Månadens indie – BARNENS JUKEBOX

Barnens-Jukebox-300x225

SIMBA i samarbete med SOM presenterar MÅNADENS INDIE

BARNENS JUKEBOX

I december har såväl Stockholms Gosskörs album En körgod jul som Lucia-sånger och Owe Thörnqvists julboogie legat uppe på Barnens Jukebox-sajten och dess spellistor på Spotify. Men det är långt ifrån enda anledning till att Barnens Jukebox är Månadens Indie. När initiativet presenterades på SOM:s årsmöte tidigare i år fick den rungande applåder och satsningen förtjänar all uppmärksamhet. Såväl i jultider som resten av året.
För fyra år sedan startade Cisela Björklund och Mikael Herrström skivbolaget Matrona AB. Sedan några månader tillbaka heter man nu Barnens Jukebox AB. Under det nya namnet och med ambitionen att bygga Barnens Jukebox till det självklara valet vad gäller barnmusik fortsätter man sin satsning på kvalitativ barnmusik.
– Vi startade bolaget delvis som en reaktion på att det som släpptes musikaliskt i bankulturvärlden var undermåligt och att det knappt kommit någon ny välskriven barnmusik sedan sjuttiotalet, konstaterar Mikael Herrström. En annan faktor var att det uppstod läge. Cisela hade nyligen slutat på Rabén & Sjögren där hon var producent och barnmusikansvarig och jag Mikael hade nyligen blivit förälder och därmed fått en expresstunnel in i barnmusikvärlden, vilken än idag är den genre jag fri- eller ofrivilligt nog lyssnar på mest.
– Dessutom såg vi ett hål i marknaden. Det kom väldigt sällan något nytt och det som fanns sedan tidigare var väldigt dåligt samlat på det digitala planet. Så föddes idén med spellistorna i Barnens Jukebox.
Tidigare hade Mikael Herrström sedan mitten av åttiotalet mest producerat och sjungit ”vuxenmusik” i form av t.ex Thåström, Stefan Sundström, Popsicle, och Ossler, men tillsammans med Cisela hade han även gjort flera barnmusikinspelningar på Gammafon och Rabén & Sjögren.
– Jag har spelat, sjungit och producerat sedan mitten på åttiotalet, men det här är första gången jag sitter i andra änden och även ger ut musik som skivbolag, berättar Mikael.
Cisela Björklund hade tidigare arbetat som musikproducent på Gammafon, som sedan köptes upp av Rabén & Sjögren.
– När Rabén 2010 bestämde sig för att lägga ned sin musikutgivning tyckte vi att det behövdes ett bolag som enbart ägnade sig åt att ge ut kvalitativ musik för barn, berättar hon. De flesta produktioner jag hade gjort innefattade en blandning av etablerade artister, musiker och barnsolister och barnkörer. Ett bra koncept som tilltalar både barn och vuxna och som vi gärna ville fortsätta med.Sedan starten 2011 har Matrona gett ut totalt 35 releaser, varav fyra det senaste året. Bland årets utgivningar återfinns bl.a en samling med singback-versioner till de karaokefilmer man gjort till projekt Barnens Karaoke.
– Endast en av året releaser har vi släppt på CD. CD-försäljningen av barnmusik, som tidigare varit relativt bra, börjar nu minska. Många föräldrar vänder sig idag till Spotify för att hitta barnmusik.
– För vår del lutar åt enbart digital utgivning framöver, om det inte är en specialproduktion som kanske också har någon slags livedel, förklarar Cisela.
– Vi började som ett vanligt skivbolag med tanken att primärt ge ut fysiskt, berättar Mikael. Vår tro var att det i just detta segment skulle uppskattas med riktiga skivor trots det allmänna tappet i fysisk försäljning. Den tron har vi reviderat då vi märkt att det bara gäller för dom allra yngsta. För något äldre barn är det digitalt som gäller, via läsplatta, telefon eller dator. När vi upptäckt detta startade vi sajten Barnens Jukebox och den växer snabbt, så det verkar som vi tolkat signalerna rätt.
– Det är betydligt dyrare att släppa CD än att bara göra streamade releaser, å andra sidan är inkomsten per enhet mångdubbelt större. Det enda vi i nuläget tjänar pengar på i jukeboxen är när våra egna releaser streamas och det måste upp i nästan fantastiska volymer för att det ska bli några egentliga pengar.
– För många människor är Spotify det enda sättet att lyssna på musik idag, konstaterar Cisela. Så även för många föräldrar och andra vuxna i samröre med barn. Vi vet, både genom personlig erfarenhet och genom att prata med musikintresserade föräldrar, att det kan vara snudd på övermäktigt att hitta och välja ut kvalitetsmusik för barn via streamingtjänster som Spotify eller via Youtube.
