MÅNADENS INDIE BIRDS RECORDS

MÅNADENS INDIE BIRDS RECORDS

MÅNADENS INDIE 1609

BIRDS RECORDS

Efter en intensiv vecka med Export Music Sweden i Tyskland har den sedan några år tillbaka stockholmsbaserade göteborgaren Petter Seander knappt hunnit hämta andan innan hans branschaktiviteter på hemmaplan rullat igång med full styrka igen. Tidsschemat har dock inte varit mer pressat än att han lyckats avsätta tid till att här presentera skivbolaget Birds Records (som han driver tillsammans med Henrik Eksvärd och Adam Ramberg) samt reda ut kopplingarna till promotionfirman Birds Will Sing For You (som han själv äger till 100 procent).
Enligt Petter Seander föddes idén att starta Birds Records en dimmig vårkväll i Stockholm förra året:
– Sedan var det en slags raketutväxling i slow motion, förklarar han. Det känns långsamt, men var snabbt.
– Jag ser oktober förra året ser jag som den officiella starten. Idén hade funnits groende ett bra tag, men jag ville aldrig genomföra det helt själv, så jag behövde Henrik Eksvärds energi för att släppa sargen.
Petter Seander kommer från Göteborg och är 34 år gammal. Sedan sex år tillbaka är han dock bofast i Stockholm.
– Jag hade några snurriga och spretiga år mellan 18 och 28, mestadels någonstans mellan perifer popmusiker och historiemal längst in i hörnet på biblioteket, minns han. Musikbranschmässigt så gav jag mig, så som många andra, in i branschen just för att jag ville prova saker på mitt eget sätt, efter att i många år observerat antingen som artist eller som musikälskare. Utbildningsmässigt som kan kopplas till det jag gör så är det projektledning två år, i övrigt är jag autodidakt.
Berätta lite om bolagets historik!
– Det är en kort historiebok vi snackar om. Första singeln var debutanten Leo Skywell, i oktober förra året. Första albumet var Kristian Anttilas Rum 4, Avd 81 som släpptes i februari i år. Jag har följt den här intervjuserien och önskar att jag hade någon skön 90-tals anekdot att fyra av, men… icke!
Vad är kopplingen till Birds Will Sing For You (BWSFY)?
– Ah, skönt, nu ska vi reda ut det här! Birds Will Sing For You är en promotionfirma för kulturföretag, mestadels independentskivbolag men även teatrar, galna operasångare och en dessertkock. Det är 100 procent ägt av mig. Vi har funnits i fem år och den verksamheten rullar på som vanligt. Det är lika kul som innan, vi har fin personal och fantastiska kunder! Jag träffar så mycket bra folk där. Birds Records är ett fristående företag som ägs av mig, Henrik Eksvärd och Adam Ramberg. De flesta av våra artister är sådana som vi har jobbat med under en längre tid på BWSFY, men som nu flyttat över i Birds Records.

Henrik Eksvärd, Adam Ramberg och Petter Seander. Foto: Amanda Ekström

Hur ser Birds musikaliska ambitioner ut? Har ni en uttalad inriktning?
– I grund och botten är vi en pop-label och kommer så förbli. Rent artistiskt uppskattar vi artister som skriver sitt eget material, som känns mindre fixerade vid framgång, men mer fixerade vid sin egen utveckling. Lite mindre av låtskrivarteam, lite mer av den där helt misslyckade fjärde-plattan som alla älskar trettio år senare.
Hur många releaser har ni hunnit göra?
– Om vi räknar in det som är schemalagt för hösten så handlar det om typ fyra album, ett gäng singlar, två EP, några videos och en Stand Up-special på YouTube.
Hur har det gått?
– Här tänker jag att alla self promoters där ute tycker att jag måste säga att det gått SÅ J***A bra, NI SKULLE BARA VETA! Men jag kör lite annan linje. Vissa grejer har verkligen landat, men i den digitala floden drunknar vissa saker totalt. Om jag ska se någon struktur i det så har det som funkat bäst varit det som: 1. Har haft längst releasecykel 2. Har haft bäst story bakom materialet – eller 3. Hittat ett releasedatum där det har varit lite tunnare i flödet av ny musik. Jag älskar januari och juni!
Vad är ni aktuella med just nu?
– Den närmaste tiden har vi två album igång. Först Ms. Henriks debutalbum som blev klart i våras. Den här veckan släpper vi faktiskt första singeln, med en video där vi byggt upp en replica av Voxpop-studion och kör Henrik Olsson himself i huvudrollen. Det blir en vattendelare! Vi visade videon för några som var födda i början på nittiotalet och fick noll reaktion, medans varje åttiotalist går igång. (se videon: https://youtu.be/ngUyh6QYg_Q). I november släpps albumet Fake and Copy.
– Senare i höst kommer ett album från Simon Norrsveden. Jag träffade Simon i hästrondellen i Karlskoga augusti 2009. Grym rondell. Sedan dess har vi följts åt i olika sammanhang. Det här albumet, som är hans femte, är mer organiskt, till stora delar liveinspelat. Det påminner mycket om hans debut, vilket är högsta betyg för mig.

