Månadens Indie – Massproduktion

Månadens Indie - Massproduktion

Med snart fyrtio år på nacken tillhör Massproduktion de äldsta fortfarande aktiva bolagen på den svenska indiescenen och bolaget tillhör de som har varit med längst i independentorganisationen SOM. Som sångare i punkbandet Vacum halkade Mats Hammerman, som idag driver bolagets kontor i Sundsvall, in i branschen redan i slutet av sjuttiotalet.
– Det tog några år innan jag blev aktiv, för de första månaderna var jag inte inblandad i verksamheten, berättare Hammerman. Men med tiden blev det sedan mer och mer…
– Såvitt jag minns var Massproduktion ett av de första punkbolagen i SOM, som på den tiden hette Niff. Vi var med tidigt av punkbolagen och jag tror att mitt första NIFF-möte var 1981 i Köpenhamn. Spännande och svårbegripligt. Jag satt mest och lyssnade och försökte hänga med.
Visst är väl namnet inspirerat av Iggy Pops låt med samma namn, från det klassiska Bowie-producerade albumet The Idiot. Hur fick ni idén?
– Ärligt talat så hade det hade nog faktiskt inte så mycket med Iggy att göra, utan det var mera av en ordlek från de ordvitsande bröderna Mats och Torulf Nilsson i bandet Massmedia som startade bolaget. De spelade in Massmedias debut-EP på kassettband i ett skyddsrum på Västermalmsskolan under julen 1978 och pressade den i Dallas i 500 exemplar, utifrån en annons i en engelsk musiktidning. Något skulle ju etiketten heta så då blev det Massproduktion.
Massmedias EP blev alltså den första utgåvan på Massproduktion. Därefter släpptes bandets singel Das Jazz / Jag vill inget.med katalognummer MAZ-02 på etiketten. Den singeln spelades in i bandets replokal på Gustav Adolfsskolan i Sundsvall.
– Massmedias alla-mätare-i-botten-mästerverk! konstaterar Hammerman.
– Sen blev jag själv inblandad i samband med Massproduktions tredje release, med mitt band Vacum. Vi var med på en samlings-EP med Massmedia och Förbjudna Ljud.

BILD: Kolbacken

Från början var Massproduktion bara en etikett där banden själva finansierade och gav ut sina plattor. Plattorna såldes på spelningar och vid enstaka tillfällen i skivbutiker.
– Men runt 1980 fick vi distribution via SAM-distribution (senare MNW:s distribution / reds.anm.) och då blev det alltmer på riktigt. 1981 flyttade bröderna Nilsson till Linköping för att plugga och lämnade över postgirokontot och boxnyckeln till mig. Tillsammans med mina bandkamrater Anders Olsson och Stephan Segermark, som då var de enda som hade ”riktiga jobb”, startade vi ett handelsbolag och tog över verksamheten.
Hur ser Massproduktions ambitioner ut idag?
– Otroligt spretigt, rent musikaliskt. Vi startade ju som ett punkbolag, men har gett ut det mesta från folkmusik till metal. En del utgåvor har nosat på jazz, men ingen renodlad sådan. Punk och allehanda rock har varit stommen genom alla år.
– Då jag för det mesta har haft jobb vid sidan av så har kanske inte det affärsmässiga alltid har varit i fokus på samma sätt som om jag hade haft min utkomst via bolaget. Däremot så har det konstnärliga alltid varit i total fokus. Har vi kunnat ta en platta en bit till så har vi gjort det, även om det rent ekonomiskt kanske inte varit vettigt just då. Men några av de plattor som vi har lagt ner lite extra på har blivit klassiker.
Hur många utgivningar har ni gjort?
– Jag har faktiskt sjabblat lite med numreringen. När jag släppte Mass CD-100 år 2005 så räknade lokalblaskan ut att jag i själva verket var uppe i 130 produktioner. Så idag skulle jag gissa att det är runt 200 produktioner. Runt 1500 låtar har vi släppt digitalt och vi har cirka 500 kvar att släppa.
– Sedan så har jag genom åren även hjälpt andra artister att släppa plattor på egna etiketter. Jag har exempelvis skött Triakels skivbolag och deras webshop. Dessutom hjälpte jag The Soft Eyes med deras tidiga utgåvor.

BILD: Dockhuset – Foto: Per Mattsson

Hur skulle du vilja beskriva att det har gått för bolaget genom åren?
– Det har gått både upp och ned. Jag har ju alltid haft bolaget som en hobby vid sidan av andra jobb, men 1998 stod jag på tröskeln till att göra det till mitt heltidsjobb. Jag hade en omsättning på 1,5 miljoner och nådde jag två miljoner så skulle jag kunna börja ta ut lön. Men tyvärr så kraschade flera av de utländska bolag som vi jobbade med och sedan kom krisen i skivbranschen. Det small till hårt. Det tog många år att komma upp på fötterna och det hade inte varit möjligt utan hjälpen från MNW och Universal Publishing och alla tålmodiga fordringsägare.

