Månadens Indie – THE SUBLUNAR SOCIETY

Månadens Indie - THE SUBLUNAR SOCIETY

 

SIMBA i samarbete med Svenska Oberoende Musikproducenter presenterar MÅNADENS INDIE

THE SUBLUNAR SOCIETY
MÅNADENS INDIE 1601

The Sublunar Society är ett relativt nystartat bolag. Men genom bland annat ett fyrtiotal färgstarka releaser och sitt bidrag till uppstarten av SOM:s spellistor på Spotify har man redan hunnit sätta prägel på den svenska indiebranschen.
Historien om The Sublunar Society började skrivas när grundarna Marie Lundvall och Peder Bjoerk sökte musiker och kompositörer som kunde sätta musik till deras utställningar 2011.
– Vi ville ge ut vår bildkonst tillsammans med musiken och skivbolaget blev en produkt av det. Bolaget föddes i egentlig mening så sent som 2013, men det har rullat på snabbare och snabbare sen dess.
Bolagets högkvarter ligger på Sveavägen i Stockholm.
– Vi arbetar hemifrån eller har bosatt oss på kontoret – välj själv. Att förflytta sig från säng till dator är inte förenat med några kostnader. Allt man behöver är ju ändå bara en dator och en kaffebryggare.
Armand Gutheim
Peder och Marie sköter tillsammans i det närmaste allt arbete med bolaget och jobbar fullt ut enligt DIY-principen.
– I ett litet bolag som vårt bli arbetsuppgifterna väldigt varierade och man får hela tiden lära sig nya saker, konstaterar Marie.
– Jag snackar… Marie gör grovjobbet! säger Peder.
– Nja…, kontrar Marie. Det är en fördel att båda till exempel kan göra omslag, marknadsföra och skriva.
Hur stor är bolagets omsättning – på ett ungefär?
– För låg, konstaterar Marie. När pengarna är slut får vi förlita oss till den goda viljan.
– Pengar är inte min grej, avrundar Peder den ekonomiska diskussionen.
Marie och Peder arbetar även med bokutgivning, men man säger sig inte se någon koppling mellan musik- och bokutgivningsverksamheterna.
– Nej det finns faktiskt ingen koppling, konstaterar Peder. Den mindre vinstdrivande bokutgivningen betalar för den ännu mindre vinstdrivande skivutgivningen på ett sätt som varken vi eller vår revisor förstår. Vi har som litteraturvetare båda ett stort litteraturintresse och en kärlek till litterära klassiker. Att vi samlar allt under samma flagg är mest av praktiska skäl.
– Ja, ett bolag för allt betyder mindre pappersarbete och vi har aldrig gillat papper, tillägger Marie.
Till dags dato har The Sublunar Society gett ut ett fyrtiotal releaser.
– Hur det har gått beror på vad man har som målsättning, menar Marie. Våra utgivningar är i de flesta fall smala och rent ekonomiskt är vi nöjda så länge vi inte går i konkurs – vilket vi inte fått några indikationer på att vi gjort… so far!
– Just nu jobbar vi bland annat med Shape Shifting Aliens, ett nytt svenskt projekt som till hälften består av en Lädernunna och med ett gästinhopp av en medlem från det amerikanska kultbandet The Residents. Vi jobbar vidare med Sublunarfamiljen och inom kort släpps nytt med bland annat Dr. Shinto, Dr. Shinto for Professionals.  I startgroparna ligger även ett album med ljud från ett sömnforskningsprojekt samt en utgivning med ett självkomponerande datorprogram – väldigt experimentellt.
– Vi håller också på med två samlingsalbum, Ex Archivo, med musiker från ett dussintal länder, berättar Peder. Flera av våra digitala utgivningar kommer nu dessutom att släppas fysiskt, däribland Armand Gutheims The Human Footprint, ett samlingsalbum med Allan Gutheim, manifestnominerade Jeff Stonehouse och Samsaeri – ett svensk-maltesiskt projekt. Vi har även en del hemligheter gömda i skrivbordslådan…
På frågan om det är någon eller några av bolagets satsningar som av en eller annan anledning har blivit en missräkning svarar Peder nej.
– Vi räknar alltid med noll! Om vi hade haft stora produktions- och marknadsföringskostnader, då hade situationen varit en annan. Vår katalog har rönt ganska stort intresse, i synnerhet utomlands, där vi har lejonparten av vår publik.
Jeff Stonehouse

