Månadens Indie – Atenzia Records

Atenzia Records

MÅNADENS INDIE Atenzia Records

AOR och melodiös rock har alltid varit en stor del av Pär Winbergs liv och eftersom han visste hur mycket postorderbolaget och e-handeln Ginza sålde av de genrerna, så var det faktiskt han som initierade idén kring Atenzia redan 2003, trots att han då arbetade på EMI. Atenzia i sin nuvarande form bildades dock först 2011 när Pär började jobba hos Ginza. Sedan i slutet av förra året är Atenzia ett av medlemsbolagen i SOM – Svenska Oberoende Musikproducenter.

– Eftersom min kompis Magnus Söderkvist precis hade slutat sitt jobb på MTM Music och är en av de absolut mest kunniga personerna i hela världen inom genrerna AOR och melodiös rock samt känner alla värda namnet där, så tyckte jag det kunde vara en bra idé att Hasse Haraldsson med sin Ginza-apparat bakom sig och Magnus med sin kunskap startade ett bolag tillsammans, vilket de gjorde 2003, berättar Pär.

– I början släppte Atenzia många renodlade AOR-album som sålde bra, men Magnus såg bortom AOR-världen och försökte sig på en satsning på mer modern rock och powerpop. Tyvärr så fungerade inte de plattorna trots sin kvalité, så bolaget lades ner.

Martinez

 

När Atenzia startade 2003 så var inriktningen AOR, melodiös rock, powerpop och modern hårdrock, men 2006 lades den satsningen och sedan bolaget återuppstått igen 2011 så har ni framför allt satsat på dansband och rockabilly.

– Jag förstod tidigt potentialen, synergieffekten och styrkan i att kunna ha ett skivbolag som kunde luta sig mot Ginzas stora marknadsföringsapparat, kunddatabas och sätt att få ut plattor på via en egen distribution. När jag såg hur stor andel skivor vi sålde i dansband- och rockabillygenren berättade jag om mina tankar för Hasse och så testade vi att släppa ett par album. Tanken från början var att detta skulle bli en liten delverksamhet i Ginza, men idag så är Atenzia Records ett fristående bolag som mer eller mindre tar upp all min arbetstid, även om jag dessutom är inne och pillar lite i Ginzas verksamhet.

Hur många är ni som arbetar med bolaget och hur ser organisationen ut?

– Det är jag som har huvudansvaret för bolaget som A&R, produktchef och marknadsansvarig. När vi insåg att Atenzia började växa ordentligt behövde vi en riktig ”ordningsman” – för det är inte jag, och då kunde jag inte komma på någon som var mer perfekt lämpad för det jobbet än min fru Christina som har järnkoll på papper, planering, redovisning och inte minst det praktiska som tillverkning, lager, korrektur och orderhantering. Ekonomibiten sköter hon tillsammans med Gerth som är ekonomichef på Ginza, men som även har en del andra uppdrag och då bland annat Atenzias ekonomi.

Hur ser samarbetet med Ginza ut?

– Det är såklart en viktig bit för Atenzia. Men det är också väldigt viktigt att påpeka att vi är ett musikbolag som jobbar med alla återförsäljare och är lika mån om alla. Jag har sedan alla mina år på Virgin, EMI och Lionheart mycket kontakter med återförsäljare och har ofta direktkontakt med dessa personer. Sen har Christina tagit en stor bit av orderhanteringen från de mindre kunderna.

– Men, visst! Ginza är enormt viktiga. Dels står de för en stor del av all försäljning, dels så syns vi mycket i annonsering, vi syns i nyhetsbrev, på hemsidan och på sociala medier. Och Ginza har i sin tur mycket hjälp av Atenzias släpp då plattor i genren behövs.

Streaplers

 

Hur många titlar har Atenzia totalt i katalogen?

– Det är en fråga som har flera svar… Antal fysiska titlar och antal mastrar inklusive sådana plattor som vi numera har ute digitalt. Men vi äger fler än 3000 låtar och vi har släppt över 140 fysiska album, fast då är en del av dessa licensdealar. Och sen har vi köpt på oss en del katalog genom åren, som vi bara har släppt digitalt. Vi har dessutom släppt någonstans mellan 70-80 samlingar sedan vi startade.

