MÅNADENS INDIE BORDER MUSIC

MÅNADENS INDIE Border Music

Border Music startade i skivaffären Folk å Rock på Kungsgatan i Göteborg november 1982. Ursprungligen var det tänkt att bolaget skull hantera postorderförsäljning i butiken, men eftersom det visade sig vara rätt bökigt att hantera postordern så ersattes den verksamheten rätt med grossförsäljning till andra bra butiker i Sverige – och rätt snabbt så omvandlades i sin tur den grossförsäljningen till en skivbolagsdistribution istället.

Som en del av Border Music startades i mitten av åttiotalet skivbolaget Borderline, som mest var en licenslabel.

– Väldigt mycket av vår verksamhet har fått namn efter Ry Cooder-plattor, förklarar Jalle Kjellson, idag vd Border Music.

Jalle Kjellson

Jalle hade i mitten av sjuttiotalet studerat på Universitetet i Lund, innan han 1977 halkade in på studentstadens lilla butik Folk å Rock, som strax innan hade startats av bl.a vännen Pär Malmstedt en kompis till mig.

– Och där blev jag kvar! Men när Pär så småningom flyttade från Lund till Göteborg lockade han sig med sig mig in på en tjänst på saliga Plattlangarna, som sålde Nationalteatern och Mikael Wiehe och Björn Afzelius i mängder.

Efter en tid fick dock Pär och Jalle idén att raskt starta skivaffär tillsammans.

– Vi köpte gamla Runes Skivbar, med anor från 30-talet. Skivfacken var byggda för stenkakor och de flesta plattor stod med ryggen till. Det roliga var lyssningsbåsen; ett litet rum med ett bord, två stolar, ett askfat och högtalare i taket. Grabbarna kom direkt från Systemet med ölkassar och begärde att få höra till exempel Stones nya. Efter tjugo minuter öppnades dörren och dom bad oss vända på plattan. Tjugo minuter senare gick dom. Då fick man gå in och städa ölburkarna och fimpar… Those were the days!

Borderline hade en brokig utgivning. Man startade med Rupert Hine, sen blev det bland annat Ash och Toy Dolls, men även svenska utgivningar med bl.a Christina Kjellsson och Sky High. Totalt blev det ett femtiotal utgivningar på Borderline-etiketten innan Border Music för två år sedan startade skivbolag ”på riktigt”: Gamlestans Grammofonbolag.

Gamlestans Grammofonbolag 800 logga

– Gamlestans Grammofonbolag har nu funnits i två år och vi är snart uppe i ett tiotal fysiska utgivningar och en del digitala släpp.

Border Music jobbar med ett stort antal skivbolag, såväl svenska som utländska, både mindre och medelstora.

– Det handlar alltså om flera hundra lablar, från distributörer och från lablarna själva i vissa fall. Vår affärsidé bygger sedan ett antal år på iden om ”den långa svansen”, alltså att den digitala värld vi befinner oss i har ökat tillgängligheten för mindre titlar och att bredden på vad vi säljer därmer är större än någonsin. Vissa månader kan vi sälja uppåt 15 000 olika titlar till våra återförsäljare.

– Border är ju möjligen känt som den distributör som hårdast kämpar för den fysiska försäljningen. Vi har under lång tid efterfrågat en Topplista för enbart fysisk försäljning, på grund av att den ”vanliga” helt ologiskt blandar streaming och fysiskt. Nu har den äntligen kommit och det känns skitbra. Vinylen är ju draglok i den försäljningsökning vi ser inom den fysiska försäljningen och antalet kunder ökar nu för först gången på tio-femton år, vilket är fantastiskt roligt.

– Många av de nya butikerna runt om i landet är enbart vinylbutiker, konstaterar Jalle. Ofta blandar de nytt och begagnat. Många av dessa butiken handlar i stort sett bara från Border. Det räcker! Vi har ju de fräcka indiereleaserna samt en bra katalog över äldre utgivningar. Det är häpnadsväckande hur vinylen har kommit tillbaka och faktiskt skakat liv i en bransch som gick åt fel håll.

Sedan starten för trettiofyra år sedan har det gått både upp och ner för Border.

– Vårt toppår var 1995 när vi omsatte 132 miljoner kronor och hade över 50 anställda. Det var det året som Offsprings album Smash regerade och vi sålde 220 000 ex. i Skandinavien. Sedan gick det rejält ner för oss, men sen gick det upp igen och nu går det riktigt bra. Vi har närmare 25 anställda och utöver huvudkontoret i Göteborg har vi även kontor i Stockholm, Oslo, Köpenhamn och Helsingfors.

Gamlestans Grammofonbolag har på kort tid utvecklats till det största av de svenska skivbolag som Border Music arbetar med.

– Det är otroligt viktig för vår närvaro ute i butikerna. Vår idé med att starta skivbolaget var att det kan fylla ett behov, i och med att det har saknats ett bolag i genren ”ganska mogen, albumorienterad pop och rock”. Det vill säga den musikmiljö som vi själva är uppväxta med. Vi ska gilla det vi släpper och vissa genrer kan vi medge att vi inte är så bra på. Det kommer nog inte att bli mycket house och hiphop på vår label.

– I mitten på november släpper vi Nisse Hellbergs nya, en utgivning som vi tror väldigt mycket på. Dels för att plattan är väldigt bra, dels för att Nisse har en stark fanbase därute. Det bör kunna bli vår största release hittills på skivbolaget.

