Månadens Indie – Despotz Records

MÅNADENS INDIE

Despotz Records AB

I år fyller Despotz Records tio år, vilket bolaget i maj firade med en stor jubileumsfest på Debaser i Stockholm. Despotz tillhör de internationellt sett mest framgångsrika ”mellanstora” svenska independentbolagen. Förra året utsågs man av den europeiska branschorganisationen Impala till ett av Europas fem intressantaste ”unga” bolag och i våras prisades en av grundarna, Carl-Marcus Gidlöf, med det nyinstiftade priset Indie Sweden Award.

Despotz Records startades 2007 av Ronnie Schmidt, Ömer Akay och Carl-Marcus Gidlöf. Alla tre kom från olika bakgrund i branschen. Ömer hade drivit ett skivbolag inom extrem hårdrock, Ronnie var delägare och drev PR-byrån Triada Promotion och Carl-Marcus arbetade för det tyska presseriet Optimal Media GmbH och hade kontor hos Playground Music, som snabbt kom att bli det nystartade skivbolagets första distributör.

Bolagets första utgivning var en lounge- och bossa-tribute till de norska punkrockarna Turbonegro. Hyllningsalbumet sattes ihop genom att leta passande akter via MySpace, där man hittade ett antal artister och band som mot ersättning kunde spela in covers.

– Den samlingen gav oss ett distributionsavtal innan vi ens hade signat vår första akt till skivbolaget, minns Carl-Marcus. Därefter följde den fortfarande gravt underskattade artisten Kaka, vars riktiga namn var Richard Karlsson – tidigare medlem i Växjöbanden Tambureens och The Mo, som med sin DIY-indie/electropop släppte sin självbetitlade debut på Despotz-etiketten i januari 2008.

– Sedan tog det verkligen tog fart då vi för vårt andra släpp inledde ett samarbete med Hellsongs, efter det att de hade haft ett bra år med självfinansierad EP som plockades upp av bland andra P3. På Despotz släppte vi i februari 2008 bandets första fullängdare Hymns In The Key of 666. Albumet gav upphov till en stor licensdeal utanför Norden, med Bodog Musics Tysklandskontor. Det var ett skivbolag som snabbt vuxit upp finansierat av ett kanadensiskt online-poker-bolag och något år senare lika snabbt gick i konkurs. Men innan dess hade de hunnit släppa Hellsongs album och genomföra en mycket intensiv PR-kampanj för bandet, vilket lade grunden för flera års fortsatta framgångar för både bandet och albumet. Efter att Bodog gått i konkurs återgick rättigheterna till oss och med hjälp av det albumet i katalogen kunde vi skaffa oss en tysk distributionspartner i form av Cargo Records, som vi fortfarande arbetar med i Tyskland, Österrike och Schweiz.

– De kommande tre-fyra åren provade vi oss fram lite och skaffade oss erfarenheter. Målet var hela tiden att arbeta internationellt då det vid denna tidpunkt fans goda möjligheter om man var snabbfotad som indiebolag och inte var rädd för de digitala möjligheterna, som att exempelvis ge bort en MP3 gratis via bloggar – något som det då i stort sett var omöjligt för majorbolagen att göra, vilket öppnade upp ett stort fönster för att skaffa uppmärksamhet för vår skandinaviska pop.

Efter att ha släppt The Deer Tracks och Twiggy Frostbite, som båda fick uppmärksamhet internationellt, så öppnades en möjlighet för Despotz att arbeta med Titiyo och hennes album Hidden. Albumet släpptes först av Lars Nylins och Pernilla Anderssons Warner Music-distribuerade skivbolag Sheriff, men arbetades via Despotz utanför Norden.

– Därefter provade vi att licensiera in ett par släpp till Norden. Bland annat Terry Lynn och hennes grymma Kingstonlogic, finska Pintandwefall och debut-EP:n med amerikanska Family Of The Year, som sedan signade med Nettwerk worldwide. Det följdes sedan av fler svenska signingar, som inkluderade The Sonnets, O’Spada, LCTRISC och Saturday, Monday med flera.

Saturday Monday

I slutet av 2011 tog Despotz beslutet att även börja arbeta med hårdrock.

