstarten av lablarna OONA, <1000, Musikrummet, Supertraditional och signingen av Adrian Recordings, Rama Lama, Hybris och Höga nord. Och så klart helheten – förtroendet från våra labels är enormt och det är något vi jobbar på att upprätthålla och fördjupa dagligen.

 

På er hemsida beskriver ni Aloaded som ”an opposing force to conglomerates and conformity”. Även om jag är övertygad om att de flesta inom den oberoende musiksfären förstår vad ni syftar på så vore det intressanta att höra er förklara och utveckla den devisen!

– Haha, ja vilken mening! Men absolut, vi vill skapa ett nätverk, en kraft, en motpol till maktkoncentrationen som pågått i årtionden och som med Sonys köp av Phonofile blev ännu mer tydligt för den svenska indiescenen. Över en natt fanns plötsligt ingen distributör som stod upp för de oberoende och 800 indiebolag hamnade plötsligt i en situation där de ger en cut av sina intäkter till Sony, ett bolag som… på många sätt inte jobbar för samma värden som oss. Därför skrev vi så där. Vi vill öka mångfalden av utgivningar, bolag och röster – och motverka de globala konglomeraten, maktkoncentrationen och likformigheten.

Är det någon eller några av satsningarna som av en eller annan anledning har blivit en missräkning?

– Jo, vi hade en satsning som riktade sig till mindre artister som endast ville ha upp sin musik på Spotify – typ som ett mänskligare alternativ till tjänster som Spinnup, Amuse och distrokid. Vi förstod snabbt att det istället var skivbolagen – eller artister med ett engagemang för att driva label och karriär – som vi skulle lägga vårt krut på.

– Vi jobbar nu om detta från grunden och planerar att lansera en premiumtjänst för satsande artister som av en eller annan anledning inte arbetar med redan etablerade skivbolag. Och då kopplar vi på lite andra saker också: pitch till playlists, promotion och annat.

I er shop har ni massor av olika merchandiseprodukter: vinyl, cd, affischer, kassetter, t-shirts, tygväskor – och en frisbee! Hur går den delen av affärsverksamheten?

– Ja detta en del av vår fysiska distribution, utöver den sälj till butik runt om i världen så vill vi samla all grym oberoende musik så privatpersoner kan köpa därifrån, på ett ställe. Vi skickar skivor till fans över hela världen och ser det som en del av vårt helhetserbjudande. Men dessutom säljs produkterna också i vår lokal på Bondegatan 21. Vi har öppet varje fredag klockan 11-16. Superkul, och det är Joakim Ejdeholm på stockholmskontoret som sköter det mesta. Det är väldigt uppskattat bland våra artister och skivbolag, och det ger upphov till många spännande samtal och sammanhang!

Köper ni även in vissa tjänster externt?

– Ja, det gör vi. Vi har till exempel investerat i ett helt nytt avräkningssystem. Genom att ha ett nära samarbete med en extern aktör så har vi möjligheten att växa snabbt och hålla absolut högsta kvalitet i alla tjänster som rör metadata och avräkning.

– Som nämndes tidigare så har vi också ett nära samarbete med ett vinylpresseri
i Köpenhamn – RPM Records. Genom att våra anslutna labels lägger beställningar genom oss så har vi fått ner leveranstiden till tre veckor och vi blir en prioriterad kund som också kan ställa höga krav på produktionen. Samma gäller inom många av våra olika extratjänster – som t.ex. hjälp med mastering, mix och videoproduktioner. Även merch och poster-tryck.

– På den fysiska sidan så har vi också ett samarbete med en global distributör baserad i England som hjälper oss med sitt nätverk av skivbutiker utanför Norden.

Ni distribuerar till totalt närmare 200 olika plattformar och butiker runt om i världen. Vilka är de viktigaste?

– Det är inga nyheter att Spotify är den absolut viktigaste aktören för spridning av nordisk musik idag, och lägg till Apple/iTunes, Youtube/Google, Deezer och Amazon så ringar vi nog in de största andelarna av streamingkakan i vår del av världen. Utomlands ser det delvis lite annorlunda ut, framförallt i Kina, Japan, Indien och andra starka lokala marknader. Där finns det många lokala tjänster och plattformar. Även genremässigt kan det skilja lite, till exempel inom dans, klassiskt och så vidare.

– Det är viktigt att känna att vi kan få ut musiken på alla plattformar. Man vet aldrig var nästa streaming-topp sker.

Fördelar / svårigheter som indie?

