Månadens Indie – Novoton

Daggan Stamenkovic har sedan 1987 drivit skivbolag i flera olika omgångar, men när han efter ett par års paus från skivbranschen 2004 startade Novoton drog han igång den skivbolagsverksamhet som har utvecklats till hans i särklass både mest långlivade och mest omfattande. Just nu är bolaget aktuellt med bl.a. I.B. Sundström, Riddarna, Norma, St Andreas, Karl Malm och Pascal.
– 2004 var det allmänna läget i musikbranschen väldigt deppigt till följd av att den fysiska försäljningen gick rakt neråt och den digitala inte hade tagit fart alls. Vänner och bekanta började lägga ner sina skivbolag och jag kände starkt att det var helt fel. För mig har musiken alltid varit livsviktig och jag kunde inte ens föreställa mig att det i framtiden inte skulle lösa sig med att folk skulle betala för den. Folk tyckte jag var lite ”dum i huvudet” när jag berättade att jag skulle dra igång en ny label igen då. Men det var lite därför som Novoton startades. Dessutom hade jag hade dykt på några band som jag verkligen gillade…
Daggan är i grund och botten grafisk designer, men han har alltid arbetat antingen helt och hållet – eller med nära anknytning till – musikbranschen. Sitt första skivbolag, Frequent Frenzy, startade han 1987 tillsammans med kompisen Thomas Ehrngren och drev det sedan till mitten av nittiotalet. Några år senare startades Origin tillsammans med Graham Lewis, CM von Hausswolff och Andreas Karperyd – vilket i sin tur ledde till att Daggan blev label manager för Beverage, som hade startats av Johan Renck och folk från Nåid och Lucky People Center.
– Men i samma veva så bestämde jag och min sambo oss för att flytta till Gotland så musiken fick ta en paus ett tag. Men inte länge, dock. Jag kom tidigt in i hela internet-grejen och såg stora fördelar för musikbranschen där, trots att majorbolagen vid den tiden aktivt motarbetade alla internetsatsningar. Jag initierade ett projekt tillsammans med Play It Again Sam och vi satt i nästan ett år och ritade upp hur det skulle se ut. De var fullt engagerade i detta, men när vi var klara med att spexa upp vad som skulle ha blivit en av de första legala internet-shopparna för digital musik så gick boo.com i konkurs och sen ingen ville ta i internetprojekt med tång ens en gång…
– I samma veva blev jag kontaktad av ett bolag som producerade och sålde samplingar på cd till musiker. Nu ville de skapa en plattform för samma affärer på nätet. Tillsammans med det bolaget och några vänner skapade vi PrimeSounds, som faktiskt fungerade ganska mycket som Spotify. Man betalade en månadsavgift och fick tillgång till ett enormt samplingsbibliotek som man kunde använda i sitt musikskapande. Biblioteket fylldes hela tiden på med nyproducerat, licensierat material.
När PrimeSounds såldes till Steinberg bestämde sig Daggan och vännerna Andreas Karepryd och Jonas Klemming sig för att bygga en egen shop-lösning för indiebranschen. En shop för att digital musikförsäljning. I augusti 2005 gick Klicktrack live.
– Till skillnad från till exempel iTunes så var Klicktrack en shop-lösning med vilken lablarna och artisterna kunde ha egna download-shopar på sina egna hemsidor. Vi fick med oss både de flesta svenska indiebolagen och ett bra gäng utländska. Och det sålde på ok.
– Under en period så var Klicktrack faktiskt det enda ställe där man kunde köpa The Knife downloads legalt och de var vår absoluta storsäljare. iTunes var också på väg till Europa vid det tillfället och eftersom indiebolagen hade svårt att få iTunes-avtal frågade de oss om vi inte kunde leverera dit också. På så vis kom vi i kontakt med Phonofile, som redan var en digital distributör, och vi inledde ett samarbete. Det samarbetet gick så pass bra att vi 2010 bestämde oss för att gå samman med Phonofile och bli deras svenska arm. Och där är jag än idag, som ansvarig för Sverige.
Norma Foto: Mattias Lindbäck