– Det berodde på att vi under våra första fyra år hade funnit det väldigt svårt att få någon regelbundenhet och stabilitet i att enbart arbeta med att utveckla nya akter på popsidan. De första akterna som skrev avtal med oss nu blev The Unguided och Raubtier och en helt ny tillväxtfas satte igång för bolaget.

I årsskiftet 2011/2012 köptes Ronnie Schmidt på egen begäran ut ur bolaget, eftersom hans karriär utanför Despotz hade tagit fart och skivbolaget krävde alltmer tid. Sedan dess har Ömer och Carl-Marcus drivit bolaget tillsammans. Det första man gjorde var att säga upp det kontor man tidigare haft på Grevgatan i Stockholm och istället flyttade man inventarier, lager och Ömers arbetsplats till Playground Music där Carl-Marcus redan satt.

– I samband med det hittade skivbolaget en helt annan stabilitet. Den nya bredden på arbetet möjliggjorde både en växande, stabil hårdrockskatalog och gav oss möjlighet att fortsätta utveckla nya popakter – där fokus kom att hamna på en ung singer-songwriter från Göteborg som hette Adna.

– Adna har sedan hon släppte sin första singel i januari 2012 streamats en bra bit över 30 miljoner gånger och haft ett flertal sync-placeringar, summerar Carl-Marcus. Hennes fanbase växer stadigt för varje album och varje turné hon gör runt om i Europa.

Hur ser era närmaste planer för Despotz ut?

– Det händer mycket just nu. Sedan i januari i år så har vi en heltidsanställd medarbetare på kontoret som heter Anna Rolander, vilket har möjliggjort för oss att öka vår utgivningstakt, dra upp nya riktlinjer för hur vi skall fortsätta växa och hålla ett helt annat flöde i vår kommunikation via sociala medier, vår hemsida och nyhetsbrev.

– Vi arbetar fortfarande med en växande skara hårdrocksartister, som till exempel CORRODED, Sonic Syndicate, Sparzanza, Liv Sin, Thundermother, Grimner och Apocalypse Orchestra. Men vi har även börjat satsa mer på popsidan igen, efter ett par års stiltje på signingssidan. Nu har vi förutom Adna även signat och inlett ett samarbete med Amanda Mair.

– Utöver detta så har vi under sommaren startat en helt ny underetikett som vi kommer att göra offentlig med ett par nya signingar efter semestertiderna…

Adna

Hur många releaser har ni gjort sedan starten för tio år sedan?

– Vi har totalt släppts sjuttiotalet album och gjort en bit över 400 releaser om man räknar totalt. Vi har en handfull guldskivor och utmärkelser från bland annat Impala, till exempel har vi fått ett par silverskivor för 20 000 sålda exemplar i Europa.

Dessutom har ju bolaget fått ett antal olika priser och utmärkelser?

– I samband med sitt femtonårsjubileum så lyfte Impala fram oss som ett av fem ”unga europeiska bolag” på MIDEM 2016. Sedan så uppmärksammade ju Indie Sweden Carl-Marcus med det nyinstiftade priset Indie Sweden Award på Gefle Gas-festivalen i våras.

Despotz uppmärksammas ju regelbundet för sitt framgångsrika arbete på nätet, med digital marketing etc – berätta gärna lite om hur ni arbetar där!

– Det är ingen rocket science utan vi tittar givetvis på hur andra arbetar och försöker hänga med i utvecklingen. Vi använder oss av både PR-konsulter och tjänster som Submithub, FeatureFM etc. Sedan så gäller det att hitta rätt folk – och som i vilka relationer som helst är det något man hela tiden måste utvärdera och utveckla.

Är det någon eller några av era satsningar som av en eller annan anledning har blivit en missräkning?

– Givetvis har det skett många satsningar som inte gått ihop ekonomiskt genom åren, men det är svårt att se på satsningar enbart i försäljning då de oftast för med sig andra saker som nya kontakter och erfarenheter. Plus att ibland så kommer den där oväntade sync-placeringen eller sidospåret som gör att vägen dit var värt allt.
– Största överupplagan stod Titiyo-släppet för, då vi hade hoppats att albumet skulle följas av en turné som aldrig blev av. Vi har en vägg av skivlådor kvar på kontoret därefter. Den affären gick dock ända ihop senare, bland annat med hjälp av ett framgångsrikt sync-arbete.