Vilka distributionskanaler arbetar ni med?
– Digitalt är det Phonofile som gäller, berättar Peder. Vår viktigaste kanal är dock Bandcamp, där vi hittat vår publik. Bandcamp genererar mer pengar till bolaget per månad än alla våra andra digitala distributionskanaler tillsammans ger per kvartal. Bandcamp genererar de facto mer intäkter per månad än vad Spotify ger per år. Kanske förvånande, men Bandcamp är väldigt indieinriktat till skillnad från de stora tjänsterna. Man blir förvånad över hur mycket fokus de stora tjänsterna får och hur få svenska indies som förstått potentialen med Bandcamp.
– Vi lägger därtill upp allt vi släpper på Soundcloud för gratis lyssning, vilket leder till köp av downloads. En tjänst som blivit kritiserad för att inte betala ut någon ersättning genererar – i förlängningen – mer klirr i spargrisen  än de som betalar enligt ”avtal”. Vi har i dagsläget över tretusen följare på Soundcloud. Cirka fem procent av dessa köper downloads av oss… Hur många som lyssnar på Spotify köper någonsin en download?
– Fysiska släpp säljer vi via Amazon och vår egen hemsida, fortsätter Marie. Från och med i år samarbetar vi också med CDOD. Detta innebär att våra fullängdsalbum kommer att finnas tillgängliga fysiskt, on demand. Vår publik gillar dessutom att handla direkt från skivbolaget eller artisten. Kunden är inte den genomsnittlige musikkonsumenten.
Hur fördelar ni resurserna på digitalt, vinyl och CD?
– Allt släpps ju digitalt, där ligger vårt fokus. Vi har valt att hoppa över vinyl och utgivningen på CD har hittills varit ganska liten. Våra fullängdsalbum kommer ju successivt att släppas på CD.
Vilka andra externa samarbetspartners har ni?
– I princip inga. Vi gör i stort sett allt själva. För marknadsföringen använder vi sociala medier flitigt, vi skickar även ut pressreleaser och nyhetsbrev. Vad gäller sociala medier vill vi passa på att nämna LinkedIn. Sociala medier har i stor utsträckning blivit synonymt med Facebook och Twitter men vi har idag två konton med vardera 30 000 kontakter på LinkedIn och når ut långt bättre den vägen. När det krisar så tar vi hjälp av vår allierade Daniel Watson.

Barry Prophet

Hur går arbetet med att få ut de mer experimentella delarna av er katalog?
– De experimentella delarna går de facto bättre än de mindre experimentella delarna. Vi jobbar bl.a. med artister från USA, England, Kanada och Australien, där det fortfarande går att sälja CD och där det finns en betydligt större download-marknad.
Hur ser er egen bakgrund inom musiken ut?
– Jag var med i ett band på 80-talet och har komponerat en del på synth och piano, berättar Marie.
– Jag gjorde egen musik när jag var yngre. Jag jobbade utomlands med skivutgivning en tid, men det mesta är höljt i dunkel. Detaljerna kring detta lämpar sig inte för tryck, menar Peder.
Vad lyssnar ni på privat?
– Allt, svarar Marie.
– Scott Walker – Tilt, Drift, Bish Bosh, David Sylvian från Blemish och framåt och mina husgudar Kraftwerk samt gamla kassetter med Eldorado, Eldorado Max och Eldorado Lyx… Utan Kraftwerk och Kjell Alinge hade jag inte gjort det jag gör idag, betonar Peder.

Allan Gutheim

Vad upplever ni som de största svårigheterna som indie?
– En övervägande del av de svenska indiebolagen tycks ha svårigheter att gå runt rent ekonomiskt. Med en katalog som vår blir det givetvis ännu svårare…men… We are not in it for the money… Visst känns det ibland som Don Quijotes kamp mot väderkvarnarna, men samtidigt passar det oss att slåss underifrån. Det är bara att klämma en öl och gå vidare.
Fördelar som indie?
– Att man får jobba enligt DIY-principen. Utmanade och lärorikt. Vi kan också – helt ansvarslöst – styra över vad vi ger ut, när och hur. Dessutom styr vi över vår arbetstid, som ligger någonstans mellan 09.00 och 04.00… Frihet, kort sagt!
Vilka är era närmaste framtidsplaner och vad ser ni mest fram emot under 2016?
– Att överraska både oss själva och publiken. Vi har dessutom en samling våta skivbolagsdrömmar – men dem behåller vi än så länge för oss själva.

Claes Olson

I katalogen: Allan Gutheim – Evolution, Armand Gutheim – The Human Footprint, Samsaeri – La Conspiration Noire, Jeff Stonehouse – On Returning, Dr. Shinto – Dr. Shinto for Beginners, Luxul – Foundation, Morgenstjærne – Morgenstjærne, Barry Prophet – Sound As Instrument & Art – Volume 1

SIMBA – Swedish Independent Music Business Alternative
Chefredaktör & ansvarig utgivare: Claes Olson, claes@simbasweden.se
Redaktör: Anna Lindholm, anna@simbasweden.se 
Redaktionschef: Johannes Räihä, johannes@simbasweden.se
Medarbetare: Linn Linderson, Amanda Friberg, Göran Olson, Kelley Archer, Veronica Lagerman Lindblom, Joakim Demiri, Olle Hägg, Malin Jonsson, Nina Johansson (fotograf), 
 

Idag svarar de tre stora majorbolagen Sony, Warner och Universal Musics distributionsnät för mer än 95 procent av all musikförsäljning i Sverige. Det innebär att de oberoende svenska musikproducenterna endast har en marknadsandel på mindre än 5 procent. Samtidigt svarar de som arbetar med Sveriges alla oberoende musikbolag tillsammans för betydligt större och mer mångfaldig musikproduktion än de tre majorbolagen. De oberoende bolagen är därför oerhört  viktiga och långt mer betydelsefulla än vad statistiken ger intryck av.

SIMBA – Swedish Independent Music Business Alternative, har som ambition att skapa en motvikt i syfte att balansera det stora missförhållandet på musikmarknaden. SIMBA kommer såväl i sitt svenska som sitt engelskspråkiga internationella nyhetsbrev helt att fokusera på independentscenen och arbeta mot  utlandet för att sprida kunskap och intresse för den oberoende musikbranschens arbete och musik.

SIMBA publiceras av Claes Olson Media
SIMBA c/o Claes Olson Media, P.O. Box 35037, SE-100 27 Stockholm, Sweden
Besöksadress: Idungatan 8, Stockholm
mail@simbasweden.se

www.simbasweden.se