Men låt oss nu gå tillbaka några år – tillbaka till historien om Novotons uppkomst…
– 2004 bodde jag alltså i Visby. Där hade jag sett ett band som hette Novak. De gjorde glimrande indiepop och hade en i mina öron helt grym sångare. Min tanke var först att bara hjälpa bandet med att spela in ett album och hitta ett bolag som ville ge ut det. Men läget i branschen var som det var och folk ville inte satsa på nya band, så jag bestämde mig istället för att det var dags för att starta en ny label. Sagt och gjort. Första releasen blev Novaks It all works out in the end, en titel som var lite förutsägande.
– Jag bestämde mig för att Novoton inte skulle vara genre-styrt, vilket mina tidigare lablar hade varit, utan jag ville ge ut allt som jag gillade – oavsett genre.
– Samma sommar som vi höll på med Novak dök jag på ett band som spelade hård rock med garagetoner som jag gick igång på och samarbete med Black Belt inleddes. På hösten när de första grejerna med Novak och Black Belt släpptes tyckte Novaks gitarrist Johnny Persson, som arrangerade konserter i Visby, att jag skulle komma och kolla på ett helt nytt band som han trodde jag skulle gilla. Det var en spelning som jag sent kommer att glömma. I en packad och trång restauranglokal såg jag Pascal för första gången, på deras typ andra eller tredje spelning någonsin har jag för mig, och bestämde mig redan efter ett par låtar att jag måste jobba med dem. Det var länge sen jag blev så exalterad av ett band och spelning.
Daggan tog kontakt med bandet redan samma kväll.
– Jag var kanske lite för överförfriskad och de undrade nog vad jag var för konstig ”farbror”. Men efter ett par dagar fick jag deras demo och vi träffades för att diskutera samarbete. Precis som jag sa till bandet då så brydde jag mig inte alls om ifall det var säljbart, utan min enda tanke var att detta måste släppas – och det är väl det bandet som på sätt och vis har satt grunden för vad Novoton ses som. Med fem egna album och fem album med bandets ”sidoprojekt” Skriet, Dödsfest och NEJ så har vi tillsammans format hur folk ser på Novoton.