– På YouTube upplever nog många att de inte vill låta barnen sitta själva då där finns gott om obehagliga saker som definitivt inte är avsedda för barn, inflikar Mikael.
– Barnmusikvärlden skiljer sig på vissa sätt från den övriga musikvärlden, fortsätter Cisela. Här finns till exempel ett hundratal klassiker, som spelas in om och om igen i olika tappningar och arrangemang och med varierande kvalitet. Många av dessa versioner ligger på Spotify, med i bästa fall bara stämpeln ”barnmusik” på sig, men oftast inte ens det. Det gör att du behöver veta exakt vad du letar efter för att hitta det. I vissa fall kan du även hamna på barnsånger inte avsedda för ”små öron”. Som vuxen behöver du därför aktivt lyssna igenom och välja ut de versioner av låtar som du vill att ditt barn ska lyssna på.
– Det är om möjligt ännu svårare för den som vill hålla sig uppdaterad om nya produktioner inom området barnmusik. Det talas ofta om vikten av bra barnmusik och prioriteringen av densamma. Verkligheten ser dock annorlunda ut. I dagstidningarna recenseras i princip aldrig nyutkommen barnmusik och den spelas aldrig heller på radion, med få undantag. Vi ville med sidan också hitta ett sätt att promota våra egna inspelningar, nya releaser och bra barnmusik i övrigt.
– Vi gillade idén med en jukebox, där du trycker på knappar för att välja musik – lite som Spotify fungerar idag. Därför bestämde vi oss för att skapa Barnens Jukebox med redan noggrant utvald barnmusik för olika humör och tillfällen. Vi ville också utforma jukeboxen så att även de allra yngsta skulle kunna använda sidan enkelt, även om man inte redan kan läsa. Därav bilderna till de olika knapparna och temana i boxen. Tanken med detta var att man som förälder kan sätta sitt barn med Barnens Jukebox och de kan själva navigera sig fram, utan risk för att hamna på en låt eller en YouTube-video inte avsedd för barn. När vi höll på att utveckla sidan tyckte vi även att det vore kul att ha med enkla karaokevideos för de yngsta, så då blev det en Barnens Karaoke också.
– Själva det tekniska är verkligen ”DIY”- do it yourself. Cisela har gjort det grafiska och en vän har hjälpt oss hacka kod.Cisela och Mikael är helt eniga om att Gittansånger är den produktion man är stoltast över i den egna katalogen.
– Vi är sjukt stolta över Gittansånger. Det är, trots att vi är klart partiska, det bästa som släppts i barngenren sedan Mamma Mu. Inget har sparats på vad gäller kostnader för kvalitet, dom bästa musikerna, den bästa studion – Atlantis, och väldigt genomarbetade arrangemang och texter. Dessutom är den lekfull och direkt. Den platsar in på den bra sidan om Lennart Hellsings uttalande om att ”all pedagogisk konst är dålig konst, men all god konst är pedagogisk”.
– Även Fingret på näsan, som är en CD med utgångspunkt från en dag på förskolan fungerar bra, lägger Cisela till.
– Jag är svag för Minimello säsong 2011, idel hits på runt minuten! säger Mikael.
I år ligger bolagets omsättning på runt miljonen, men trots att bolagets vinst kontinuerligt har ökat så tar man fortfarande inte ut några löner. När Matrona AB drog igång för fyra år sedan var även Hampus Kivimäe (idag WIFE m.m.) involverad, men sedan något år tillbaka drivs bolaget bara av Mikael och Cisela, som tillsammans lägger ungefär en heltidstjänst på Barnens Jukebox. Det finns även två silent partners från näringslivet med som delägare i bakgrunden, men de deltar inte i det faktiska arbetet. Däremot så har man ett flertal gånger anlitat en extern samarbetspartner för promotionarbetet. Den digitala marknadsföringen, med bl.a annonsering på Facebook och Google adWords, sköter man själv.
Den digitala distributionen går genom Phonofile. För fysiska releaser gör man avtal per utgivning. För Kråkan och Busarna valde man t.ex Bokrondellen som distributör, då man ville in i bokhandeln snarare än skivaffärer.
– Skivhandeln är inte ett ställe där det säljs så mycket barnmusik. Det är bättre för oss att finnas på bokhandlarna.
Är det någon eller några av era satsningar som av en eller annan anledning har blivit en missräkning?
– Vi nådde inte hela vägen med Sixten & The Cupcakes, minns Mikael. Dom både var och är fortfarande ett chockerande bra rockabillyband, som vid tiden vi gav ut dom var i tolvårsåldern. Vi trodde stenhårt på dom och fick till en början ut dom rätt bra både i media och på turné. Tyvärr bromsades allt av att en minoritet av målsmännen kring bandet började agera ungefär som pappan i familjen Jackson. Det blev till slut omöjligt att föra samarbetet vidare och vi förlorade mycket pengar på det.