Simon Norrsveden. Foto: Daniel Stigfelt

Vad mer ligger i pipeline?
– Tidslinjen är lite oklar, men det kommer att komma singlar från Nord & Syd, Cajsa Siik och våra struliga anglofiler Honeymilk. Dessutom är Jonas Strandberg, vår one-liner-komiker ute i varenda stad hela hösten och skämtar. Nästa år, see you when we get there!
Det ryktas ju att självaste Henrik Schyffert ska vara aktuell i ett kommande Birds-projekt. Ska Whale återförenas eller vad handlar det om?
– Whale! Nej, jag skojar bara. Schyffert agerade berättarröst till den stand-up-special som vi släppte med Jonas Strandberg förra veckan: Savantsyndrom. Vilket proffs! Ska Whale återförenas så vet Schyffert var det finns ett skivbolag, aight?
Har du någon personlig favorit i katalogen?
– Egentligen är det ett ganska lätt val: Kristian Anttilas Rum 4 Avd 81, som jag tycker är hans bästa album genom karriären. Jag har känt och jobbat med Kristian i tolv år, genom upp och nedgång. Det är ett djupt personligt, mörkt album och det blev en triumf mediamässigt – några av faktorerna till att det är väldigt viktigt album för mig. Jag grät när jag hörde det första gången.

Kristian Anttila. Foto: Emil Agrell

Är det någon eller några av dina satsningar som av en eller annan anledning har blivit en missräkning?
– Det är det för tidigt att säga, men ofta tror du ju att det ska gå betydligt snabbare än vad det gör. Något lär ju drunkna så småningom, men vi simmar så fort vi kan så länge.
Hur mycket arbetar du och de andra med bolaget?
– Hmm, Birds Will Sing For You tar 90 procent av en arbetsvecka – och så lägger jag kanske 25 procent med Birds Records ovanpå det. Åh, nej! Nu blev jag en sån som stoltserar med att dom jobbar mycket… Mardröm! SvD Min Helg nästa!
Köper ni in eller tar hjälp på annat sätt med vissa tjänster?
– I de fall då vi har starka album anlitar vi framförallt promotion i UK. Jag tycker att man vinner mycket på att få hem vissa tastemaker-grejer därifrån, framförallt de stora tidningarna, BBC6 och vissa nyckelbloggar. Jag vill göra något liknande i Tyskland, men har inte bestämt mig för hur riktigt än! Och när Kristian Anttila-plattan kommer i Norge i november, så anlitar vi promotion där också.
Hur arbetar ni i övrigt internationellt?
– Utöver ovanstående så pitchar vi många privata playlists och bloggar worldwide. Cajsa Siik licenseras till TDG/Universal i GSA. (Tyskland, Schweiz och Österrike / reds.anm)