Pascal live Foto: Jac Hedberg
– I och med inspelningen av Novak och Pascal kom jag i kontakt med Magnus Henriksson och hans projekt Existensminimum som resulterade i två albumsläpp. I början hade nästan alla band utom Black Belt någon slags anknytning till Gotland och Norma var nästa ”Gotlandsband” som var på tur. Men många av banden började flytta från ön och så kom jag i kontakt med fler och band från Stockholm varav Paper var först ut. Ett band som jag gillat mycket och följt ganska länge på MySpace var Knivderby. Till slut blev det tillfälle att jobba tillsammans, vilket jag blev glad över då jag alltid gillat deras progressiva punk med intellektuella texter. Sen hade dammluckorna öppnats och helt plötsligt fick jag väldigt mycket bra musik. Mycket, mycket mer än vad jag kunde jobba med eftersom jag driver Novoton på sidan av ett annat heltidsjobb och det finns bara så många morgnar, kväller och helger att tillgå.
Hur mycket tid lägger du egentligen lägga ner på bolaget?
– Jag lägger nog ner 5-10 timmar i veckan, mest med produktion. Sen hyr vi in externa promotionbolag som sköter all promotion kring releaserna. Jag skulle aldrig hinna med det annars. Vi har väl jobbat med de flesta, lite beroende på vilket band det handlar om. Bland annat har vi arbetat med Birds Will Sing For You, Liza Berthelsen, Skiva och Elin Hedman.
Trots Daggans ovannämnda begränsning i arbetstid så har Novoton utöver redan ovannämnda band sedan starten även hunnit släppa album och singlar med Antennas, Katharina Nuttall, Hyper Plastic, Riddarna, Dom Orena, Then Comes Silence, Everyday Mistakes, Bolywool, A.Karperyd, Pet Politics, Diskoteket, Fredrik Georg Eriksson, Stålverk, Conny Nimmersjö, Patrik Jakubowski, St Andreas och Stilla Havet. Totalt 79 singlar, 16 EP och 68 album.
Hur ser dina musikaliska ambitioner för bolaget ut?
– Som jag redan sagt så var intentionen att inte ha nån ”genre-styrning” utan att ge ut det jag gillade och som hade ett tydligt eget uttryck. Nu har det blivit ganska mycket stökigt rock med postpunk-influenser, men jag har även släppt mer elektroniska saker. Jag skulle gärna vilja släppa både mer sånt – och även jazz, om jag bara dök på nåt som jag gick igång på.
Hur har det gått?
– Upp och ner, så klart. Men om man slår ut det under hela tiden så är det inte några jätteförluster vi pratar om. Och de senaste åren går det stadigt uppåt.
Just nu är Novoton aktuella med bl.a Isak Sundström (från Pascal och Skriet) som under namnet I.B. Sundström arbetar med ett soloalbum som kommer att släppas efter sommaren. Även Norma och Riddarna arbetar just nu med nya album. Norma har redan släppt första singeln och albumet kommer innan sommaren. Med Riddarna kommer det några singlar nu i vår och albumet sedan i höst.
– Sen så har Karl Malm från Dödsfest precis spelat in ett album, som troligen släpps i höst. St Andreas har också ett på gång, så det kommer nog finnas att göra i år med.
Vilka titlar i katalogen är du mest nöjda med? Har du några personliga favoriter?
– Det är ingen hemlighet att Pascal är mina ”älsklingar” och deras album ligger mig personligen nära hjärtat. Det gör Skriets musik också. Papers We design the future, Knivderbys Helvetesön och Normas The invisible mother är några andra som dyker upp i huvudet. Men jag gillar verkligen allt som släpps på Novoton. Annars skulle jag inte lägga ner så mycket ”fritid” på det som jag gör. Jag måste verkligen gilla något för att släppa det.
Skriet Foto: Tova Mozard
Är det någon eller några av dina satsningar som av en eller annan anledning har blivit en missräkning?
– Inte musikaliskt i alla fall. Jag kan många gånger känna att folk inte fattar hur bra en del skivor som vi har släppt är, men det är nog allt. Ibland har saker tagit för lång tid att få klart, men i slutändan så har jag alltid varit nöjd med kvalitén. Självklart hade man gärna sett mer intäkter.
Hur går det internationellt?
– I och med att väldigt många av mina band sjunger på svenska så har vi inte satsat så hårt internationellt. Men Black Belt, Norma, Antennas och Then Comes Silence har alla varit och spelat i Tyskland en hel del och haft lite småframgångar där. I Then Comes Silence fall har det resulterat i att de har signat med Nuclear Blast för sitt kommande fjärde album och de kommer att satsa ganska mycket på det. Där har bandets och vårt hårda jobb definitivt gett bra resultat. På den digitala sidan så är USA Novotons andra största marknad efter Sverige och det utan att vi har gjort speciellt mycket där.
Arbetar Novoton på förlagssidan också?
– Ja, det gör vi och vi har lyckats få till en hel del synkar. Senast Normas singel Lies som var med i filmen Supervention 2.
Samtidigt som du de facto var en av de första svenska pionjärerna ifråga om att arbeta med musik på nätet så håller Novoton en anmärkningsvärd hög profil ifråga om fysiska utgåvor. Hur ser du på fördelningen av bolagets resurser på digitalt, vinyl och CD?
– Jag är ju en gammal gubbe och gillar vinyler, så vi släpper en väldigt stor del av våra album på vinyl. För de band som är ute och spelar mycket så är vinylen en bra inkomstkälla. CD har vi i princip slutat helt med.
Vilka distributionskanaler har Novoton?
– Phonofile för det digitala, så klart! Bengans för det fysiska.
Får du ut musiken på ett bra sätt, tycker du?
– Vi får ut musiken på ett tillfredställande sätt. Jag önskar bara att vi hade lite mer budget till marknadsföring.
Edward Forslund tillsammans med Daggan Stamenkovic (t.h.)

Svårigheter som indie?
– Mindre resursstyrka både ekonomiskt och personalmässigt.
Fördelar som indie?
– Allt!
Vilka svenska och internationella musikmässor och branschkonferenser har du varit på som representant för Novoton och hur ser du på resultatet/utfallet av dessa?
– Jag har varit på MIDEM, Berlin Independence Days, Popkomm, By:Larm och de flesta festivaler i närområdet. Det är ett bra sätt att träffa nya människor, men även sådana som man bara haft kontakt via mail med innan.
Vad har du för närmaste framtidsplaner – utöver Novotons kommande releaser?
– Att göra Phonofile bättre och större och på så vis vara med och stärka den nordiska indiesektorn.

Claes Olson
________________________________________________________________
NOVOTON
www.novoton.se

Artister i katalogen: Pascal, Skriet, Riddarna, Paper, Norma, Stilla Havet, Fredrik Georg Eriksson, NEJ, Dödsfest, Knivderby, Dom Orena, St Andreas, Patrik Jakubowski, Bolywool, Then Comes Silence, Conny Nimmersjö, A.Karperyd, Diskoteket, Stålverk, Stellaria, Pet Politics, Everyday Mistakes, Black Belt, Existensminimum, Antennas, Novak

NOVOTON på Spotify>>>

Kontakt: Daggan Stamenkovic
daggan@novoton.se