Artist Only – Kurs för artister som driver eget skivbolag

Artist only 2

Kursen riktar sig till artister och musiker som driver eget skivbolag. Det är inte en nybörjarkurs utan du ska ha erfarenhet av att driva eget skivbolag och ha en påbörjad eller pågående artistkarriär.

Kursen ger en möjlighet att reflektera över sina dubbla roller, få nya tankar kring detta och samt ge olika verktyg att kunna bättre hantera och balansera de två olika rollerna man har som sin egen skivbolagsboss – administration och kreativitet. Den ger dig även många tips hur man vårdar och utvecklar sin röst och sitt sceniska uttryck.

Vad är det för kurs?

Kursen är två delar. Dels en heldagsworkshop med Susanne Bertlin för att stärka ditt artistiska uttryck och vårda din röst i Göteborg (3/4), Malmö (4/4) och Stockholm (25/4). Dels en heldag med olika fyra föreläsare den 24 april i Stockholm.

Dag 1
Susanne Bertlin – vocal och artistcoach
Susanne jobbar som artist- och sångcoach med artister som sjunger i tv-program som Idol, Melodifestivalen, Talang och många andra. Är själv sångerska och har genom åren turnerat oerhört mycket och har en stor rutin och kärlek till det sceniska.
Hur kommer man vidare i sitt artistskap och sceniska uttryck? Hur vårdar man sin röst genom långa turnéer och slitiga inspelningar.
Praktiska övningar och coachning

Dag 2
Jonas Mosskin – Organisationspsykolog med stor erfarenhet av kultursektorn
En föreläsning och workshop om hur du kan hantera dina olika roller, och bli bättre på att rikta din energi mot de mål som varje roll kräver. Hur kan du hantera omgivningens och dina egna förväntningar samt skapa en långsiktig strategi för att hitta en rimligt balanserad tillvaro.

Eva Karman Reinhold (Smilodon/SOM) – Musikjuridik
Vad ska man tänka på som artist och skivbolag när det gäller juridiken? Behöver en skriva avtal med sig själv? Vilka åtaganden är skivbolagets och vilka är kreatörens? Hur hantera avtal med kreatörer eller affärspartners?

Petter Seander (Birds Will Sing For You) – Promotion
Hur navigerar man i en värld där traditionell press får allt mindre utrymme och den digitala världen är allt mer fragmenterad? Vad är egentligen en fungerande marknadsföringsstrategi på lång sikt – i egna och i andras kanaler – och hur finner man vad som funkar för just dig utan att bränna ut sig? Ett mål med den här föreläsningen är att hitta ett tillvägagångssätt där du som kreatör/eget skivbolag kan göra det mesta själv men mer effektivt, både resultat- och tidsmässigt.

Jarle Savio (Danmark Music Group) Releaseplanering – Projektledning
Hur undviker man att kasta bort ett års arbete och en massa pengar?
Hur lägger man upp arbetet med en kommande skiva? Finns det verktyg, checklistor eller handfasta tips som gör att det administrativa inte kväver det kreativa. Hur projektleder man ett projekt med många inblandade och vad måste man tänka på.

Kursen arrangeras av SOM i samarbete med Musikcentrum och Sensus och med stöd av Statens Kulrurråd.

Sista anmälningsdag 29 mars!

Anmälan och mer info:
http://www.indiebusinesstoolbox.se/