Månadens Indie – Attitude Recordings

Attitude-Recordings-300x167

SIMBA i samarbete med Svenska Oberoende Musikproducenter presenterar MÅNADENS INDIE

ATTITUDE RECORDINGS

MÅNADENS INDIE 1603

De senaste veckorna har varit omtumlande för Regina Vallinger, den hårt satsande kvinnan bakom skivbolaget Attitude Recordings. Mitt i arbetet med skivproduktioner, releasekonserter och internationella turnéer eldhärjades i februari CC-Puben, den livescen i Gävle som hon är delägare i. I påskhelgen arrangerade hon därför inte bara en releasekonsert i Stockholm, utan dessutom en tvådagars stödgala på Gasklockorna i Gävle.
– CC-Puben är ett bra komplement till skivbolaget eftersom det finns en scen och pubens huvudinriktning är livemusik, berättar Regina. Kvällen det brann arbetade jag själv in på puben…
– Sekunderna kändes långa… Man kände den stinkande lukten av frityrolja, hörde en hetsig diskussion i köket och hur någon tog fram brandsläckaren och ropade att “nej, nu måste folk ut härifrån”.
– Det tar ju bara några minuter innan en lokal är helt rökfylld och syret tar slut, men vi fick snabbt ut folk och det gick lugnt till. Vi fick ut alla utom en som satt kvar på toaletten, men den andra delägaren och min son, sprang in igen och fick ut killen från toaletten. När alla väl var ute så blev lokalen snabbt totalt rökfylld och när brandkåren kom var hela köket ett eldhav. Hela lokalen är rökskadad och måste nu vara stängd i två-tre månader – men lyckligtvis kom ingen till skada!
Stödgalan månaden efter arrangerades i samarbete med Gasklockorna och Studiefrämjandet. På scenen i Stora Gasklockan stod bl.a Blue DeVilles Allstars, ACe Of DC, Brooklyn Soul Stew, The Rockfire, Greybeards, Doomsday Disciples, Northern Ladies, Captain Grey Band, Mass Diversity, MOTH och Electric Religions.
– Galan blev ett manifest för livemusiken, berättar Regina. Den lokala scenen är viktig för ett levande musikliv och händelsen förenade verkligen alla musikälskare. Det blev en fantastisk uppslutning.
– Livescenen för mindre band är hotad av andra orsaker och vi vill få folk ur sofforna hemma och istället få dom att komma och njuta av livemusik tillsammans med oss. Livemusik är helt enkelt det bästa som finns. Det finns mycket bra band!

När och hur fick du idén att starta bolaget och när drog du igång det?
– Musik har alltid haft en stor plats i mitt liv men jag har inte sett det som ett alternativ att jobba med det. Jag kommer från Gävle som är en liten stad och har man barn så är det mer ”sju-till-fyrajobb” som gäller. Men satsningen på bolaget har även med min yngsta son David att göra, han är artisten i familjen, en frontfigur, duktig på att sjunga och skriva texter. Jag är civilekonom, har ett sinne för business och gillar juridik så jag bestämde att jag ska starta skivbolag, nu med vuxna barn kan man ju göra vad man vill.
– Hösten 2013 snubblade jag på utbildningen Music Business Program på SAE Institute och startade upp företaget. På SAE fick jag lära mig branschens aktörer, fick en helvetesuppgift att editera en Madonna-låt i Pro Tools, fördjupade mig och lusläste avtalsrätt och uppdaterade mina marknadsföringskunskaper som jag har som civilekonom i huvudämne. Företagsekonomi består ju av marknadsföring, ekonomistyrning och organisation. Det har jag verkligen användning av.

Förklara de olika förgreningarna inom bolaget!
– Det hela är en koncern med moderbolaget överst, ett bolag som i sin tur ägs av mig och min f.d. man, Lennart Vallanger. I moderbolaget jobbar vi båda som konsulter på deltid mot våra tidigare heltidsyrken, jag som redovisningsekonom och Lennart som säljare/projektansvarig inom stålindustrin. Vårt gemensamma stora musikintresse gjorde att vi förra året sålde vårt stora företag och investerade en stor del av det i puben och skivbolaget. CC Puben är ett dotterbolag.
– Attitude Promotion AB är också ett helägt dotterbolag. Det är egentligen ett musikförlag, men mest jobbar jag med promotion där. Här ligger även skivbolaget som bifirma, vilket är enklare än det låter. Attitude Mgmt HB ingår också i koncernen och där finns eventproduktion och managementdelen.

Bolaget har en rätt kaxig programförklaring: Our mission is to provide for successful and prosperous artists to the international market. We therefor only work with artists who have the potential, they are very skilled musicians with an unique front…
– Den kaxiga attityden visar ju min syn på att Sverige inte uppskattar sin egen fantastiska musik förrän något annat land gör det. Och så måste artisterna och banden visas på TV innan svensken tycker att det är populärt och då hakar man på bara för att det sänds på bästa sändningstid. Det är i och för sig en möjlighet för det är någon annan som väljer åt svensken vad som är bra musik.

