MÅNADENS INDIE – Bjärka

För bara ett par år sedan hade Vera Vinter skivkontrakt med Sony Music, men inför utgivningen av årets soloalbum Monsterland startade hon sitt eget bolag för att få göra den musik hon själv tycker om och för att slippa ”kompromissa bort och släta ut saker för att passa in i en mall”. Bolagets namn Bjärka – som betyder björk – är en hyllning till dialekten Kalixmål, som hennes far- och morföräldrar talade med varandra.

– När de växte upp ansågs det fult att prata ”bondska”, som dialekten kallas till vardags, och i skolan fick de bara prata svenska med varandra, berättar hon.
– Jag kommer från en by med femton personer i Norrbotten som heter Stora Lappträsk. En plats med fem gårdar längs en raksträcka, en stor sjö och massor av skog runt om. För mig är det hemma och det var där jag upptäckte musiken genom min pappa som alltid spelade gitarr. Hendrix, Beatles, Byrds. När jag fick min första gitarr i sextonårspresent började jag skriva låtar och som den blyga hemmakatt jag var hittade jag ett sätt att uttrycka mina tankar och funderingar på som passade mig perfekt.

Berätta varför du startade Bjärka?
– När jag började jobba på nytt material efter debutplattan Idyll var jag less på min akustiska gitarr. Jag längtade efter nya ljud och i samma veva började jag hänga på Elektronmusikstudion i Stockholm och hittade ljudmaskiner som det kom fågelsång, snöstormar och undervattenvärldar ur.

 

MÅNADENS INDIE – Bjärka

Du har tidigare varit kontrakterad på Sony Music. Vilka tycker du är de största skillnaderna jämfört med då, nu när du själv sköter allt?
– Jag har bättre helhetskoll på saker nu.  Det som ofta händer när man jobbar med ett stort bolag är att man släpper saker som då tar en annan riktning som inte alltid är rätt. Nu styr jag min egen båt. Men det är på gott och ont. Ett stort bolag har mer muskler och resurser.

Vad ser du som de största svårigheterna med att vara indie?
– Att fatta alla beslut på egen hand har ibland varit superläskigt, men också väldigt lärorikt. Men den största svårigheten med att vara indie är nog tiden eller snarare avsaknaden av tid. Allt jag vill göra men inte alltid hinner med, eftersom man måste hålla så många bollar i luften samtidigt.

Fördelar som indie?
– Att själv få bestämma! Men också att skapa sitt eget team och själv få välja personer som man gillar att jobba med och som gör grymma saker. Det är ju egentligen bara jag som är Bjärka, men jag hyr in folk som arbetar med PR, videos, formgivning och andra saker, så tillsammans blir man ett team!

Hur fördelar du resurserna på digitalt, vinyl och CD – eller annat?
– För Monsterland la jag krut på att skapa en vacker vinyl med en medföljande bonusprint som konstnären och serietecknaren Knut Larsson gjort. Jag är inte redo att släppa det fysiska ännu.
Bjärka har distributionsavtal med dels Border Music (fysiskt), dels Phonofile (digitalt). Får du ut musiken på ett bra sätt, tycker du? Vad skulle eventuellt kunna fungera bättre?
– Jag förlitar mig på Border, de har jobbat med distribution länge – så kan sin sak. När det gäller det digitala så händer det mycket nytt hela tiden som det är svårt att hinna hålla koll på själv. Så då är det väldigt skönt att jobba med Phonofile, som trots att jag är ett litet bolag, alltid svarar och tar sig tid för min musik.

MÅNADENS INDIE – Bjärka

Hur mycket arbetstid lägger du ned på själva bolaget?
– Eftersom jag är artist med eget bolag så måste jag varva skapande med bolagsjobb och liveframträdanden. Just nu är jag ute och spelar live en del så då har jag fokus där.

Vilka andra samarbetspartners har du?
– Det krävs en hel del folk för att ta fram och ge ut musik, de jag samarbetat mest med är Border Music och Phonofile för distribution och PR samt Hansi Friberg för management och bokning. Producenten Johannes Berglund producerade Monsterland och för formgivningen stod Banker/Wessel. Mina musikvideor görs för det mesta av produktionsbolaget Videomaskinen och Knut Larsson, som är konstnär och serietecknare, skapar målningar och bilder, nu senast en bonusprint som medföljer vinylen Monsterland.

Kommer du även att släppa andra artister på etiketten?
– Just nu är det fokus på min egen musik, men i framtiden absolut! Det finns så mycket bra musik som publiken borde få ta del av.

Du är relativt nybliven som medlem i SOM – vilka förväntningar och förhoppningar har du på samarbetet med organisationen?
– Det känns otroligt värdefullt att vara medlem i SOM och samtala med kloka indierävar som jobbat länge i musikbranschen. Ofta jobbar man mycket på egen hand, så SOM är också en möjlighet för oss indiebolag att organisera oss för att skapa förändring!

Du har ju alltså dina rötter i Stora Lappträsk i Norrbotten. Hur trivs du med storstadslivet i Stockholm?
– Jag har bott i Stockholm mer än tio år och trivs bra här, men är man uppväxt som jag är, i skogen med mil av tystnad runt omkring, så längtar en del av en alltid tillbaka till det. Det är liksom ”hemhemma”. Så jag har blivit en norrbottning i Stockholm och vice versa.

Vilka är dina närmaste framtidsplaner?
– Just nu är det spela live som gäller. Jag gör en vårturné runt om i Sverige tillsammans med mitt band. Under sommaren kommer jag skriva på nytt material – jag har faktiskt redan börjat. Och sen börjar det om igen, inspelning, utgivning och ny musik!

Claes Olson

 

Kontakt: info@bjarka.se

 

Vera Vinter på Spotify:
https://open.spotify.com/artist/4DEPy5DLLFWWmN7J5gnWck