– Medias musikbevakning går ju tyvärr åt fel håll, vilket kanske sammanfaller med framför allt printmedias kris. Det är svårt att få in recensioner och flera tidningar har ju slutat recensera. Radio är lite samma håll. Det finns ju numera inga radioprogram som direkt pratar on vilka nya plattor som kommit ut och TV har ju inte heller några musikprogram längre. Så det blir ju sociala medier i stor utsträckning istället och det funkar fint. Det är bara att ställa om. Mycket hänger ju på artisterna, att dom själva är aktiva på Facebook med mera och skaffar många följare. Plus att de måste kunna möta sin publik i samband med konserter, kliva ner från scenen och signera och kommunicera med sina fans. Det är jätteviktigt idag.

Köper ni in eller får ni på annat sätt hjälp med vissa tjänster?

– Vi har i stort sett den kompetens vi behöver. Vi har flera som jobbar med promotion, men ibland får vi köpa in konsulter när vi inte hinner med själva. Det kan handla om såväl traditionell promotion som digital promo.

Hur arbetar ni internationellt?

– Vårt kanske viktigaste fokus i nuläget ligger på att få till fler avtal med utländska kunder, att få igång distributioner av våra svenska lablar i utlandet och i största allmänhet öka vår omsättning utanför Norden. Vi siktar på att bli en av få aktörer i Europa som har ett gediget nätverk av olika distributörer och återförsäljare över kontinenten. För våra avtal med nordiska lablar är detta ett av de allra bästa argumenten, att vi har en reell möjlighet att få ut releaserna brett och inte bara lokalt. Det har blivit viktigare med tiden.

Vilka internationella musikmässor och branschkonferenser brukar ni medverka på och hur ser du på resultaten och utfallen av dessa?

– Vi åker fortfarande på MIDEM och dessutom har vi varit med på Reeperbahn någon gång. Vi har dessutom en ”egen” mässa som ligger i januari där gamla MIDEM låg. Dit bjuder vi in våra partners runt om, både leverantörer, skivbolag och kunder. Vi är inne på fjärde året nu och intresset ökar stadigt. Mässorna är ju helt nödvändiga inom vårt område. Om man inte åker på dom så finns man ju inte…

Hur arbetar ni ifråga om fördelningen av resurser på digitalt, vinyl och CD?

– Vår kärnverksamhet är den fysiska försäljningen, det bara är så.  Digital försäljning är ju viktig, det är den enskilt största intäktskällan för branschen numera. Men den är inte vår. Den finns, men den är svårpåverkad. Samtliga som jobbar centralt hos oss är ju uppväxta med LP/CD och det är där vi trivs att jobba inom. Kontakten med butikerna, tugget om den nya boxen med någon artist, allt det där som förutsätter en spelare av något slag.

Ungefär hur hög är årets målsättning ifråga om försäljning och omsättning?

– Gamlestans Grammofonbolag kommer i år att omsätta ett par miljoner. Border Music som helhet toppar 40 miljoner, vilket är en tioprocentig ökning jämfört med ifjol.

Vad ser du som de största svårigheterna som indie?

– Vi är så vana vid att vara indie, så vi vet inget annat. Att artister ligger hos oss i begynnelsen för att sedan försvinna in i majorvärlden, det är så vanligt att det har blivit rutin. Nirvana låg distributionsmässigt hos oss först, liksom Offspring. Och på den svenska sidan har vi ju bland annat haft First Aid Kit.

– Majors har ju mer muskler, så är det. Men det är också i stora delar en myt att allting blir bra bara man får avtal med en major. Det finns många exempel på att artister har blivit besvikna när de har gått över.

Vilka ser du fördelarna med att vara indie?

– Våra beslutsvägar är snabba. Vi behöver inte kolla labelkontrakt med högre ort i till exempel London för att få saker att falla på plats. Flexibilitet är vårt motto.

Vilka förväntningar och förhoppningar har du som medlem på samarbetet med i SOM?

– SOM är ju oerhört viktigt som aktör för att hantera indievärldens intressen gentemot majors, det är osvikligt. Jag var ju med redan när det hette NIFF och MNW, Silence och Nacksving var dominanterna i den svenska indievärlden. Då fanns det ju även ett antal fristående, ganska stora svenska bolag, som till exempel Sonet och Metronome. Den kalibern på svenska indiebolag är svåra att finna idag, men vi försöker alltid uppmuntra våra lablar att växa, möjligen med vår hjälp.

– Jag tror att svenska indielablar kommer att växa och bli fler framöver, det vore rimligt med tanke på hur svenska majors inom vissa musikgrenar närmast har lämnat walk over…

Claes Olson

 

Kontaktinfo:
Gamlestans Grammofonbolag

Artister i katalogen:
Louise Hoffsten, Sven Zetterberg, Sofia Jannok, Ebba Forsberg, Cajsa Stina Åkerström, Eva Eastwood, The Refreshments, Anomi, Jenny Almsenius, Mikael Wiehe, Nisse Hellberg (album 11 november) och det i år 40-årsjubilerande bandet Torsson (CD och 10-tummare 25 november).

https://www.facebook.com/GamlestansGrammofon/?fref=ts

 

Border Music (distributionen)

2016 har bl.a dessa artister sålt bra: King Crimson, Sofia Jannok, Black Sabbath, Nick Cave, Anekdoten, Esbjörn Svensson Trio, Mikael Wiehe, Katatonia, Bob hund, Sven Zetterberg, Clutch, Melvins, Santana, First Aid Kit, Father John Misty, Ebbot, Amason, Träd Gräs och Stenar, Lucinda Williams, Lina Nyberg, Laakso, Basia Bulat, Ty Segal loch Violent Femmes.

https://www.facebook.com/BorderMusicSweden/?fref=ts

 

Spellista med exempel på artister som Border Music arbetar med och gillar:

https://open.spotify.com/user/bordermusicsweden/playlist/0OzHzYG1LfvxiwAGk9ouH8

 

http://www.border.se