MÅNADENS INDIE – Birdnest Records

MÅNADENS INDIE Birdnest Records

 För 35 år sedan gav Per Granberg ut den första singeln på Birdnest-etiketten. Sedan dess har den svenska indieveteranen hunnit med att göra… massor! Slutfasen på året 2017 blev extra intensivt, då Granbergs eget band Charta 77 i höstas släppte albumet Inget varar för evigt – så har det alltid varit och följde upp det med såväl bandets första turné på Island (!) som flitigt turnerande på hemmaplan hela året ut. Eftersom Per Granberg dessutom ”hann med” att ligga i sjuksäng ett varv däremellan så presenteras därför december månads svenska indiebolag först idag – på det nya årets första dag! 

 

Hur går plattan och hur har turnerande gått?

– Det har gått väldigt bra. Det är hedrande att få fortsätta den här resa som startade 1983. Det är bara hatten av till arrangörer och publik!

Förra året gav du ut din självbiografi Trodde jag skulle ändra världen, förändrade bara mig själv – berätta lite om hur boken kom till!

Jag fick en fråga om att skriva självbiografi samt en textbok med mina rock och vistexter – det blev en bok mitt emellan…

Du är ju tveklöst en förebild och inspirationskälla för många. Hur känns det?

Ja du, hur känns det? Helt ok, tror jag. Jag vet inget annat sätt att leva.

Berätta om Birdnests bakgrund samt när, hur och var det bildades!

Birdnest bildades ur resterna av ett kollektivt singelsläpp där jag blev väldigt själv i slutänden. 1982 gav jag ut den första 7”, en ”split-singel” med köpingsgrupperna the Past och Zynthslakt

Hur många utgivningar har Birdnest gjort genom åren och vad är dina ambitioner?

Räknat alla underetiketter som funnits under åren så borde det bli närmare 300 skivor i olika format. Mycket var det när vi digitaliserade det hela för Spotify i alla fall, typ 1 500 låtar någonting.

Just nu vill jag jobba med tre-fyra band och kunna göra det själv. Rötterna är och kommer förbli punk. De avstickare som jag har gjort med band eller artister som inte riktigt delar punksynen på musik har alltid blivit mer kostsamma än vad det smakat – och tänker jag inte ekonomiskt…

Hur har det gått genom åren?

Berg- och dalbana är ett bra ord. 1994-96 var det en otrolig pik. 1997-2008 gick det knappt att leva på det och nu när strömmingen funkar så är det rätt trevligt igen. Jag har mer eller mindre jobbat professionellt på det sedan 1992.

Vilka titlar i katalogen är du mest nöjd med och har du några personliga favoriter?

Det är svårt att välja något av sina barn framför något annat.

Vilken har varit i er största försäljningsframgång sedan starten?

Dia Psalma Gryningstid.

Är det någon eller några av era satsningar som av en eller annan anledning har blivit en missräkning?

Om du vill snudda in på filmen ”The return of Jesus part II” så har jag svårt att se det som ett misslyckande. Vi gjorde det vi sa att vi skulle göra. Det som hänt efter filmen kanske är mindre skoj, men inget misslyckande. Big Fish trodde jag mera på när det begav sig, det visade sig att det var lite dålig timing på deras album – men misslyckande vet jag inte om det är. Skruvar man inte upp sina egna förväntningar eller krav är det mesta man gör åtminstone lärorikt.

Berätta lite om det du, Charta77 och Birdnest är aktuella med just nu!

Charta fortsätter turnera under 2018 med ett 15-tal spelningar bokade fram till sommaren, både i Sverige och Norge. Hösten 2018 ska vi ut tillsammans med ett annat ”stort” svenskt band på en typ ”35-årsturné” på sex-sju spelningar.

Arbetar Birdnest även på musikförlagssidan?

Bara med en artist och det är Ola Aurell som ligger på skivbolaget Branschen.

Du arbetar ju även som bl.a krögare och konsertarrangör, driver ett bryggeri, är bokförläggare och håller även på med andra projekt. Berätta!

– Jag har svårt att sitta still. Vill testa nya saker. Just nu vickar jag till exempel i skolan i diverse ämnen, just av den anledningen.

Hur mycket arbetar du och andra involverade personer med bolaget? 

– Typ tjugo timmar i veckan. Just nu tar vi även hem vår mailorder till Birdnest och det inkluderar en halvtidstjänst

Köper ni in eller tar ni hjälp på annat sätt med till exempel promotion eller digital marknadsföring?

– Det händer, det blir från fall till fall.

Vilka andra samarbetspartners har ni på musiksidan?

Vi jobbar med ett antal mindre bolag i väldigt lösa former…

Hur fördelar ni resurserna på digitalt, vinyl och CD – eller annat?

– Jag gör aldrig någon sådan uppskattning, men det mesta av vårt krut läggs på Spotify.

Vilka distributionskanaler har Birdnest?

– Phonofile digitalt, Bengans och vi själva på det fysiska.

 

Hur mycket arbetar ni internationell och hur går det?

– Norden definitivt, men inte mycket annars.

Vilken har varit er ungefärliga omsättning?

– Runt miljonen just nu. Sjuttio procent av det är digitalt.

Får ni ut musiken på ett bra sätt, tycker du? Vad skulle eventuellt kunna fungera bättre?

För tillfället är jag rätt nöjd, men visst skulle vi kunna gasa upp ett gäng. Mycket ligger på vårt bord om det ska hända.

Vad ser du framför allt för svårigheter som indie?

– Att emellanåt inte bli tagen på allvar…

Fördelar som indie?

– Frihet!

Du har väl alltid bott i Köping och haft staden som bas för din verksamhet – vad finns det för för- och nackdelar med det?

– Köping ligger väldigt centralt befolkningsmässigt i Sverige. Sen missar man kanske en del av nätverkande som Stockholm eller Göteborg skulle kunna bidra med, men jag är rätt nöjd att jag inte bara umgås med människor i musikbranschen hela tiden.

Vilka förväntningar och förhoppningar har du på samarbetet inom SOM?

– Små och stora samarbeten, vilket har infriats på dom typ tjugofem år som jag har varit medlem.

Hur ser du rent allmänt på läget i Musiksverige just nu?

– Det bubblar, men Sveriges Radio har aldrig någonsin varit sämre på att hitta musik från mindre bolag!

Claes Olson

 

Birdnest Records

Kontakt: Per Granberg

info@ogir.se


Artister i katalogen:

Asta Kask – DLK – Charta 77

www.birdnest.se

 

https://open.spotify.com/album/6xm1gqby61PR5q7tVLyQMw