Bandcamp, Sing Along och musikens roll i det framtida medielandskapet – ny seminarieeftermiddag

ibt_illustration2017_Bandcamp

5 november är det åter dags för en seminarieeftermiddag med Indie Business Toolbox. Anmälan på:
http://www.indiebusinesstoolbox.se/

Medverkande:

Aly Gillani (European Artist & Labels Rep, Bandcamp)

Aly Gillani är europeisk label manager för Bandcamp, en allt mer växande global musikgemenskap och digital tjänst. Ett helt eget digitalt ekosystem som blir allt viktigare för mindre och mellanstora artister och även en viktigt ekonomisk faktor för både digital och fysisk försäljning. Det är även en av de få digitala tjänsterna som går med vinst och där man kan ha direktkontakt till sina fans. De har även under Covid-krisen gjort sig kända för sina Bandcamp Friday då alla intäkter under en dag i månaden går direkt till artister eller lablar utan avgift.
Aly har en bakgrund som grundare av First Word Records, klubbpromotor och DJ och är baserad i London. Hans föreläsning är på engelska.

Peo Thyrén (Head of Music Industry Relations, Sing Along Official)

Sing Along Official är en sångapp där användarna har möjlighet att själva sjunga till originalmusikbakgrunderna av några av världens största hits, och de kan till och med sjunga duett med originalartister som Ed Sheeran, Ava Max, Coldplay, Laleh, Miriam Bryant och många andra
Peo Thyrén har en gedigen bakgrund inom den svenska musikbranschen, som basist och låtskrivare i Noice, Easy Action och Sha-Boom och har mångårig erfarenhet av olika roller på skivbolag, Stim och som manager. Idag ingår han i ledningen för musictechbolaget Lookatech AB som med appen Sing Along Official har ingått unika samarbetsavtal med såväl majorbolag som med ett hundratal indiebolag runt om i världen.

Daniel Johansson (Forskare och skribent) – Musikens roll i det framtida medielandskapet

Det råder ingen tvekan om att streamingen slagit igenom på fullt allvar, och numera är fundamentet för stora delar av musikbranschen. Men, utvecklingen stannar inte av bara för det, just precis nu står vi i början av ett nytt spännande skifte för informationstekniken och media som utan tvekan kommer påverka även musikens område.

Vad kommer egentligen ”efter” streamingen?
Vad innebär appar som TikTok och Triller för independentbolag?
Hur kan man använda sig av nya former av statistisk analys för att aktivera backkatalog och förstå målgrupper?
Är AI och AR något bara för de stora bolagen, eller kan även mindre bolag dra nytta av den mycket snabba teknikutvecklingen?
Hur ser relationen mellan gaming och musik ut?
Vilka nya potentiella intäktsströmmar finns för indies i spåren efter corona-pandemin?

Daniel Johansson, skribent på Musikindustrin.se och forskare på Linnéuniversitetet, diskuterar dessa frågeställningar och blickar framåt mot ett medielandskap där musiken kanske kommer att fylla en ännu viktigare roll än vad den någonsin har gjort.