MÅNADENS INDIE – Lundgren Music

MÅNADENS INDIE Lundgren Music

När jag får tag på jazzgitarristen Gustav Lundgren för att göra den här intervjun, så har han precis landat på hemmaplan efter en Spanien-turné som inleddes i Barcelona samma dag som de stora upploppen lamslog den katalanska staden.

– Men det funkade! Arrangören hörde av sig och ville boka av ena giget och en workshop när jag var på väg till flygplatsen, men till slut lyckades vi genomföra hela helgens turné. Jag tog mig även till Alicante med tåget och tillbaka.

Gustav Lundgren bildade bolaget Lundgren Music redan i samband med att han ville ge ut sin första skiva i eget namn runt 2001. Han frågade då Jonas Kullhammar om denne ville släppa den på Moserobie, men Kullhammar svarade att han tyckte att det var bättre att Lundgren fixade ett eget skivbolag.

– Och det gjorde jag. Mycket enkelt var det. Jonas och även Petter Winnberg hjälpte mig med alla mina frågor kring skivnummer, EAN-koder och allt möjligt.

Du startade bolaget för snart tjugo år sedan – ungefär samtidigt som du slog igenom med Hot Club de Suede, där du uppmärksammades för ditt Django Reinhardt-inspirerade gitarrspel. Sedan dess har du medverkat i flera olika Django-sammanhang, bl.a Svenska Django Reinhardt Sällskapet. Hur föddes din egen personliga fascination för den franske gitarristen?

– Jag och gitarristen Andreas Öberg hittade Django genom Bireli Lagrene redan i tonåren. Jag fastnade ganska tidigt för Django Reinhardt och hans flyhänta gitarrspel.

Ungefär hur mycket arbetstid lägger du idag ner på just själva skivbolagsverksamheten?

– Jag jobbar själv med detta. Jag antar att det blir några veckor per år som dedikeras till skivbolaget. Det går snabbare ju mer rutinerad man blir. Jag släpper nu cirka fyra album per år.

Köper du in vissa tjänster externt?

– Ibland använder jag Alar Suurna (Roxette m.m./reds.anm.) för mix, men framförallt för mastring. Jag har även haft hjälp av grafiker och ljudtekniker genom åren, men ibland gör jag allt själv från ax till limpa.

Har du några andra fasta och/eller återkommande samarbetspartners?

– Jag har sedan många år tillbaka tryckt CD hos DigiCon AG i Tyskland. Vinyl har jag bara gjort en och den gjordes i Holland. Jag använder Plugged Records som fysisk distributör och IndigoBoom som digitaI. I övrigt kan det variera med samarbetspartners.

Hur ser ambitionerna för ditt skivbolag ut idag?

– Jag har slutat trycka fysiska produkter. Jag släpper nu endast digitalt. Detta gör jobbet enklare och snabbare, men jag tjänar nästan inga pengar på skivbolaget. För typ femton år sedan kunde jag sälja flera tusen fysiska CD per år, då blev det pengar när man var ensam om vinsten.

Hur tycker du att det har det gått genom åren?

– Bra! Mina erfarenheter av att ge ut på andra bolag är dåliga. Det blir alltid bäst och mest lönsamt att ge ut musiken själv.

Vilka titlar i katalogen är du mest nöjda med och vilka är dina personliga favoriter? 

– Skivan Passageiros med Lili Araujo spelades in i Rio och jag skrev all musik i Thailand. Den skivan kommer jag alltid att älska. Sedan även min gamla Trio som spelade in skivan Bertheléville i Frankrike. Den har en fin repertoar tycker jag och finns även på Vinyl med mycket bra ljud. En annan favorit är Mar med Luiz Murá. Den spelades in i Barcelona, där jag även spelade in Jazz vol.1 & vol.2 med Jorge Rossy & Doug Weiss. Min senaste skiva med bland andra saxofonisten Chris Cheek är också en favorit. Jag hoppas att varje skiva blir bättre och bättre och på sätt och vis så känns det så.

Vilka har varit i bolagets största framgångar sedan starten?

– Flest sålda CD är tveklöst Gustav Lundgren plays Django Reinhardt och Hot Club de Suede Avec. Men jag minns att vi fick fina recensioner på skivan 8 Venues med Gustav Lundgren Quartet när den kom ut.

Är det någon eller några av satsningarna som av en eller annan anledning har blivit en missräkning?

– Nej, jag vill inte se något som en missräkning. Jag räknar aldrig med att få igen pengarna på någon release. Jag tjänar pengar så jag klarar mig på att spela live. Att göra skivor är något jag gör för min egen skull, inte för att tjäna pengar. Att dokumentera är viktigt för mig. Jag vill föreviga min musik.

Hur fördelar du resurserna på digitalt, vinyl och CD?