Hur viktiga är samlingsplattorna för er?

– Som gammal ”samlingsskivemakare” på EMI-tiden så har samlingar alltid legat mig varmt om hjärtat och vi släpper ett tiotal samlingar per år. Tyvärr så har de fysiska samlingarna tappat i antal ganska så kraftigt i takt med att bensinstationer och varuhus bestämt sig för att sluta sälja plattor. Så nuförtiden så är det en kombination av fysiska samlingar och digitala samlingar som är viktig. Dessutom jobbar vi stenhårt med att bygga upp bra spellistor på Spotify, vilket jag ser som en sorts ”samlingsskivor” där vi har många följare. Vi har några listor som trillar på riktigt bra, men där är vi långt från nöjda utan ser bara framåt och ska fokusera och öka ordentligt där.

Vilka produktioner är ni aktuella med i år och vad ligger närmast framför er just nu?

– Just nu jobbar vi med album med Fernandoz, Familjen Sigfridsson, Martin Nilsson, Black Jack, Perikles, Skåningarna, Donnez, Streaplers och dessutom väldigt många digitala singlar framöver.

Vilka titlar i katalogen är ni mest nöjda med och har ni några personliga favoriter?

– Det finns faktiskt alldeles för många plattor i katalogen som jag är nöjd med för att bara kunna plocka ut ett några…

Hur har det gått genom åren?

– Vi är väldigt nöjda. Vår kurva är väldigt rolig att titta på då den går åt precis rätt håll år efter år och i år gör vi ett rekordår igen!

Vilka har varit i era största framgångar sedan starten?

– Försäljningsmässigt så är den f.d. Lasse Stefanz-medlemmen Lasse Sigfridssons debut som soloartist den platta som har sålt mest då den sålde guld fysiskt. Men vi har en del album som sålt en bit över 10 000 sen vi startade, speciellt samlingsplattor.

– På den digitala sidan har vi några band och artister som årligen ligger på ett antal miljoner streams, varav de mest populära ligger mellan sju och tio miljoner per år.

Donnez

Är det någon eller några av satsningarna som av en eller annan anledning har blivit en missräkning?

– Nu låter jag verkligen inte ödmjuk i mitt svar, men faktiskt inte! Självklart så har vi hoppats på fler sålda ex och streaming på vissa av de album som vi har släppt, men vi har inte gått på någon dundernit som vi har förlorat mycket pengar på. Fast vi var väldigt nära att gå in i ett projekt som det med facit i hand var en jäkla tur att vi inte gick in i…

Vilka musikmässor och branschkonferenser har ni varit med på och hur ser du på resultaten/utfallen av detta?

– Eftersom vi pysslar med svensk musik, varav den största delen dessutom är på det svenska språket, så känner jag inget speciellt behov av att åka på utländska mässor och konferenser. Men dansbandsbranschen har några branschträffar per år för både bokare, bolag, arrangörer och band, så där är vi självklart med då de ger mycket. Dessutom så har vi självklart varit med på bland annat Manifestdagarna!

Casanovas

 

Köper ni in eller tar hjälp på annat sätt med vissa tjänster, till exempel promotion eller digital marknadsföring?

– Ja, vi köper in hjälp med promotion och där är Anders Westin en viktig kugge för oss gentemot vecko- och månadspress samt TV. Men tyvärr är dansbandsbranschen sorgligt förbisedd av svensk media, trots att det är en enormt stor genre och folkrörelse.
Det gör mig faktiskt upprörd hur förbannat svårt det skall vara att få med en så bred genre av musik i större TV-sammanhang. Som tur är så har Bingolotto sedan ett antal år tillbaka återigen insett att dansbandsmusik drar tittare, de tog mer eller mindre bort genren under ett antal år… De bokar många band och där vill jag verkligen plussa Mathias Otterberg som är bokare då han kämpat och bevisat att genren fungerar väldigt bra i TV. Det är bara att kolla på tittarsiffrorna!

Hur mycket använder ni sociala medier för att sprida musiken?

