Månadens Indie – SwingKids

MÅNADENS INDIE SwingKids

Gillis Bengtsson är något av en ”indielegend” i Sverige. Han var bara 18 år gammal när han för tjugo år sedan la grunden till Swingkids – ett svenskt musikbolag som är långt ifrån enbart ett av SOM:s anslutna skivbolag. Gillis är idag inte bara skivbolagsman, utan även både bokare, digitaldistributör, konsertarrangör, turnéproducent samt projektledningskonsult och arbetar dessutom med lokal streetpromotion i Göteborg.

– Grundtanken har från start varit att jobba utefter en managementdeal med mina klienter och artister, där jag i vissa fall varit ”allt” såsom label, bokare, manager, förklarar Gillis. Numera kallas det ju 360-modellen… Sista tiden har utvecklingen mer och mer gått mot att artister och producenter har sin egen label, men då är SwingKids ändå kvar och kan erbjuda sig att vara digitaldistribution och rådgivare samt sköta royaltyfördelning etc.

Gillis Bengtsson

Hur ser bolagets ambitioner ut?

– Militant indie! Jag vill extremt ogärna ha med större bolag att göra – även om det ju finns trevliga löneslavar på de bolagen… Annars är ju vår nisch reggae och angränsande till hiphop, även om jag har hjälpt till att släppa en del helt andra genrer…

– Sedan Kapten Röd äntligen kom tillbaka och kom på idén med turnén Hundralappen har det blivit så att jag har tagit ett rejält kliv tillbaka in på livesidan igen. Det är nog det jag tycker är absolut roligast. Att arrangera och styra upp konserter samt vara arrangör eller bokare. Jag har extremt mycket enklare för tjata på arrangörer eller så för att få feta konserter att bli av än för att fjäska för media etc. Det finns ju ändå ingen känsla som slår när en fet konsert som en själv varit med planera blir en succé.

I vilken grad har bolagets namn koppling till filmen SwingKids – de sista rebellerna?

– Det var därifrån namnet togs, hehe…! När jag skulle arrangera min första konsert under gymnasietiden 1998 så behövdes ju ett bolagsnamn som presenterade konserten längst upp på postern. Jag hade precis sett filmen och tyckte SwingKids i Tyskland på trettiotalet passade perfekt in på sån musik jag gillade mycket då, det vill säga ska, reggae och ska/skate/oi!-punk… Mer eller mindre uptempo och svängig musik som hade stil, men även var politisk och inte bangade mot fascisterna.

Kapten Röd Foto: Fredrik Nystedt / Rockfoto

Hur mycket arbetar du och andra med bolaget?

– Jag jobbar heltid. Jag har inte haft något annat ”riktigt” jobb – någonsin. Jag försöker numera vara disciplinerad med kontorstid, sen jag skaffade barn för några år sedan. Jag har inga anställda mer än vissa på timmar, annars får alla involverade fakturera.

Köper ni in eller tar hjälp på annat sätt med vissa tjänster?

– Yes, jag har nog testat och hyrt in varenda PR-legoknektsbolag som finns till de olika projekt och akter som jag har hjälpt de senaste åren…

I år firar SwingKids 20 år. Hur många releaser har det gjorts på labeln hittills?

– Oj, något hundratal, särskilt om jag räknar in de otal releaser vi distribuerar och som ligger på mindre labels.

Vilka var de första releaserna?

– Ska/reggaebandet USCB Allstars EP:n och album. Allt är deras fel, för de vart ett så sjukt grymt band. Sedan Svenska Akademien, Navid Modiri & Gudarna och Jaqee med flera i början av 00-talet.

Hur har det gått genom åren?