– För vår egen del är det bara fördelar, en del av vår “USP” handlar om att vi inte är Universal eller The Orchard/Sony. Vi är något annat och vi arbetar med våra skivbolag på helt andra sätt och med helt andra saker. Många av oss som jobbar med ALOADED har också samma bakgrund som många av dem som driver skivbolag, vilket gör att vi bättre förstår behoven, svårigheterna och önskemålen. Och kanske också målen och drömmarna!

– Sen har ju tyvärr många indiebolag svårt att hålla kvar artister när de når en viss nivå. Det är fortfarande vanligt att artisterna hoppar på majorbolagståget mot utlovat guld. Men inte sällan återvänder de ju till sina rötter eller startar eget så snart kontrakten går ut. Det förloppet har vi sett åtskilliga gånger under åren.

– Och visst finns det även andra svårigheter som indie-skivbolag. Många av våra anslutna labels består ju av en till tre personer som sköter i princip allt själva, så att stötta, peppa och agera bollplank är en viktig del av vår verksamhet. Men även att peka på punkter att utveckla. Vi blir aldrig större än den musik som våra ansluta labels arbetar med och att hjälpa dem så de kan stå stabilt, behålla sin repertoar och få ut musiken till fler är vårt prio. Då blir det också svårare för majorbolagen att locka över artister.

Vilken har varit bolagets ungefärliga omsättning genom åren och vad ligger Aloaded ungefär på i antal sålda ex/plays/downloads?

– Vi växer snabbt och gjorde till och med lite vinst första året, som gjort att vi vågat fortsätta satsningarna. År två omsätter vi närmare fyra miljoner och fortsätter det så kommer vi dubbla omsättning även nästa år. Och streamingmässigt så har vi releaser och bolag i alla olika kategorier – från de som är ofta förekommande på Sweden Top 50 på Spotify till releaser som ofta befinner sig i den yttersta delen av den långa svansen. Som distributör och samarbetspartner till snart etthundra olika bolag måste vi se värden i alla delar av det spektrat. Alla våra bolag har också andra betydligt mer intressanta kvaliteter än streamingtal och siffror.

Hur ser ni rent allmänt på läget i Musiksverige just nu?

– Väldigt dubbelt. Svensk musik är bättre än någonsin, och det finns också betydligt större resurser och inte minst bättre folk i branschen idag än för bara några år sedan. Ny energi, experimentlusta och förändringsbenägenhet. Och etablerade artister tar saker i egna händer och startar skivbolag och gör sig oberoende av jättarna. Det gillar vi! Men självklart är vi oroliga för maktkoncentrationen kring några få storbolag och distributionsplattformar – det är en utveckling som inte hjälper fler artister eller mer alternativ musik att nå ut.

Vilka förväntningar och förhoppningar har ni på samarbetet inom SOM?

– Vi har bra koll på SOM och många av våra medarbetare och lablar är eller har också varit väl insatta i organisationen under åren. Våra förhoppningar på en organisation som SOM ligger främst inom det kulturpolitiska. Att påverka de stora jättarna inom radio, media, streaming och finansiering, att på olika sätt lyfta fram de svenska indiebolagen och våra intressen. Det är viktigt att alla oberoende bolag får en stark röst och där tror vi att det finns mycket att bygga vidare på. Något ALOADED också jobbar mycket med. Det är tydligt att organisering och mobilisering av krafter krävs för att kunna påverka i de stora frågorna.

– En konkret sak som SOM skulle kunna arbeta för är ju till exempel en user-centric streamingmodell. Där varje persons abonnemangsavgift delas upp bland just de artister som individen lyssnat på – inte som det är nu att det läggs i en pott och delas ut till många fler. Det skulle verkligen gynna indievärlden och många av SOM:s medlemmar och deras artister.

Något annat ni vill tillägga eller berätta?

– Kom gärna förbi vårt nya kontor på Bondegatan 21 i Stockholm! Som medlem i SOM så lyssnar vi gärna på din story och funderar på vad vi kan hitta för beröringspunkter. Eller kom in på en kaffe bara? På fredagseftermiddagarna har vi öppna dörrar till vår butik och i höst startar vi ett nytt live-koncept i huset på Bondegatan som vi kallar AAW. Välkomna!

Claes Olson

ALOADED

Kontakt: Kalle Magnusson & John Gadnert

hello@aloaded.com

 

Antalet skivbolag i katalogen: 94  (exkl. underetiketter)

Artister i katalogen: 967

 

www.instagram.com/aloadedmusic

www.aloaded.com