– Oerhört mycket. Vi har givetvis en egen Facebook-sida, men vi har även en kanal som heter Dansbandsklubben som har många följare. Dessutom har vi en sida som heter Ginza Dansband som vi använder oss av mycket.

– Atenzia köper väldigt mycket sponsring via Facebook då vår målgrupp är lätt att nå där. Ofta har vi länkar till Spotify parallellt som vi kör andra sponsrade inlägg mot den fysiska plattan. Dessutom är vi på våra band hela tiden och är det något dansband har blivit bra på så är det sociala medier. Utan Facebook skulle det vara betydligt svårare för oss. Oerhört viktigt!

Vilka distributionskanaler har ni?

– Digitalt jobbar vi med The Orchard, vilket fungerar jättebra. Fysiska försäljningen sköter vi själva med hjälp av Ginzas lagerhantering. För våra rockabillyreleaser med internationell potential går vi dessutom via en tysk grossist som sköter resten av världen.

Hur fördelar ni idag resurserna på digitalt, vinyl och CD?

– Vinyl har inte alls slagit på dansbandssidan. Vi har släppt ett par rockabillyplattor på vinyl, men det är ingen större grej för oss. CD:n är förstås fortfarande stor hos oss då vi fortfarande säljer ett antal tusen plattor på våra releaser, men vi fokuserar givetvis till stor del på att utveckla den digitala biten. Spotify gjorde med den äran en stor satsning på dansband för två år sedan och de är en väldigt viktig samarbetspartner till oss och de andra bolagen som pysslar med genren. Många dansband breakar sina låtar via Spotify då inte radion plockar in dom.

Har ni några andra fasta och/eller återkommande samarbetspartners?

– På den fysiska sidan är Musikservice vår viktigaste kund och vi har en nära kontakt med dom. The Orchard-gänget är även de viktiga för oss, även om vi pitchar mycket själva mot Spotify.

– Optimal i Tyskland som pressar våra plattor är även de viktiga och är otroligt bra att ha att göra med. De missar sällan, eller jag skulle nästan säga aldrig, en deadline!

Arbetar ni på musikförlagssidan också?

Nej.

Vilken är bolagets ungefärliga omsättning?

– I år landar vi på en omsättning på någonstans kring 8 miljoner kronor. Vi försöker nå 100-miljonervallen i antal streams 1 maj 2018 till 30 april 2019, men skulle tro att vi landar på cirkaa 96-97 miljoner. Förhoppningsvis får det bli tårta nästa år istället!

– Downloads när det gäller dansband är försvinnande liten, men där har rockabillyn en liten uppsida eftersom amerikanarna gillar musiken. Men det är verkligen inte en stor intäkt. Skivmässigt inklusive samlingar skulle jag väl tro att vi det senaste året kanske har krängt cirka 50 000 plattor i olika prisklasser.

Titanix

 

Får ni ut musiken på ett bra sätt, tycker du? Vad skulle eventuellt kunna fungera bättre?

– Det vi inte är bra på och som vi måste fokusera på mycket mer på framöver är en egen YouTube-kanal med bra innehåll, där vi kan hämta intäkter från annonsering. Det är också en sak som gör mig riktigt redigt förbannad och det är att världens rikaste bolag Google som äger YouTube kan betala så otroligt lite som de gör. Det är en skymf mot artister, upphovsmän, bolag och mot sina konkurrenter som betalar för sig! Jag förstår inte att det inte görs mer för att komma tillrätta med detta. Ta bort varenda jäkla låt och video från sidan tills de ger vettigt betalt!

Svårigheter som indie?

– Svårt att svara på… Självklart finns det fördelar att ligga på ett majorbolag i form av att det finns en större promotionapparat och att man kan ta nytta av backoffice och så vidare, men för vår del med ett fåtal kunder som handlar 90 procent av alla plattor, och med tanke på hur promoscenen ser ut för dansband- och rockabilly, så tror jag faktiskt inte att ett majorbolag skulle kunna göra så mycket mer. Snarare tvärtom, då vi har fokus på våra artister hela vägen. Jag kan tänka mig att de skulle drunkna i releaseflödet hos ett majorbolag.