Vilka utgivningar har bolaget hittills gjort?
– Under min ut bildning på SAE träffade jag trummisen i Bohemian Lifestyle. Vi började snacka och en av lärarna var vårt bollplank i det första skivkontraktet jag skrev – ett masterlicensavtal på bandets tidigare inspelningar och en 7-spårs EP vi släppte med radio edits. Min mentor Kenneth Skoglund sa på skoj att “man klipper inte i rocklåtar”, men det gick ju. Utan min mentor har jag inte kommit någonvart, han är guld värd och superschysst, ärlig och rak på sak, inga krusiduller. Det gillar jag!
– Kenneth Skoglund äger studion utanför Gävle där vi bland annat har spelat in Greybeards album och Northern Ladies EP som släpptes 2015. Bohemian Lifestyle gav också ut ett fullängdsalbum 2015 och Hysterica en EP.

Hur går det internationella arbetet?
– Jag hälsade på Electric Religions när de var i Kina på turné. Jag åkte själv och efter det kan jag göra vad som helst, är inte rädd för något. Den kontakt som jag fick där har jag jobbat vidare på och man vet aldrig vad det kan leda till. Vårt distributionsavtal med Soul Food i Hamburg för Europa har ju såklart öppnat dörrarna. På Reeperbahn Festival i höstas träffade jag den PR-agent som vi nu jobbar med. Han konkurrerade ut en annan PR-agent tack vare sin charm och ärlighet. Man märker när folk är så där ärligt rak på sak, och samtidigt sakliga. Då blir det aldrig något tjafs. Ja är ja och nej är nej, rationellt och bra.

Bryggarsalen i Stockholm hade du i påskas releasefest för Noceans debutalbumNothing To Hide. Hur har arbetet med det bandet gått?
– Det har varit helt fantastiskt kreativt och givande. Benjamin Nyman och jag gjorde en djupdykning i låtmaterialet och gjorde en pre-prod där vi konstruktivt diskuterade låtarna och texterna. Bandet hade 15 låtar som vi skulle få ner till tio på albumet och alla har ju sina favoriter. Bandets favorit Beware tyckte jag först inte höll måttet, men de la ner jättemycket jobb på den och fick sen till låten på ett fantastiskt sätt. Nu är den ett av de starkaste albumspåren.
– Hanna har ju en helt fantastisk röst. Hon briljerar verkligen på albumet. Singeln Diamond In The Rough har snurrat flera veckor på Dist FM och det är extra roligt.

Berätta om den Tysklandsturné du gjorde i vintras!
– Under konceptet Swedish Rock Night spelade Greybeards och Northern Ladies på The Rock Café S:t Pauli i Hamburg och sen tog vi långfärdsbuss till Berlin där min bror bor(Richard Solstjärna, konstnär och tidigare medlem i bl.a PF Commando, The Bizarre Orchestra, Modaern Art med Thomas Di Leva, Metal Mean Machine, Universal Love m.m./reds. anm). Han hade tidigare presenterat mig för delägarna till häftiga nattklubben Hornes & Hooves, där vi ordnade ett showcase för branschfolk som PR-agenten bjudit in. Målet med resan var att bygga på bandens varumärke och viktig erfarenhet som banden verkligen har vuxit mycket av.

Vilka internationella musikmässor och branschkonferenser har du varit på?
– Rock Comm i London var toppen. De som man kan drömma om att få träffa var där, och det var bara att gå fram och prata med dom. Alla var så trevliga! Bland annat var ägaren till Wacken Festival där tillsammans med sin högra hand. Jag kunde då gå fram och presentera mig som den som arrangerade finalen av Wacken Metal Battle i Sverige. Sen har jag träffat dom igen på Wacken och på Reeperbahn Festival fick en inbjudan till Wackens Metal Dayz i Hamburg där vi träffades igen. Där på VIP:en träffade jag också Iron Maidens PR-agent, det kändes tungt.

Vilka titlar i Attitudes katalog är du mest nöjd med och har du några personliga favoriter?
– Allt i katalogen har det gemensamma att det är väldigt duktiga sångerskor och sångare. Det är Attitudes signum och det är jag jättestolt över. Dusts kommande album som släpps i början av maj är rakt igenom något alldeles utöver det vanliga vågar jag säga – ett häpnadsväckande bra album med mycket själ i.

Är det någon eller några av era satsningar som av en eller annan anledning har blivit en missräkning?
– Det känslomässiga engagemanget har jag varit tvungen att tygla. Musik engagerar, det är personligt och mycket revir. Musik är känslor. Rena personangrepp har hänt och det har jag lärt mig att strunta i. Jag är i en yrkesroll och magkänslan är min kompass i mycket. Jag gör det här för att jag älskar musik och det är helt fantastiskt att få jobba med det tillsammans med proffs.


Northern Ladies. Foto: Jennika Ojala

Ungefär hur mycket arbetar du med bolaget?
– Det har ibland blivit upp till 80 timmar i veckan, men efter uppbyggnadsskedet har jag skalat ner så nu är jag nere på 40 timmar.