 

CORRODED

Hur mycket arbetar ni och andra involverade personer med bolaget?

– Numera försöker vi sikta på att åtminstone hålla oss till hyfsat normala arbetsveckor på cirka fyrtio timmar, men det är svårt och blir ofta mycket mer. Vi har delat upp det på kontoret så att jag som småbarnsförälder arbetar fram till klockan 14 måndagar till onsdagar samt heldagar torsdag-fredag. Ömer tar mycket kvällsaktiviteter och arbetar från lunch och framåt, medans Anna överlappar oss två och arbetar heltid, normal kontorstid. Resterande arbetstid arbetar Ömer och jag hemifrån på varsitt håll, kvällar och helger.

Köper ni in eller tar hjälp på annat sätt med vissa tjänster, som till exempel promotion och digital marknadsföring?

– Vår enskilt största utgiftspost är extern PR och motsvarar nästa två heltidstjänster, men är utspridd ute i Europa och Nordamerika. Det är samma team för våra hårdrocksreleaser, men för pop-släppen varierar det vilka vi lägger ut det på.

Vilka distributionskanaler har Despotz? I Sverige och internationellt, digitalt och fysiskt…

– Våra fysiska distributörer i Europa och Nordamerika inkluderar Border i Norden, Cargo i GSA, Suburban i Benelux, La Balaine i Frankrike, Proper i UK och AISA-SonyRED i Nordamerika.

– Phonofile/Finetunes sköter vår digitala distribution, men där utvärderar vi just nu om och hur affären med The Orchard kommer att påverka vårt arbetssätt och hur vi skall ställa oss till den.

Vilka andra samarbetspartners har ni?

– Musikförslaget Mars Music administrerar vår förlagskatalog via sitt nätverk av subförlag världen över. Tillsammans med dem har vi ett mycket bra nätverk för att kunna säkerställa att vi får in alla förslagspengar korrekt. Sedan så arbetar vi givetvis aktivt mot sync-placeringar vilket är en viktig del av vårt arbete.

– De flesta låtskrivare vi förlägger är artister på skivbolagssidan och vi arbetar då främst med de verk som släpps på skivbolaget. Men sedan så har vi även tre stycken låtskrivare som vi har generella låtskrivardeal med: Anders Ljung i Casablanca, Adna och Amanda Mair. Dessutom så har vi ett co-publishing-samarbete med BMG för Ludvig Parment, mer känd som Saturday, Monday.

– På sync-sidan arbetar vi med en handfull icke-exklusiva sync-agenturer, som aktivt letar syncar åt oss runtom i världen. Dessutom har vi en exklusiv partner i Australien/Nya Zeeland samt arbetar med tjänster som Tracks and Fields i Tyskland.

– Ifråga om tillverkning arbetar vi nästan uteslutande med Optimal Media för vår CD- och LP-tillverkning. När det gäller t-shirts och annan merchandise har vi ett par svenska bolag som vi tillverkar hos.

 

Thundermother

Ni delar kontor med flera andra musikbolag. Berätta vilka de är och vilka synergieffekter det kan finnas i att sitta tillsammans med andra bolag in om branschen!

– Under de senaste tre åren så har vi haft turen att hitta en bra lokal som vi kan växa i på adressen Idungatan 8 i Vasastan här i Stockholm. Där sitter vi nu tillsammans med både vår förlagspartner Mars Music, samt huserar även stockholmskontoret för vår digitala distributör Phonofile. Men dessutom sitter även Magnus Bjerkert och hans Adrian Recordings sitter här – vilket vi har ett bra utbyte av med både erfarenhet och kontakter, plus även Pledge Music, som vi nu ska lansera en större pre-order-kampanj tillsammans med.

Hur fördelar ni resurserna på digitalt, vinyl och CD – eller annat?

– Det är svårt att dela upp det, annat än att vi givetvis måste betala för pressning och alla våra album släpps på både CD och LP, vissa även i flera utgåvor, som till exempel limited editions och färgad vinyl etc. Men all vår PR och marknadsföring hjälper ju givetvis båda formaten.