– Det har snurrat på bra. Våra genrer reggae, hiphop och urban sålde ju inte särskilt mycket CD, men laddades ner enormt mycket vilket vi inte hade något emot. Vi samarbetade gärna med The Pirate Bay etc, för jag vill bara få ut musiken och tycker det är fett om fler upptäcker det vi gör och sen kanske går på ett gig med ens artister. Men sen exploderade det liksom med Spotify när alla kunde se svart på vitt hur mycket lyssningar våra största akter hade och att vi jobbade de med svinstora genrer och artister som har enormt mycket mer streams än gamla ”stora” popakter…

Jaqee

Vilka titlar i katalogen är du mest nöjd med och har du några personliga favoriter?

– Det är svårt att säga. Alla plattor har ju unika historier och bär på olika minnen men såklart är några av de första extra fina minnen.

Vilka har varit i de största framgångarna sedan starten?

– Svenska Akademiens CD, General Knas samt givetvis Kapten Röds album.

Är det någon eller några av satsningarna som av en eller annan anledning har blivit en missräkning?

– Det skulle vara att vi gjorde nytryck av USCB Allstars första två plattor inför deras lilla återförening, men inte sålde något på deras turné. Sen la de ner igen och det dräller fortfarande av skivor på folks vindar i olika lokaler och vindar i Majorna tror jag! Men annars är jag alltid rätt försiktig och försöker i sann indieanda hålla nere saker och ting väldigt mycket.

Labyrint

Berätta lite om vad du SwingKids är aktuellt med just nu!

– Just nu ligger väldigt mycket fokus på att vara turnébokare inför sommaren för Kapten Röd, General Knas samt inte minst Labyrint som jag precis har tagit under mina vingar som bokare.
– General Knas jobbar på ett nytt album, liksom en del nya yngre artister som jobbar på nytt spännande. Oftast har de egna lablar, men jag och Swingkids finns i bakgrunden som distributörer.

Hur fördelar du resurserna på digitalt, vinyl och CD – eller annat?

– Digitalt det enda som gäller. Möjligen kanske 400 limiterade vinyler av större artisters album…

Vilka distributionskanaler har SwingKids?

– Digitalt Phonofile. De extremt få fysiska släpp som vi har gjort de senaste åren har vi sålt direkt genom Bengans.

Hur mycket arbetar du internationell och hur går det?

– Typ ingenting internationellt. Alla akter som är stora sjunger ju på svenska. Ibland är det lite gigs i Norge… Sen så har vi i och för sig ett par internationella releaser som snurrar lite, främst Chronixx klassiska låt They Don’t Know på Lance-A-Lots label.

Vilka samarbetspartners har bolaget?

– Phonofile givetvis, sedan olika arrangörer över hela landet, olika PR-agenter, alla olika producenter och lablar, videomakare…

Arbetar SwingKids även på musikförlagssidan?

– Nej, jag har aldrig kunnat med stjäla en del av den kakan utan alltid rekommenderat mina artister och upphovspersoner att bara köra direkt med STIM.

 

Vilken har varit bolagets ungefärliga omsättning genom åren och vad ligger SwingKids ungefär på i antal sålda ex/plays/downloads?

– Vi ligger väldigt stadigt i streams, trots att vi egentligen inte har släppt några stora succéer de senaste åren. Men många bäckar små…

– Livesidan omsätter mest, men det är ju mest pengar som är inne och vänder snabbt.

Får ni ut musiken på ett bra sätt, tycker du? Vad skulle eventuellt kunna fungera bättre?

– Jag tycker att det har blivit mer och mer klurigt få ut ny musik och nya artister. Flödet är enormt nu när alla kan prodda till så det låter ok och sen även nå ut i sociala medier. Inte ens stora etablerade artister kan räkna med att nå ut rejält. I mina genrer hade jag gärna önskat att Spotify hade haft fler spellistor i reggaegenren. Hiphopen har mycket fler playlists med fräcka namn…

Åker du själv på olika musikmässor och branschkonferenser?