Hur mycket tid och pengar har du egentligen investerat i verksamheten?
– Jag ser det som en långsiktig investering och bolaget har varit i uppbyggnadsskede till så sent som december 2015. Nu görs nya releaser i Europa via Soul Food och vi släpper sammanlagt fem releaser i vår. Det är nu det händer!

Vilka nya projekt är aktuella just nu?
– Vi håller på att planera upp med Northern Ladies. De var tvungen att byta sångerska på grund av sjukdom, så vi ska spela in nytt med dom. Vi ska använda mycket av de tidigare inspelningarna, men även spela in det helt nya material som de just nu skriver på för fullt. Sen är det snart dags för både Greybeards och Bohemian Lifestyle, som ska spela in varsitt nytt album.

Vilka är era distributionskanaler?
– Soul Food har vår fysiska distribution i hela Europa, inklusive Norden. Soul Food har även den digitala distribution i hela Europa, utom i Norden där vi har Phonofile.

Köper du in eller tar du på annat sätt hjälp med vissa tjänster?
– I Sverige sköter jag själv PR via Mynewsdesk och sociala medier, men ibland tar jag hjälp av någon radiopluggning i Sverige, t.ex. senast av Anna Moore på Moore to Be för Bohemian Lifestyles singel Libertánah, som klättrar i lyssningar på Spotify och är vår största framgång. I Berlin har jag en PR-agent på Gordeon Music PR som jobbar mot Tyskland, Schweiz och Österrike även Soul Food gör PR-utskick internationellt.

Vilka andra samarbetspartners har du?
– Inspelningsteknikern och mixaren Benjamin Nyman på Nyman Audio och Anton “Pro Tools” Forsberg (tape op/assisterande inspelningstekniker) är mitt dream team. Efter långa dagar i studion, skickar vi hem banden, hänger i studion, käkar pizza och har ändlösa diskussioner om referenser i musik och livet i allmänhet.
– Andra samarbetspartners är min mentor, ljudgurun Kenneth Skoglund i studion Sound Control Sweden utanför Gävle. Chips Kiesbye, Studio Gröndal, David Castillo, Svante Forsbäck, Chartmakers Mastering, Rick-y Photography & Music video, So this is why, 11 Frames, fotograferna Jennika Ojala och Fredrik Dahlberg, Björn Rallare på Hombre Productions Inc., MBIN, stylisten Malina Holmberg och Carola Mendoza Alegria som är branschkollega i event, med flera.

Hur fördelar du resurserna på digitalt, vinyl och CD – eller annat?
– Vinyl är bara mindre volymer än CD, eftersom CD fortfarande står för cirka 70 procent av den tyska marknaden. Det digitala är en väldigt låg del.

Får du ut musiken bra, tycker du?
– Tack vare Soul Food så är det problemet löst.

Är det några särskilda svårigheter du upplever som indie?
– Att vi inte få samma uppmärksamhet i media, men det hänger ju ihop med det jag sa tidigare, att musiken måste slå utomlands innan svensken förstår att det är bra musik.

Vad ser du istället för fördelar som indie?
– Att jag kan signa det jag vill.

Du är relativt nybliven som medlem i SOM – vilka förväntningar och förhoppningar har du på samarbetet med organisationen?
– Hmm… Jo, att SOM ska tänka jämställdhet, inte bara mellan kön utan även mellan genrer. Man ska inte glömma att Sverige är en hårdrocksnation.

Vilka är dina närmaste framtidsplaner?
– Det är hemligt… men jag har något ganska stort på gång!

Claes Olson

SIMBA – Swedish Independent Music Business Alternative
Chefredaktör & ansvarig utgivare: Claes Olson, claes@simbasweden.se
Redaktör: Anna Lindholm, anna@simbasweden.se 
Redaktionschef: Johannes Räihä, johannes@simbasweden.se
Medarbetare: Linn Linderson, Amanda Friberg, Göran Olson, Kelley Archer, Veronica Lagerman Lindblom, Joakim Demiri, Olle Hägg, Malin Jonsson, Nina Johansson (fotograf),

Idag svarar de tre stora majorbolagen Sony, Warner och Universal Musics distributionsnät för mer än 95 procent av all musikförsäljning i Sverige. Det innebär att de oberoende svenska musikproducenterna endast har en marknadsandel på mindre än 5 procent. Samtidigt svarar de som arbetar med Sveriges alla oberoende musikbolag tillsammans för betydligt större och mer mångfaldig musikproduktion än de tre majorbolagen. De oberoende bolagen är därför oerhört  viktiga och långt mer betydelsefulla än vad statistiken ger intryck av.

SIMBA – Swedish Independent Music Business Alternative, har som ambition att skapa en motvikt i syfte att balansera det stora missförhållandet på musikmarknaden. SIMBA kommer såväl i sitt svenska som sitt engelskspråkiga internationella nyhetsbrev helt att fokusera på independentscenen och arbeta mot  utlandet för att sprida kunskap och intresse för den oberoende musikbranschens arbete och musik.

SIMBA publiceras av Claes Olson Media
SIMBA c/o Claes Olson Media, P.O. Box 35037, SE-100 27 Stockholm, Sweden
Besöksadress: Idungatan 8, Stockholm