Cajsa Siik. Foto: Elinor Wermeling

Berätta om Tysklandstrippen i förra veckan!
– En vecka i Tyskland med Export Music Sweden och i ett dubbelrum med Fredrik Holmgren från Startracks. Kan det bli bättre? Export Music Sweden hade lagt ett bra program i Berlin och Hamburg och dessutom har ju Startracks Tysklandsrutin. Så bra!
– Jag fick en rejäl inblick i en marknad som på flera sätt skiljer sig väldigt mycket från vår. Lärde mig nya knep. Tyskland blir definitivt viktigt för oss snart. Dom gillar helt klart ordning och reda, jag blir glad.
Gav Reeperbahn Festival-besöket dig något?
– Absolut! Det kändes som den givna platsen att vara om du är intresserad av tysk bransch. Fick en hel del kontakter, mailar så det glöder! Tyskland, vilket ställe!
Vilka andra musikmässor och branschkonferenser har du varit på?
– Jag var på SXSW tidigare i år. Det var fantastiskt, men kanske mer ur musikperspektiv än ur rent branschperspektiv. Härligt kaos, men lite oöverblickbart. I Sverige Where’s The Music, som jag tror mycket på om dom vågar fortsätta vara diversifierade. Jag ser det som en chans att träffa folk som jag oftast bara ser via en dataskärm. Det blir vad du gör det till. Förvänta dig inga mirakel, men ett personligt möte sparar som bekant så många mail!
Hur arbetar ni med fördelningen av resurser på digitalt, vinyl och CD?
– I nuläget har vi ett självklart 95 procent fokus på digitalt. De sista fem procenten är för specialintresserade och media – vinyl och lite CD. Kör en klyscha: ”det känns mer på riktigt”. Skulle fokus hamna mer på ttill exempel Tyskland så får procentsatsen omvärderas.
Vilka är era distributionskanaler?
– Phonofile digitalt. Bengans fysiskt. För propaganda är det ju sociala medier och nyhetsbrev som gäller.
Vilka andra samarbetspartners har ni?
– Utöver tidigare nämnda internationella promotionpartners så är det just nu främst ett par bokningsbolag som jobbar med våra artister. Blixten & Co, Valen Agency, Filter Music Group i Tyskland och Rocketta i Italien. Vi är lite ensamvargar, måste ändra på det!
Vad siktar ni i år på ifråga om omsättning och försäljning?
– Jag siktar på att många ska tycka om vår musik. Och att omsättningen ska vara bättre än förra året, vilket är rätt lätt eftersom vi inte fanns då! Skämt åsido, runt 2-3 miljoner streams känns görbart just nu, med tanke på hur året sett ut och hur det avslutas. Vi är indie, hjälp oss! Stödlyssna!
Arbetar ni även på förlagssidan?
– Nope, inte än! Jag personligen vill inte ge mig in i något som jag inte känner mig fullkomligt påläst på. Men om jag får välja, så ja – i framtiden.
Får ni ut musiken på ett bra sätt, tycker du? Vad skulle kunna fungera bättre?
– Marknadsföringsmässigt så är jag nöjd så här långt och på den platsen vi är, speciellt med Sverige, men det är klart att allt ska bli bättre. Några saker ska bli ännu bättre: framförhållning, playlistpitch och så finns vill en ju alltid ha mer radio. Finns det några önskeprogram? Ring Så Spelar Vi? Önska Ms. Henriks nya så kan du hämta upp en gratis glass på Atlasgatan 16.
Vad ser du främst för svårigheter med att arbeta som indie?
– Det är ganska långt till intäkten, speciellt med nya artister. Låga budgetar, höga startkostnader. Står ensam med hundhuvud om saker inte klaffar. Majorbolagens dominans på radio. Bristen på stora playlists för indiebolag, skulle gärna se gemensamma playlists framtagna och pushade av ett antal indies i grupp.
Fördelar som indie?
– Snabba beslut, lätt till vänskap, få vara med tidigt i processer, gemensamma mål. Rör sig smidigt när saker ändras snabbt. Lättare att stå upp för värderingar.
Vilka förväntningar och förhoppningar har du som medlem på samarbetet med i SOM?
– Dels att det finns en utbildande aspekt, att informera och hålla koll på nyheter som vi som medlemsbolag bör veta, dels att SOM ska fungera som sammanhållande kraft mellan många små aktörer. Många saker blir bättre om en gör dom i grupp.
Hur ser dina närmaste framtidsplaner ut?
– Som Birds Records ser ut just nu så kommer vi inte utöka antalet akter utan snarare försöka göra mer med det vi har. Fler fester, fler och djupare samarbeten internt och bara ge artisterna en lång och trygg utvecklingskurva. Det ska vara lite som en stökig engelsk trädgård, med förhoppningsvis gröna fingrar.
– Eller, frågade du mig personligen? Jag ska åka till Auschwitz-Birkenau i december för att jag känner att jag behöver se det med egna ögon, med tanke på hur Europas gränser stängs och samhällsklimatet känns så kallt.
Något annat du vill tillägga eller berätta?
– Sverige, sluta bli brunt! Fuck SD!

Claes Olson

BIRDS RECORDS

www.birdsrecords.se

Kontakt: Petter Seander, e-post: office@birdsrecords.se

Artister och band i katalogen: Kristian Anttila, Simon Norrsveden, Cajsa Siik, Ms. Henrik, Nord & Syd, Jonas Strandberg, Mira Aasma m.fl. .

Birds Records på Spotify >>