– Men vi samarbetar på ett bra sätt en hel del med Sony Music då vi har tillgång till deras backkatalog, mestadels deras dansband, när vi gör samlingar både fysiskt och digitalt. Vi kommer även med på deras Filtr-listor på ett bra sätt när något passar in. Samma sak när vi har haft någon grej som haft potential att komma med i Melodifestivalen – då är jag inte korkad utan inser vikten av att ha ett större bolag i ryggen som stöttar upp. Det har varit nära, men än har vi inte fått med något. Jag skriver ännu, för jag är ganska säker på att vi kommer få med något och då ihop med en samarbetspartner

– Sen tror jag tyvärr ibland att om man inte är ett trendigt bolag så finns det vissa TV- och radioproducenter som inte tar ett bolag från den skaraborgska slätten på allvar. Det är väldigt stockholmsfixerat. Men det har egentligen inte så mycket med Indie-biten att göra, utan mer att man inte hänger på rätt ställen och pussar rätt folk på kinden…

Fördelar som indie?

– Att man jobbar väldigt tajt med band och artister och lever med bolaget på ett sätt som man kanske inte alltid gör på ett majorbolag. Det är dessutom ytterst lätt att ta egna beslut. Vi är inte styrda från utlandet om rock bottom-priser som vi inte får gå under, fördelning av plattor och prios etc, utan vi sköter oss själva och kan sköta allt utefter hur vi vill ha det. Vi är ett relativt stort indiebolag som har muskler när det krävs och det är ett otroligt kul sätt att jobba på. Att kunna sköta sig själv, ringa band och artister och göra dealar som passar båda. Avtalen är väldigt artistvänliga och det uppskattas såklart av både band och artister, något som såklart är en del av vår succé. De vet att det är mycket fokus på deras releaser och att de inte hamnar långt ner i någon priolista. Att arbeta med oss på Atenzia ska kännas personligt och som att vara en del av ”familjen”.

Sedan i slutet av förra året är ni ett av medlemsbolagen i SOM. Vad fick er att ansöka om medlemskap och vilka förväntningar och förhoppningar har ni på samarbetet inom organisationen?

– Det är ju viktigt att ett SOM finns och att vi indiebolag samlar ihop oss som en stark kraft i en musikvärld som är i ständig förändring.

Hur ser ni rent allmänt på läget i Musiksverige just nu?

– När det gäller den fysiska biten så tycker jag tyvärr inte den ser bra ut. Allt färre återförsäljare som kan stora antal och det är självklart ingen bra utveckling, men det är samtidigt inget unikt utan det ser ut så här i världen. Sedan så är givetvis Spotify en oerhört viktig spelare för oss i Sverige. Det vi ju alla. Och det här med spellistor är ett gissel. Lika kul som det är att hamna på en lista, lika jobbigt är det när ens låtar drunknar och inte syns. Men det här är något som alla major- och indiebolag kämpar med, så det är ju ingen nyhet.

– Men sen tycker jag att det är kul att Spotify ger fler indiereleaser chansen att synas i och med att det är enklare att pitcha sin musik. På det musikaliska planet så är Sverige ett imponerande land. Vi har otroligt mycket duktiga producenter, låtskrivare, band, artister i alla typer av genrer och det visas sig ju allt som oftast.

Har du något annat som du vill tillägga eller berätta?

Nej, inte mer än att det var kul att ni ville ha oss som månadens bolag och att snart är det vår och sommar och att då är det högsäsong för dansbanden och rockabillyartisterna som har turnéscheman som många artister bara drömmer om. Eller kanske bävar för att skulle orka med… Och att det är förbaskat kul på jobbet!

Claes Olson

ATENZIA RECORDS
Pär Winberg
par@ginza.se

Artister i katalogen:

Black Jack, Barbados, Casanovas, Cherry Tess & Her Rhythm Sparks, Date, Donnez, Fernandoz, Kingen, Lasse Sigfridsson, Martinez, Martin Nilsson, Matz Bladhs, Pat C Miller & The Tailshakers, Perikles, Streaplers, Scotts, Skåningarna, Titanix, TT Grace, Wahlströms m.fl.

 

www.facebook.com/atenzia

 

Black Jack