Berätta lite om vad Massproduktion är aktuellt med just nu!
– Jag har precis släppt Kolbackens andra album Rosa himmel över Norrland som jag är mycket stolt över. Ett perfekt litet album i sin avskalade postpunkighet. Extra roligt är att den tar avstamp i Sundsvall i texterna på samma sätt som de första punkbanden härifrån.
– Sedan håller jag på och släpper Dockhusets backkatalog – en EP och ett album. Dockhuset bildades 1983 av min gamla bandkamrat Cathrine Fandén. Det känns extra roligt att få släppa nya låtar av henne då hon efter många års sjukdom äntligen blivit klar med nytt material. I höst kommer fler nya låtar samt en del outgivet äldre material med Dockhuset.
– Under våren har jag släppt en radda med singlar med medverkande band på samlingsalbumet Vägra Raggarna Benzin. Rädsla, SIF Record’s, ABC 80, Brigad 45B, De Anhöriga med flera… Och i höst kommer Sjung för Fan! Forsa studio 1978-89. En bok om den legendariska Forsa Studion med två CD:n med de bästa punk- och rockinspelningarna. Jag blev 2012 kontaktad av föreningen som förvaltar de närmare 600 rullband som finns kvar och tack vare fint stöd och otroligt mycket jobb av Helena Olsson och Tommy Castello så blir det en otroligt fin samling med massor av bilder, texter och mängder av tidigare outgivet material med Traste & Superstararna, Dagens Ungdom, Pinballs och 33 andra fina orkestrar från Hälsingland. Vi har redan släppt två album digitalt från Forsa studion: Connys Boy’s En främling i staden och The Rags Vi är inga helgon.
– Sedan kommer det en ny fantastisk platta med Lars Bygdén: Dark Companion. Magisk är ordet! The Confusions håller på och spelar in nytt, så där kommer det mer. Red Mecca kommer med en singel till och ett nytt album i vinter. Sedan kommer det ett gäng med vinylutgåvor. Först en återutgivning av Massmedias LP. Därefter är det äntligen dags för en återutgivning av mitt eget band Vacum. Där kommer det en singelbox och en albumbox samt singlar i mycket begränsade upplagor. Det ska det bli fantastiskt roligt att få ge sig på!

BILD: Lars Bygdén – Foto – Johan Bergmark

Vilka titlar i katalogen är du mest nöjd med och har du några personliga favoriter?
– Jag är stolt över alla plattor. Ska man välja någon så är Garmarnas Guds Spelemän speciell då den vann en Grammis, sålde guldskiva och lyfte bandet till en ny nivå både utomlands och i Sverige. Första gången vi lyssnade på den mastrade färdiga plattan i en nedsläckt studio med ett glas champagne var speciell. Vi förstod att denna platta var något särskilt. Inspelningsprocessen hade varit ett kaos från början till slut med kraschade bandspelare, ständigt nya lån för att finansiera plattan och ett band på ständig turné som spelade in några dagar här och några dagar där. Tack vara producenten Sankan (idag förlagschef, BMG Scandinavia / reds.anm.) så höll det ändå ihop. När vi stod där och lyssnade på slutresultatet så var det helt klart värt besväret.
– Lars Bygdéns LB är ju en framtida klassiker och The Thousand Dollar Playboys andra album har ju ett sväng som är tidlöst. The Confusions senaste självbetitlade album är en annan helgjuten platta. Marbles punkstänkare. Red Meccas Electricity som fick Manifestpriset. Punksvall 1979-80 som blev grammisnominerad. Det finns massor med favoriter!

Är det någon eller några av era satsningar som av en eller annan anledning har blivit en missräkning?
– Haha! Många! Men det tror jag hör till, då varje platta är den bästa man gjort. Sedan kolliderar den tanken med verkligheten. Sedan får man trösta sig med att vissa plattor kommer fel i tiden. Ibland får de en ny chans när tiden kommer ikapp…

Arbetar ni på förlagssidan också?
– Vi startade Masspublishing tidigt nittiotal och 1995 inledde vi ett intensivt samarbete med Sweden Music, som då var ett oberoende förlag innan det blev uppköpt av Universal Publishing. Där har vi haft ett fint samarbete genom åren och även med Sidelake. Men på senare år har vi inte tagit in några nya produktioner i förlaget.

The Confusions – Foto: Jan Andersson

Hur mycket arbetar du med bolaget?
– Oj! Svårt. Jag har jobbat 80 procent åt SOM, så jag brukar säga att jag jobbar 20 procent med skivbolaget. Ibland mer och ibland mindre.

