Månadens Indie – brus & knaster

qwe_dfg_utp

MÅNADENS INDIE brus & knaster

Göran Petersson började arbeta i musikbranschen redan i mitten av sjuttiotalet, då han körde ut skivor från SAM-distribution i Vaxhoolm till butikerna inne i Stockholm. Efter att sedan bland annat ha arbetat som bokare på SAM-ligan, på Silence i Koppom samt på Amigo och Bonnier Music – och även ha varit sångare och gitarrist i bandet Dr Zeke som 1979 spelade in kultsingeln Jag ska aldrig dö, driver han idag det egna skivbolaget brus & knaster och figurerar med jämna mellanrum som producent – ett gebit inom vilket han har blivit flerfaldigt grammisbelönad.

– 1974 började jag på SAM-distribution i Vaxholm, minns Göran. Jag fakturerade, plockade, körde ut skivor i Stockholm och så småningom gjorde jag framförallt nyhetsblad. De sista åren i Vaxholm 1979-80 jobbade jag tillsammans med Carla Jonsson som bokare på SAM-ligan med akter som Ebba Grön, Dag Vag, Eldkvarn, Robert Broberg (Zero på den tiden / reds.anm), Docenterna och Grisen skriker med flera. Och så Dr Zeke förstås, där jag sjöng och spelade gitarr. Vi gjorde singeln Jag ska aldrig dö på Silence -79. Det var en av mina låtar på A-sidan. Den har väl stått sig någotsånär och brukar dyka upp på punksamlingar. Sjutummaren är hyfsat rar, sådär 6-700 kronor får man nog ge om man skulle lyckas hitta ett exemplar.

– Silence-kopplingen ledde till några år i Värmland för mig, med bland annat jobb en kortare tid på Silence, innan jag återvände till Stockholm. Andra halvan av åttiotalet jobbade jag med annat än musik. 1991 började jag på Amigo, som säljare primärt men snart också som label manager för ECM och allt oftare som produktare för Amigos egna jazz- och folkmusikproduktioner. När Bonnier Music köpte Amigo 2000 blev det renodlat A&R-jobb på Amigo-etiketten för min del, ofta med någon slags inhouse-producent-roll också. Otroligt roligt! Sofia Karlsson, Oddjob, Lena Willemark, Jeanette Lindström, Ale Möller, Jul i folkton, Återbesöket med Nino Ramsby och Martin Hederos… Många fina timmar på Atlantis med Janne Hansson. Då hade jag börjat samla på mig lite mobil inspelningsutrustning också, vilket var starten på det som skulle bli mobila studion. Mycket släp i branta trappor i Gamla Stan för påläggsessioner hemma hos Sofia Karlsson. Första hela produktionen inspelad med mobila studion blev Emil Strandberg och Jonas Östholms fina Once Around på Amigo, som vi spelade in på Nybrokajen 16.

– När Bonnier Amigo 2008 bestämde sig för att lägga ner A&R-verksamheten och den egna produktionen startade jag brus & knaster. Tanken var framförallt att spela in och producera själv, med den mobila studion som jag fortsatte att investera i. De första åren hade jag med mig formgivaren och fotografen Johan Månsson som jag hade samarbetat med på de flesta av Amigo-utgivningarna. Vårt motto var från ax till limpa, vi skulle båda vara inblandade och delaktiga i inspelning, produktion, formgivning, foto. Samtidigt hade Sofia Karlsson, jag och Hilda Sandgren dragit igång Sally Wiola Records (ett bolag som Göran idag inte längre är delaktig i / reds.anm) och ett samarbete med Playground Music. I akt och mening handlade samarbetet om att ge ut Sofias plattor, men det ledde också ledde till ett distributionsavtal med Playground för brus & knasters produktioner. Från Playground fick jag också intressanta producentjobb och att få omsätta Jonas Sjöströms idé om en Sonja Åkesson-hyllning till verklighet var en ynnest. Att få se Jeanette Lindström signas av Diesel / Playground och vara inblandad i de produktionerna var också ett privilegium. Lena Swanbergs debut på Diesel är jag stolt över att ha producerat. Det är ett album som många fler borde ha hittat till.

 

Daniel Karlsson Trio Foto: Göran Petersson

I december 2008 släppte brus & knaster Leif Jordanssons musik till Jonas Gardells TV-serie De halvt dolda som första release. Därefter följde Peter Hermanssons House of Tomidas med Britta Persson på sång, Nino Ramsby & Brent Hunters dubbel-album The World, Tore Bergers album I huset långt på landet (som Göran spelade in med mobila studion i Tores ateljé med ett band bestående av Martin Hederos, Johan Berthling och Rickard Krantz / reds.anm) och Bröderna Lindgren presenterar Meningen med livet!, som resulterade i brus & knasters första Grammis.

– Med höstens sista fullängdsrelease, Emma Nordenstam och Karl-Jonas Winqvists barnplatta Huset, blir det totalt 45 releaser sen starten, summerar Göran

Hur ser bolagets ambitioner ut idag?

– Jag vill göra sånt jag gillar själv, så enkelt är det. Inga genrebegränsningar. Det må vara jazz, pop, folkmusik eller musik för barn, jag har svårt att tänka mig något viktigare i dessa tider än att just att släppa bra och otramsig barnmusik. Varmast om hjärtat ligger kanske ändå jazzen. De produktioner som jag och Daniel Karlsson har gjort med hans trio de senaste fem åren är jag otroligt stolt över, det samma gäller mitt samarbete med gitarristen Andreas Hourdakis.