Hur arbetar ni internationellt?

– Det är en väldigt bred fråga, då vi från allra första början sett internationellt och musikkonsumtion med streamingens framväxt idag är global. Så nästan allt vi släpper får en större setup och kampanj som åtminstone täcker Europa och Nordamerika. Men vi ser att vi kommer att behöva utöka våra strategier för att även nå den växande andel streaming som kommer från stora Spotify-marknader som Sydostasien, Mexico och Turkiet med flera.

– I USA och England hade vi tidigare konsulter, men nu har vi ändrat upplägget så att de är en del av vår distributions-setup istället.

Vad är er ungefärliga årsomsättning och antal sålda exemplar och streams?

– Omsättningen för skivbolaget kan hittas via allabolag.se och om jag får gissa så kommer vi nog att i år, grovt räknat, hamna på cirka 20 000 sålda fysiska ex och 50 miljoner streams.

Får ni ut musiken på ett bra sätt, tycker ni? Finns det någon gren i verksamheten som eventuellt skulle kunna fungera bättre?

– Vi anser att vi har byggt upp något som är unikt i Sverige idag, då vi från dag ett kan erbjuda en artist både en digital och fysisk release i hela västvärlden och backa upp det med såväl ett attraktivt förskott som bra PR. Det är inte många skivbolag som har den plattformen, utan många artister riskerar att fastna i Norden och enbart arbetas med lite online-PR och digitala släpp utanför – och då är det mycket svårt att bygga upp något mer långsiktigt och turnera, då den fysiska skivan fortfarande betyder en hel del internationellt.

– Digitalt är vi mycket nöjda med vårt nära samarbete med Phonofile, men måste som sagt var utvärdera vad som kommer ske där. På den fysiska sidan så försöker vi alltid utvärdera och finjustera så att det skall fungera och gör ibland en del justeringar och strategiska ändringar.

Casablanca

Vilka musikmässor och branschkonferenser brukar Despotz medverka på och hur ser ni på utfallen av dessa?

– Genom åren har vi varit på de allra flesta och kan väl lyfta ett par tips. SXSW är en bra fest och dit bör man åka enbart för att nätverka. SXSW är alldeles för stort för att vara värt att försöka nå ut med ett showcase på, men finns många fina möjligheter att få möten med eller spontant träffa väldigt mycket bra folk
– By:Larm och Eurosonic är de showcase-festivaler som man bör satsa på då båda drar internationell och nordisk bransch och även utgör viktiga nätverksmöjligheter. MIDEM kanske börjar bli intressant igen efter flera års tapp, de har några av de bästa panelerna och är fortfarande ett av de få ställen där man i Europa kan träffa både asiatisk bransch och en hel del amerikansk.

Vilka svårigheter upplever ni som indie?

– Jag tror alla brottas med cash flow och att man måste få varje krona att räcka så långt som möjligt med hjälp av personligt engagemang, hårt arbete, svett och sömnbrist.

Fördelar som indie?

– Att vi samtidigt kan vara med hela vägen och ha en översikt och delaktighet i alla delar av verksamheten – och kan få en mycket bättre marginal och utväxling på våra framgångar när vi väl lyckas.

Det verkar som att även er äldre backkatalog har bra spridning. I våras så uppmärksammade en medlem i det amerikanska bandet Afghan Whigs i den engelska musiktidningen Uncut ett spår på en av era allra första utgåvor – O’Spadas album Pay Off – som en av sina fem största favoritlåtar. Kommentar?

– Vi har alltid haft internationell spridning där vi har investerat i PR, så det händer ofta roliga saker som det här exemplet. Just i O’Spadas fall så var de verkligen på väg mot någonting stort. Men efter att ha hyllats av alltifrån The FADER och livsstilsmagasinet Monocle – som ett år flög in bandet för att spela på deras julfest i London, spelat på CMJ i New York och inte långt efter att albumet Pay Off släppts och O’Spada sålt ut Debaser Medis i Stockholm och precis skulle boka biljetter för en spelning på SXSW, så splittrades bandet. Jag tror att det här albumet kommer att bli en klassiker.