– Samtidigt var det bra lärpengar, sedan dess vet vi hur vi inte ska göra…Just nu ligger bolagets fokus nästan helt på med att utveckla Barnens Jukebox.
– Det mesta arbetet är just nu nästan redaktionellt, vi håller ständigt på med att skapa nya spellistor och karaokefilmer. Våra egenproducerade karaokefilmer har blivit väldigt populära och om jag får säga det själv är dom faktiskt jättebra. Tanken är att koppla ihop textade ord med ljudet av samma ord och vi ser på statistiken att den delen av sajten är välbesökt. Sajten tar det mesta av vår tid, men vi håller också på med marknadsföring av Kråkan och Busarnas nya album Fingret På Näsan.
– Vi håller dessutom på att kolla möjligheterna att göra en app av siten, samt inplaneringen av en turné med Gittansånger där vi även kört ett antal konserter under året. Vårt nästa inspelningsprojekt blir troligtvis en julskiva, då vi upptäckt att det är svårt att hitta bra och rolig julmusik för barn. Vi har också några nya inspelningar i planeringsstadiet, bland annat en för bäbisar!
– Nu går vi också ut med oss två som producenter för barnmusik på konsultbasis till företag, organisationer eller annat. Om någon har en idé om inspelning av barnmusik kan vi göra kvalitativ verklighet av det för att fatta sig kort. Tillsammans har vi nästan fyrtio års erfarenhet och ett antal priser och utnämningar, så vi känner att vi kan stå för detta erbjudande utan att flacka med blicken.
Får ni ut musiken på ett bra sätt, tycker ni? Vad skulle kunna fungera bättre?
– Jag tycker att vi har lyckas ganska bra, säger Mikael. Sedan vi öppnade jukeboxen har besökarantalet stigit varje månad och jag tror att den kommer fortsätta göra det eftersom vi får så mycket positiv feedback. Vad som skulle kunna fungera bättre är mediabevakningen av barnmusik. Barnkultur är ett ord det svängs friskt med i fina salonger och politiska sammanhang. Men i verkligheten är det så att barnmusik i princip aldrig recenseras i media, har mycket knapp spridning i radio och ofta inte ens blir upptagen i publikationer som riktar sig direkt till föräldrar.
– Det skulle vara önskvärt med recensioner av nyutkommen barnmusik i dagstidningarna, menar Cisela.Både Cisela och Mikael ser fördelar med att vara ”indie” och ett litet bolag med möjligheten att fatta snabba beslut.
– Vi fattar beslut ena dagen och genomför dem dagen efter, summerar Mikael. Sedan finns det även en styrka i form av den community som indiebolagen bildar. Visst är alla konkurrenter, men det finns också en anda av att vilja varandra väl, att hjälpa varandra för att det är bra för hela scenen.
Svårigheterna i att vara ett litet indiebolag är förstås bl.a de ekonomiska begräsningarna.
– Vi skulle gärna ha en bredare utgivning och även släppa en del smalare barnmusik om möjligt, förklarar Cisela.
Mikael lyfter även fram de negativa konsekvenserna av att inte ha majorbolagens muskler.
– Universal klev in och tog över vårt avtal med SVT om kommande säsonger av MiniMello. Vad skulle vi kunna sätta upp mot världens största skivbolag?
– Men ett plåster på såret är dock att dom inte har fler strömmar av MiniMello på Spotify än vad vi har, tvärtom!
Vilka är era närmaste framtidsplaner?
– Att bygga Barnens Jukebox till det självklara valet vad gäller barnmusik och att fortsätta ge ut barnmusik av hög kvalité – barnmusik som även uppskattas av vuxna, vilket vi tror är en förutsättning!Claes OlsonBarnens Jukebox AB c/o Cisela Björklund cisela@barnensjukebox.se och Mikael Herrström mikael@barnensjukebox.se
I katalogen: Pettson & Findus, Bröderna Slut, Pettsonsånger, Kråkan & Busarna (Anders Ågren), Gittansånger (Martin Hederos, Leif Jordansson, Sissela Kyle, Leif Andrée, Zuhur Hainabe m. fl), Stefan Sundström Stefans matlåtar, Grammatikbolaget, MiniMello, Sixten & The Cupcakes (med Jakob Karlberg! / reds.anm) m.m.
Spotify: https://open.spotify.com/user/barnensjukebox
Barnens Jukebox: http://www.barnensjukebox.se/index_Jukebox.html
Facebook: https://www.facebook.com/Barnens-Jukebox-216436351871640/?ref=hl