Pascal live Foto: Jac Hedberg
– I och med inspelningen av Novak och Pascal kom jag i kontakt med Magnus Henriksson och hans projekt Existensminimum som resulterade i två albumsläpp. I början hade nästan alla band utom Black Belt någon slags anknytning till Gotland och Norma var nästa ”Gotlandsband” som var på tur. Men många av banden började flytta från ön och så kom jag i kontakt med fler och band från Stockholm varav Paper var först ut. Ett band som jag gillat mycket och följt ganska länge på MySpace var Knivderby. Till slut blev det tillfälle att jobba tillsammans, vilket jag blev glad över då jag alltid gillat deras progressiva punk med intellektuella texter. Sen hade dammluckorna öppnats och helt plötsligt fick jag väldigt mycket bra musik. Mycket, mycket mer än vad jag kunde jobba med eftersom jag driver Novoton på sidan av ett annat heltidsjobb och det finns bara så många morgnar, kväller och helger att tillgå.
Hur mycket tid lägger du egentligen lägga ner på bolaget?
– Jag lägger nog ner 5-10 timmar i veckan, mest med produktion. Sen hyr vi in externa promotionbolag som sköter all promotion kring releaserna. Jag skulle aldrig hinna med det annars. Vi har väl jobbat med de flesta, lite beroende på vilket band det handlar om. Bland annat har vi arbetat med Birds Will Sing For You, Liza Berthelsen, Skiva och Elin Hedman.
Trots Daggans ovannämnda begränsning i arbetstid så har Novoton utöver redan ovannämnda band sedan starten även hunnit släppa album och singlar med Antennas, Katharina Nuttall, Hyper Plastic, Riddarna, Dom Orena, Then Comes Silence, Everyday Mistakes, Bolywool, A.Karperyd, Pet Politics, Diskoteket, Fredrik Georg Eriksson, Stålverk, Conny Nimmersjö, Patrik Jakubowski, St Andreas och Stilla Havet. Totalt 79 singlar, 16 EP och 68 album.
Hur ser dina musikaliska ambitioner för bolaget ut?
– Som jag redan sagt så var intentionen att inte ha nån ”genre-styrning” utan att ge ut det jag gillade och som hade ett tydligt eget uttryck. Nu har det blivit ganska mycket stökigt rock med postpunk-influenser, men jag har även släppt mer elektroniska saker. Jag skulle gärna vilja släppa både mer sånt – och även jazz, om jag bara dök på nåt som jag gick igång på.
Hur har det gått?
– Upp och ner, så klart. Men om man slår ut det under hela tiden så är det inte några jätteförluster vi pratar om. Och de senaste åren går det stadigt uppåt.
Just nu är Novoton aktuella med bl.a Isak Sundström (från Pascal och Skriet) som under namnet I.B. Sundström arbetar med ett soloalbum som kommer att släppas efter sommaren. Även Norma och Riddarna arbetar just nu med nya album. Norma har redan släppt första singeln och albumet kommer innan sommaren. Med Riddarna kommer det några singlar nu i vår och albumet sedan i höst.
– Sen så har Karl Malm från Dödsfest precis spelat in ett album, som troligen släpps i höst. St Andreas har också ett på gång, så det kommer nog finnas att göra i år med.
Vilka titlar i katalogen är du mest nöjda med? Har du några personliga favoriter?
– Det är ingen hemlighet att Pascal är mina ”älsklingar” och deras album ligger mig personligen nära hjärtat. Det gör Skriets musik också. Papers We design the future, Knivderbys Helvetesön och Normas The invisible mother är några andra som dyker upp i huvudet. Men jag gillar verkligen allt som släpps på Novoton. Annars skulle jag inte lägga ner så mycket ”fritid” på det som jag gör. Jag måste verkligen gilla något för att släppa det.
|