Carl-Marcus, du driver ju parallellt med Despotz även musikbolaget ICEA – förklara upplägget!

– ICEA, eller Icons Creating Evil Art, är en helt separat label. För mer info skulle det behövas en egen Månadens Indie någon gång i framtiden!

Ömer har ju även hörts i podcasten Rockdudes – berätta!
– Rockdudes är Sveriges största musikpod, där jag och min kollega Jonas Lööw från Rockbladet.se intervjuar musiker. Bland de gäster som har besökt oss finns allt ifrån Thin Lizzy till Carolina Of Uggla och Yohio, men även branschkollegor som berättar om sitt yrke och ger tips. Just i skrivandes stund firar Rockdudess jubileum med sitt femtionde avsnitt. Podcasten är ett sätt för oss att utveckla oss själva, men också ge karma tillbaka.

För drygt ett år sedan ryktades det om att du, Ömer var på väg till New York – hur ser de planerna ut idag?

”Vi är på gång”! Tomas Ledin…

Despotz har ända sedan starten varit medlemmar i SOM. Idag sitter Ömer med i organisationens styrelse. Despotz är även engagerade i Swedish Label Rights, där Carl-Markus är styrelseledamot. Vilka förväntningar och förhoppningar har ni på samarbetet inom SOM?

– SOM arbetar med en mängd mycket viktiga saker och har gjort otroligt mycket för indiebolagen under de tio år vi suttit med, både för att samla medlemmarna och kollektivt kunna föra talan i frågor samt som del av Merlin kunna förhandla på internationell nivå med de riktigt stora digitala tjänsterna, ta del av uppgörelser i rättsmål etc. Men även som en mötesplats och plattform där vi mindre labels kan utbyta erfarenheter och kontakter och inspirera varandra. Utöver det så börjar nu Manifest bli ett verkligt starkt varumärke och en gala som skapar uppmärksamhet.

 

Raubtier

Hur ska Despotz tillbringa sommaren i år? På kontoret, festivaler eller semester?

– Kontoret kommer att vara stängt i cirka tre veckor, men i övrigt så blir det både festivaler och kontorsjobb om vartannat.

Till sist: Vilka är era bästa minnen från de tio år som har passerat revy sidan ni startade Despotz?

– Här skulle vi nog kunna svara med en mindre uppsats, konstaterar Carl-Marcus. Det finns många viktiga händelser som varit avgörande för bolaget. Det kan handla om starka minnen om vart man befann sig när vissa dealar sattes – jag minns till exempel en morgon i Cannes på MIDEM för ett par år sedan då en riktigt stor dealförfrågan låg i mailkoren. Det kan även handla om konserter, festivaler och att få dela ut en guldskiva första gången, något som både Ömer och jag har gjort på scenen på stora festivaler – eller signingar som man upplevt och alltid kommer att minnas som speciella…

– Utöver alla delmål som man sakta lyckats bocka av, så handlar det för mig om allt ifrån första guldskivan med Raubtier, till att signa Civil War som bestod av de fyra avhoppande medlemmarna ifrån Sabaton, eller att vi lyckades få med Saturday, Monday-låten The Ocean i nyversion på Steve Angellos soloskiva, svarar Ömer. Men att det som verkligen sticker ut är att jag kan leva på mitt yrke. Min dröm har gått i uppfyllelse!

Claes Olson

Despotz Records AB

Kontaktinfo: info@despotz.se

Carl-Marcus Gidlöf: cmg@despotz.se

Artister i katalogen:

Adna, Amanda Mair, Martin Rubashov, Satan Takes A Holiday, Scarlett Riot, Nightrage, CORRODED, Sonic Syndicate, Sparzanza, Liv Sin, Thundermother, Grimner, Apocalypse Orchestra, Raubtier, Bourbon Boys, Robert Dahlqvist, Crucified Barbara, Kamchatka, Civil War, The Unguided, Saturday, Monday, The Sonnets, O’Spada, LCTRISC, Casablanca, Titiyo, Twiggy Frostbite, The Deer Tracks, Kaka, Hellsongs m.fl

www.despotz.se