MÅNADENS INDIE Headspin Recordings
På årets Manifestgala på fredag kväll är Goran Kajfes dubbelt nominerad i kategorin Årets Jazz. Här berättar han om hur han ser på musikpriser, hur roligt det ska bli att få spela med barnprojektet Jazzoo för Manifestgalans vuxna publik och förstås om hur det är att driva skivbolaget Headspin Recordings.
Grattis till era dubbla Manifest-nomineringar! Både Goran Kajfes Tropiques album Into The Wild och Oddjobs Kong är nominerade i kategorin Årets Jazz. Har det hänt förut att du har blivit nominerad för två album i samma kategori samma år?
– Inte på Manifest, men jag har blivit nominerad med tre akter samma år i jazzkategorin.
Vad har du för förhoppningar om att vinna priset på Manifest i år?
– Inga förhoppningar, men det kommer bli kul att festa och spela Jazzoo-låtar för vuxna. Manifest tar uppenbarligen barnmusik på allvar, till skillnad från Grammis…
För tio år sedan vann du det prestigefyllda Nordic Music Prize för soloalbumet X/Y och Oddjob har ju vunnit såväl Grammisar som ett fint franskt musikpris förut. På vilket sätt tycker ni att sådana här utmärkelser är viktiga?
– Det ger mig lite extra luft under vingarna, men att förlora sporrar mig ännu mer, säger Goran och skrattar. Nordic Music Prize var lite extra kul för att det inte var genrebundet och dessutom hade en internationell jury.
Du skivdebuterade för snart tjugo år sedan på en av det engelska majorbolaget EMI:s underetiketter. Oddjobs fyra första skivor gavs ut av Amigo, därefter släppte gruppen ett par album på det tyska skivbolaget ACT och sedan gavs det Grammis-vinnande albumet Folk ut på Caprice. Vad har det varit för skillnader och likheter mellan att ligga på de olika bolagen och vad är fördelen och nackdelen med att idag ligga på den egna etiketten Headspin?
– Det är skönt att ge ut på eget skivbolag för då har man total kontroll över musiken och kan licensiera och så vidare, utan några större åthävor. Ibland är det dock skönt att slippa allt jobb och då kan ett annat skivbolag vara befriande.
Berätta lite om ”hur, när, var, varför och av vilka” som Headspin bildades och hur resan har sett ut genom åren!
– Headspin bildades då jag släppte mitt andra soloalbum Headspin 2004 och bestämde mig för att inte arbeta vidare med EMI, som släppte min först soloskiva. Jag och David Österberg hade arbetat ihop på den skivan och var peppade på att få kontroll och äga sig sin egna musik samt få större möjligheter med licensamarbeten än modellen som iallafall då gällde hos storbolag, det vill säga att först ska deras egna lablar ha en option på att ge ut skivan i nya territorier vilket ofta resulterade att det gick för lång tid innan man kunde söka sig till andra och momentum tappades. Ur det föddes sen också lusten att släppa andras musik.
Hur ser de framtida ambitionerna och planerna för skivbolaget ut?
– Vi har dragit ner på releaser framförallt med andra musiker, för att det kräver ett stort ansvar och tid som vi inte alltid har. Rent affärsmässigt är det som alla redan vet, en omöjlig ekvation.
Vilka personer är idag involverade i arbetet på skivbolaget?
– David Österberg och jag.
Ungefär hur mycket tid lägger ni ner på verksamheten?
– Så mycket tid vi har över.
Finns det risk att det kolliderar med den rena musikerverksamheten – eller är det tvärtom ett bra komplement?
– Det kolliderar och kan inte räknas som ett komplement…
Köper ni in några tjänster externt?
– Ibland hyr vi en brittisk PR-byrå.
Vilka andra fasta och/eller återkommande samarbetspartners har ni?
– Vi arbetar med Border Music Skandinavien, Sony Frankrike, Proper Note UK, Xango Benelux, EDEL i Tyskland och The Orchard på det digitala. Även Bandcamp, som är en favorit!
Hur fördelar ni resurserna på digitalt, vinyl och CD?
– Vi lägger fortfarande mest på CD och vinyl, det är ju det som kostar mest.
Kontrollerar ni även förlagsrättigheterna?
– Både och…
Hur har det gått för era utgivningar, såväl rent försäljningsmässigt som ifråga om medial uppmärksamhet ?
– Det har sålt ok, men går stadigt neråt skulle jag säga. Medialt har vi haft bra uppmärksamhet, men där minskar ju också utrymmet som alla vet… antar jag! Dock har vissa album nått ut i världen och det har varit glädjande Vi har till exempel sålt ganska mycket av Oddjobs barnprojekt Jazzoo och även Subtropic Arkestra har nått ut långt utanför Skandinavien.
Får ni ut musiken på ett bra sätt, tycker du? Vad skulle eventuellt kunna fungera bättre?
– Jag tycker vi får ut den bra, men det går ju alltid att förbättra!
Svårigheter som indie?
– Att inte ha några direkta pengar.
Fördelar som indie?
– Total konstnärlig frihet!
Vad tyckte du förresten om årets grammisgala?
– Jag var inte på galan, utan jag spelade tillsammans med Per ”Texas” i Trondheim med ett norskt band som heter Gard Nilssen Supersonic Orchestra…
Claes Olson
HEADSPIN RECORDINGS
Kontakt: Goran Kajfes
www.headspinrecordings.com