– Nej, jag åker typ aldrig på sånt. Jag var på by:Larm en gång för typ tretton år sedan och jag fick en ackreditering till Sweden Live förra veckan, tack vare att Svensk Live där jag är medlem skulle ha årsmöte där, men familjen blev sjuk så jag fick vara hemma. Annars ville de där stora onda bokningsbolagen inte ge mig ackreditering först, för de verkar ju vara livrädda för att en liten dedikerad indiebokare med ett par utvalda akter skall få gå runt där. De svarade först att ”mässan är för arrangörer” och då svarade jag att jag förra året faktiskt arrangerade Göteborgs näst största konsert efter Håkan på Ullevi, i och med att vi sålde ut Slottsskogsvallen med Kapten Röds gig. 20 000 biljetter…

Aurelia Dey Foto: Kamila,Schneltser

Vilka värden lägger du i SwingKids slogan ”100% independent”?

– Allt och inget. Kidsen idag tror jag inte fattar någonting om vad indie verkligen är. De vill bara kolla snapchat och hjärndöda youtubers och lyssna på playlists och skiter i vart ifrån musiken kommer från.

Svårigheter som indie?

– Såklart att inte kunna pusha nya talanger lika lätt.

Fördelar som indie?

– Att slippa vara löneslav på storbolag.

Hur ser du rent allmänt på läget i Musiksverige just nu?

– Det är en guldålder för storbolagen som håvar in pengar på backkatalogerna samt stackars unga artister som tror att det är fräckt bli signade men som sedan får pissroyalties. Sedan är det trist att så få festivaler som drivs av fina föreningar finns kvar… Det är även bedrövligt att Idol och liknande program får fortsätta finnas och att ungdomar fortsätter att luras skriva på sådana dealar. Det är ju dessutom alltid segt med Mello-skräpet varje vår, det ligger som en våt filt över media hela våren. Annars så bubblar det ju rejält i alla genrer och det finns ju hur mycket fantastiska talanger och sköna indiebolag som helst som kämpar på och brinner!

Vad tycker du om musikscenen i din egen hemstad Göteborg?

– Den är nog bra. Jag är tyvärr inte alls ute på klubbar eller gigs som förr, på grund av att jag är småbarnsförälder numera…

Vilka förväntningar och förhoppningar har du på samarbetet inom SOM?

– SOM är svinviktigt! Död åt storbolagen och måtte alla deras anställda säga upp sig och starta egna riktiga indielablar!

På fredag är det dags för årets Manifestgala, där Swingkids med Jaqee och Aurelia Dey svarar för hälften av nomineringarna i kategorin Årets rytm.

– … samt mina gode vän Essa Cham på Kapten Röd label Same Plate Music som har varit med på alla våra konserter.

Vad tror du om vinstchanserna?

– Jag räknar med någon av dessa vinner. Aurelia kanske tar det? Vem som vinner är egentligen inte så noga, viktigaste är ända – sedan jag fick till den genren som prisklass för länge sen – att genren ska få lyftas upp och slippa konkurrera med hiphop…

I år fyller SwingKids 20 år. Hur planerar du att uppmärksamma det jubileumet?

– Kanske genom att lägga ner och skaffa ett riktigt jobb? Haha! Min morfar och mormor gick bort förra året och hann frågade ofta vad jag ”egentligen” jobbade med… Nej, men i år så är det är i och för sig tjugo år sedan jag arrangerade den första konserten, så jag kanske ska ha en ny konsert på samma ställe, Göta Bio i Jonsered. Men den första releasen släpptes 2001, så är ett par år kvar till själva labelns tjugoårsjubileum!

Claes Olson

 

SwingKids AB

Gillis Bengtsson

gillis@swingkids.se
Artister i katalogen:

USCB Allstars, Svenska Akademien, Kultiration, Livelihood och Kapten Röd

(”det vll säga våra ”gamla” stora artister – samt en bunt samlingar och singlar med en massa fler…”)

 

SwingKids på Spotify

https://open.spotify.com/user/swingkids/playlist/3qeYEDdrQwC4MR4uylC87S?si=BXx1I1FlRJGUBl36Bct_UA

 

www.swingkids.se