Månadens Indie – Forevers

Som bekant har IFPI i år beslutat att inte dela ut någon Grammis i kategorin Årets Barnalbum. När SOM veckan efter grammisgalan arrangerar Manifestgalan så har dock barnmusiken sin givna plats på scenen. För ett av de nominerade albumen i kategorin Årets Barnmusik svarar Britta Persson. Efter sex års tystnad gav hon 2019 ut en skiva för både barn och vuxna. Den första på eget bolag. 

Grattis till dina Manifest-nomineringar! Utöver din nominering för Årets Barnmusik så är du ju själv även nominerad som Årets kompositör. 

– Tack! Jag är mycket stolt och hedrad. Det var hela poängen med skivan, att göra ett välskrivet album för barn som även vuxna står ut med. Jag tror att det är en viktig faktor för upplevelsen – att man kan dela den.

Britta Persson

 

Albumet Folk – Dikt och toner om personer och de två singlarna du har släppt från det, är de första utgivningarna på ditt eget nystartade bolag Forevers. Berätta lite om hur du fick idén till albumet, skivbolaget och samarbetet med systrarna Adbåge!

– Ägget kom före hönan den här gången, det vill säga samarbetet kom först. Jag älskar tonen i Adbåges texter och bilder och ville jobba med dom, så jag mailade. De skulle göra en bok, men jag visste inte vad mitt bidrag skulle bli. Höll länge krampaktigt fast vid idén att det var korta musikfilmer som var grejen. Men efter ett tag kändes det självklart att göra ett musikalbum och i den stunden blev jag för mammig för att lämna bort bäbisen ett skivbolag. Kändes skönare att ge den till publiken direkt, utan mellanhänder. Så då startade jag Forevers. Och sen slutade det med att vi gjorde 12 korta filmer också. Finns på youtube.

Nu när du har startat ett eget skivbolag, ser du dig ändå i första hand fortfarande som artist – eller?

– Absolut, och låtskrivare.

Är du öppen för att ge ut även andra artister på Forevers?

– Jag är öppen för allt, men jag kommer inte försöka försörja mig på att driva skivbolag.

Hur ser annars de framtida ambitionerna och planerna för skivbolaget ut?

– Tillsammans med Petter Winnberg gör jag musik till en TV-serie som ska gå på SVT i vår, så planen är att ge ut musiken från den. En låt per vecka med start 24 februari. Därefter får jag se vad det blir. Ser det mer som en plattform att ge ut vad som helst, än som ett renodlat skivbolag. – Vill jag göra en diktsamling kommer jag att ge ut en diktsamling. Känns fritt!

Hur kom du förresten på idén till bolagsnamnet? Döpte du inte ditt föregående album till If I Was a Band My Name Would Be Forevers – vad hände med det bandet?

– Jo just det, och sen blev det tyst, hehe… Jag är inget band helt enkelt. Jag är en arbetare och konstnär. I den ordningen. Drivs dock oerhört mycket av lust och ser ingen poäng i att jobba konstnärligt om lusten inte finns. Då städar jag hellre för brödfödan.

 

Du är ensam om att arbeta med skivbolaget, så hur mycket arbetstid lägger du ungefär ner på verksamheten?

– Det beror på vad som räknas som skivbolagsverksamhet. För mig har det inte varit så stor skillnad mellan att ge ut själv och att samarbeta med ett annat skivbolag. Har alltid gjort mycket själv. Och tycker att det tar lika lång tid att skriva ett pressmeddelande själv som att coacha nån annan som skriver ett pressmeddelande. Låter otacksam nu, men det är sant.

Köper du in några tjänster externt?

– Ebba Lindquist gjorde PR för skivan Folk.

Har du några andra fasta och/eller återkommande samarbetspartners?

– Jag har hittills samarbetat med DistroKid och Bengans.

Hur har du fördelat resurserna på digitalt, vinyl och CD?

– Digital utgivning är ju så gott som gratis, vinyl kostade massor men då kunde jag inte hålla mig, utan lät Adbåge gå loss och artworket är mer än halva grejen. En exklusiv poster medföljer och så vidare… CD sket jag i. Känns omodernt!

Kontrollerar du även förlagsrättigheterna för de nya låtarna eller har du något förlagsavtal sedan tidigare?

– Jag har inget förlag. Är öppen för förslag!

Hur har det gått för albumet?

– Det har gått över förväntan. Jag och alla jag pratade med, var osäkra på om det gick att få uppmärksamhet för en barn- och vuxenskiva, men det gick!

Får du ut musiken på ett bra sätt, tycker du?

– Både ja och nej. Spotify är smidigt! Gillar att det är direkt. Men också lätt att drunkna, både som utgivare och lyssnare. Vinylen är onödigt svår att få tag i. Men jag har kanske inte jobbat ihjäl mig där…

– Jag önskar att det fanns fler radio och Tv-program som kurerade sina musikinslag spetsigare! Och någon musikplattform för barn. Alltså som barn skötte själva. Lex Barnkanalen.

Svårigheter som indie?

– Att man står utanför.

Fördelar som indie?

– Att man står utanför.

Hur ser du rent allmänt på läget i Musiksverige just nu?

– Så här ser jag på det, men jag är också lite dystopiskt lagd: Ingen vill betala för musik. Därför är branschen fegare än någonsin. Endast oerhört säkra kort kommer ut brett. Så antingen får man se musik som en sport och försöka skapa ett säkert kort, eller så får man stå utanför och köra sitt eget race, klappa sig själv axeln och säga ”det är kul att jag håller på.”

– Den tredje vägen är att uppfinna hjulet och arbeta projektbaserat. Göra en barnskiva här, skriva musik till en TV-serie där, starta skivbolag och så vidare. Det är oerhört svårt att ens göra upp en målbild. Vad strävar jag efter? Vart vill jag nå? Hur är vägen dit? Tror tyvärr att vi går miste om mycket musik i det här klimatet… Så deppigt svar! Sorry! Älskar alla som kämpar på. Tack SOM och alla medlemmar helt enkelt!

Britta Persson med systrarna Emma och Lisen Adbåge samt Petter Winnberg.

 

Grammis har tidigare år presenterats med formuleringar som ”Grammis är Sveriges viktigaste pris för svensk musikproduktion som hyllar kreativiteten och bredden vi ser inom svensk musikindustri idag.” Men på årets gala får barnmusiken inte vara med. Hur ser du på det?

– Det är sorgligt. Fattar inte hur man inte kan vilja bygga inför framtiden. En låtskrivare/artist/musikproducent uppstår inte ur ett vakuum. Jag tycker det känns ignorant och okunnigt att Grammis inte hjälper till att höja statusen för barnmusik.

Vilka förväntningar och förhoppningar har du som medlemsbolag på samarbetet inom SOM?

– Ingen aning! Har kastat mig in, kommer ta och ge vad jag kan!

Claes Olson

 

FOREVERS

Kontakt: Britta Persson

forevers@brittapersson.com

www.brittapersson.com

https://open.spotify.com/album/2v1Nk5W06VRTIP3fyyQIIj?si=AGNF5I13SguxsdP3YmBV_w

https://www.youtube.com/channel/UCWun8hOdCh0aasGIZH6nYfg