Köper du in eller tar hjälp på annat sätt med vissa tjänster, som till exempel promotion och digital marknadsföring?
– Vi har köpt in promotion till olika projekt. Vi har jobbat olika beroende på projekt. 2013 fick jag tack vare stöd från arbetsförmedlingen Helena Olsson att jobba med skivbolaget på deltid. Hon har betytt mycket för det lyft som bolaget har gjort de senaste fyra åren. Utan henne hade jag inte kunnat påbörja Vägra Raggarna Benzin och Forsa-projektet. Hon avlastade mycket administrativt jobb och hade massor av kreativ input. Tyvärr hade jag inte råd att ha kvar henne så hon slutade i december 2016. Under våren har jag dock släppt nästan en platta i veckan som hon har gjort förarbetet på.
Vilka andra samarbetspartners har du?
– Vi har genom åren alltid jobbat med Cutting Room. Björn Engelmann och Mats Limpan Lindfors har alltid varit lysande. De har lyft alla inspelningarna till en fantastisk nivå. Limpans bortgång mitt i arbetet med Dockhuset var en verklig chock. Han är djupt saknad. Sedan har några producenter figurerat flitigt. Micke Herrström, Sankan, Linus Larsson och Tobias Fröberg. Jonas Sjöström och Ann-Marie Bäckman-Forsberg på MNW lärde mig massor under MNW-tiden.

Hur fördelar du resurserna på digitalt, vinyl och CD?
– Det är nog 70 procent digitalt och sen 30 procent fördelat på vinyl och CD. Framöver blir det mer vinyl.

Vilka distributionskanaler har Massproduktion?
– Vi distribuerar via Playground Music och Phonofile. Vi har en del samarbeten med allehanda postordrar och enstaka butiker, men söker nya samarbeten utomlands. Vi har haft bra kontakter tidigare, men inga av dessa finns kvar längre.

Hur arbetar ni internationell och hur går det?
– Det rullar på ganska bra utomlands. Främst med Garmarnas backkatalog, men även med Red Mecca, Lars Bygdén och The Confusions.

Vilka musikmässor och branschkonferenser har Massproduktion medverkat på – och hur ser du på resultatet/utfallet av detta?
– Under 90-talet var vi på många mässor. Mest MIDEM, SXSW och Popkomm, där vi träffade många av de bolag som vi jobbade med i utlandet. När många av dessa drabbades av ekonomiska svårigheter så blev det färre mötet och mässor. Nu är den nog tio år sedan jag var på MIDEM senast.

BILD: Red Mecca 

Vad upplever du framför allt för svårigheter som indie?
– Att det är svårt att få saker att hända utomlands på grund av begränsad ekonomi. Svårt att få spelningar på radio.
Fördelar som indie?
– Lättrörlig och anpassningsbar. Man slipper vänta på att någon på ett majorkontor i Tyskland ska bestämma sig.

Av bland annat geografiska skäl har många av era akter har genom åren haft Sundsvall som hemort. Vad tycker du om Sundsvall som musikstad?
– Här finns massor med nya bra band, även om jag kan tycka att det för tillfället är lite klent. 2013 mastrade och återutgav vi Massproduktions hela 90-talsproduktion och gav då även ut en samling där lokala band gjorde covers på oss gamla band. Elchock hette den och blev mycket lyckad.

Sedan flera år tillbaka är du vice ordförande i SOM. Hur kom det sig att du engagerade dig i organisationen och vilket år blev du förtroendeval?
– Jag blev invald i styrelsen 1993 och började jobba med SOM 1999. Då var det en kvartstid. Jag tyckte att det var många viktiga frågor som diskuterades i SOM och för mig som isolerad kille i norr var det viktigt att få träffa folk och utbyta erfarenheter.
Vilka förväntningar och förhoppningar har du personligen på samarbetet inom SOM?
– Att SOM ska kunna vara en plattform för kunskapsutbyte och att på något vis minska gapet mellan majors och indies när det gäller spelningar på radio och tillgång till marknaden. Att inspirera och lyfta all spännande musik som görs. Efter 15 år tycker jag att Manifestgalan börjar göra det!
Fungerar det bra att kombinera arbetsuppgifterna med Massproduktion respektive SOM?
– Jag tror att det är viktigt att ha löpande insikt i hur det är att driva bolag för att vara i tid med föreningens behov. Att man får en handfast insikt i bolagens verklighet, som ju hela tiden förändras oerhört fort.
Något annat du vill tillägga eller berätta?
– Att Vacum fick kontaktserbjudande från tyska BMG 1999 var smickrande för egot. Tyvärr fanns ingen realistisk chans att återbilda bandet och spela in ett helt album som de ville. Men det var som sagt något slags erkännande, sådär tjugo år efter att bandet bildades…
Claes Olson

 

Mats Hammerman

MASSPRODUKTION
Kontaktperson: Mats Hammerman
info@massproduktion.y.se
https://www.facebook.com/Massproduktion/ 

Aktiva artister i katalogen
Red Mecca, Kolbacken, Dockhuset, The Confusions, Lars Bygdén, Triakel, Garmarna

Längre tillbaka…
Rasta Hunden, Vacum, Brända Barn, my Orchard, Left Hand Solution, Diestinct, Massmedia, Marble, Mine, The Kristet Utseende, Picnic Boys, Moment 22, Avant Gaam, Crompojkarna, Vadå, Krunch, Motorjoke, Krämen, Giraffer & Andra saker, Gina Jacobi, The Shades of Orange, Kretsen, Tugga Terrier och många fler…

Dessutom har Massproduktion återutgivit bl.a Mögel, Traste & Superstararna och massor av gammal punk.