– Nu finns bara de gamla releaserna från före 2018 på CD eller vinyl – och jag har även gjort en DVD. Men jag kommer bara att satsa på digitala releaser framöver. Jag vill också tänka på miljön.

Vilken har varit bolagets ungefärliga omsättning genom åren?

– Vet ej. Lite pengar kommer in, men det varierar. Mitt skivbolag är samma enskilda firma som min musikerfirma så det är svårt att hålla isär. Jag har ingen låt på någon Spotify-redaktörs lista, men jag har en låt med Cecilia Krull; La Casa de Papel, på en privat Spotifylista. Den låten har spelats 57 000 gånger på Spotify.

Du säljer noter på bolagets hemsida. Arbetar du även på musikförlagssidan?

– Nej, det gör jag inte.

Vilka musikmässor och branschkonferenser i Sverige och i utlandet har du varit på och hur ser du på resultaten och utfallen av dessa?

– Jag var på WOMEX för några år sedan. Det var intressant, men det gav nog fler spelningar för mig som musiker än att det hjälpte skivbolaget!

Får du ut musiken på ett bra sätt, tycker du? Finns det eventuellt något speciellt som du tycker skulle kunna fungera bättre?

– Visst kommer musiken ut bra via The Orchard, men jag gillar inte algoritm-systemet som exempelvis Spotify använder. Mina skivor är i stort sätt osökbara. Om man skriver exempelvis ”AGE” som är en fransk grupp som jag släppt så hittar man ingenting. Man måste skriva en av låtarna på skivan plus bandnamnet för att hitta skivan. Om man skriver Gustav Lundgren så hittar man knappt hälften av mina skivor, vet inte varför… Vet inte heller vad man skall göra för att komma igenom… Apple Music funkar bättre, det använder jag själv.

Svårigheter som indie?

– Att få radio ochTV. Att få recensioner. Att sälja många CD. Att få många plays…

Fördelar som indie?

– Att slippa be om lov. Att kunna släppa vad man vill när man vill.

Hur ser du rent allmänt på läget i Musiksverige just nu?

– Bra! Många kreativa människor!

Din Django-inspirerade musik har väl på sätt och vis egentligen lite mer ”hemmaplan” i Frankrike och du turnerar ju själv på kontinenten. Vad upplever du för skillnader mellan musikklimatet här och där?

– Jag vill inte generalisera. Det finns folk som lyssnar där som här. Det finns bra och dåliga live-venues där som här. Det finns bra musiker där som här. Det finns folk som köper CD där som här. Men när det gäller just Gypsy Jazz så är Paris ”Mecka”. Mest jobbar jag dock i Barcelona och Stockholm.

Det är nu nästan exakt ett år sedan du blev medlem i SOM. Vilka förväntningar och förhoppningar har du på samarbetet inom organisationen?

– Jag vet fortfarande väldigt lite så jag avslutar med att passa på den frågan…

Claes Olson

 

Lundgren Music

Kontakt: Gustav Lundgren

gustav@jazz.se

www.lundgrenmusic.com

 

Artister i katalogen:

Antoine Boyer – Chris Cheek – Andreas Öberg – Jorge Rossy – Doug Weiss – Sérgio Krakowski – Amoy Ribas – Jessica Curran – Ola Bothzén – Tom Warburton – Desirée Garcia – Martin Melendez – Agostino Aragno – Carl Bagge – Celia Mur – Johan Hörlén – Jon Fält – Gustav Lundgren – Daniel Santiago – Jussi Lehtonen – Karl-Martin Almqvist – Martin Höper – Martin Sjöstedt – Daniel Fredriksson – Gunnar Lidberg – Håkan Goohde – Klas Lindquist – Thomas Eby – Gabriel Grossi – Hampus Lundgren – Andreas Unge – Martin Widlund – Mattias Puttonen – Karl Olandersson – Magnus Wiklund – Göran Lind – Linus Lindblom – Gustavo Bergalli – Robert RMS Ikiz – Lili Araujo – Patrik Boman – Stefan Gustafson – Bernardo Aguiar – Bebe Kramer – Jimmy Rosenberg – Kenji Rabson – Moussa Fadera – Xavi Hinojosa – Garry Fimister – Fredrik Carlquist – Tati Valle – Fredrik Lindborg – Luiz Murá – Eva Slongo – Aurélien Trigo – Michael Gimenez – Edouard Pennes – Rémi Oswald – Cecilia Krull – Juan Patricio Mendoza – Leo Lindberg

Lundgren Music @ Spotify

Facebook: https://www.facebook.com/GustavLundgrenOfficial/

YouTube: https://www.youtube.com/user/gustavlundgren

Instagram: https://www.instagram.com/lundgrenmusic/

Twitter: https://twitter.com/LundgrenMusic

SoundCloud: https://soundcloud.com/lundgren-music-gustav

www.gustavlundgren.com