– Rent affärsmässigt så är brus & knasters utgivning ingen större pekuniär hit, om man säger så.

Så hur har det gått genom åren?

– Att göra fullödiga produktioner i smala genrer är väl närmast att beskriva som ett ekonomiskt slukhål. Att det ändå funkat hyfsat har inte minst fonogramstödet borgat för, så tack Kulturrådet! Mobila studion, inspelningsjobb med den och producentuppdrag åt andra har klarat försörjningen.

Berätta lite om det bolaget är aktuellt nu i höst!

– Vi har precis släppt Andreas Hourdakis Trios Bob Dylan-hyllning Señor, med Andreas instrumentala arr för jazzgitarrtrio av några Dylan-klassiker. Marit Lejas Vargar vi, som väl närmast kan beskrivas som klassisk svensk vispop, är också alldeles färsk. Båda är inspelade med mobila studion. 3 november kommer Emma & KJ:s Huset, en alldeles fantastisk barnplatta om jag får säga det själv. Det är inspelningar från Studio Rymden, Helter Skelter och med mobila studion i KJ:s källare som vi sen färdigställt och mixat här hemma.

Vilka titlar som du har arbetat med är du mest nöjd med och har du några personliga favoriter?

– Svårt… Tore Berger, Bröderna Lindgrens båda grammisvinnande album, Daniel Karlsson Trio – att få en jazz-grammis för Fusion for Fish i tung konkurrens 2015 var svårslaget. Emma Nordenstams bästa barnlåtar, som spelades in i en sommarstuga i Dalarna och tog hem en Grammis för bästa barnalbum på den senaste Grammisgalan är också en favorit. Men även Leif Jordanssons filmmusik till Stockholm East och inspelningarna till den med Leif, Jonas Dominigue och Västerås Sinfonietta. Det var fint att jobba med Markus Svenssons Tarantula Waltz. Dan Berglunds Det är idioternas fel och samarbetet med Johan Lindström på Sofie Livebrants tonsättningar av Jeanette Wintersons prosa som blev Lighthouse Stories, mitt samarbete med Maritza Horn som och hennes två Van Morrison-album är ytterligare favoriter.

Är det någon eller några av dina satsningar på Brus & Knaster som av en eller annan anledning har blivit en missräkning?

– Absolut, visst är det så, inga detaljer…

Emma & KJ Foto: Per Kristiansen

 

Arbetar du på förlagssidan också?

– Nej, inte alls. Jag borde alldeles säkert propsa på förlag på det jag släpper, det rådet har jag fått många gånger. Men jag har otroligt svårt att försvara den ståndpunkten inför artisterna jag jobbar med. Jag har dessutom svårt nog att hinna med allt som det är. Kloning vore bra!

Hur mycket arbetar du med bolaget?

– Heltid och mer än det, jag gör inget annat.

Du producerar ju själv mycket som släpps på bolaget – berätta lite mer om dina meriter som producent!

– Sofia Karlssons Svarta ballader är förstås exceptionell, inte bara i kraft av sina smått otroliga säljsiffror. Jag vågar påstå att det är en svensk klassiker, definitivt på den totala 100 i topp-listan. Jag, Sofia och Sigge Krantz var en bra producent-kombo där. Apropå Sofia Karlsson så kan jag berätta att när vi gjorde TV på Atlantis med Sofia och hennes band något år senare så slog ett åskväder ut halva Vasastan, inklusive Atlantis-studion, precis när kamerorna skulle börja rulla. Lång väntan på att strömmen skulle komma tillbaka. När folket i OB-bussen till sist sa att nu får vi ställa in, nu måste vi bara åka, kom strömmen tillbaka… Spännande!

Jul i folkton, med alla fina medverkande – Sofia, Lena, Ale, Louise Hoffsten, Sara Isaksson och Esbjörn Hazelius med flera – tror jag också kommer att stå sig. Tack för det uppdraget, Ludvig Werner!

– Lena Willemarks Älvdalens elektriska, som vi spelade in det mesta av på Lenas fäbod utan elektricitet. Bilbatteriet i vår buss stod för strömmen till Sigges inspelningsutrustning. Vi kunde spela in fyrtiofem minuter innan vi var tvungna att åka bil en kvart för att ladda upp batteriet igen…

– Första plattan med grammisvinnande Oddjob. Nej, samtliga album vi kom att släppa med Oddjob på Amigo! Ale Möller Bands likaledes grammisvinnande Bodjal med bland annat gåshudsgästspel av fantastiske Kurash Sultan i Atlan Dok!

Poem, ballader och lite blues – Återbesöket. Nino Ramsbys och min remake av Cornelis Vreeswijks klassiska dubbelalbum är också svårslaget. Atlantis och bästa bandet. Martin Hederos som kapellmästare, Fredrik Sandsten, Jonas Kullhammar, Johan Berthling med flera på studiogolvet och en strid ström av de allra bästa in genom dörrarna för att göra sin låt; Thåström, Britta Persson, Annika Norlin, Ebbot, Ane Brun, Stefan Sundström, Kristina Lugn, Miss Li, Sofia Karlsson, Nicolai Dunger, Dan Berglund, Christian Kjellvander, Kristoffer Åström, Mattias Hellberg, Stefan Sundström, Moneybrother, Dan Viktor, Jaqee med flera – och så besök i studion i princip varje dag av mästaren själv, Anders Burman.

– Den redan nämnda och grammisbelönade Sonja Åkesson-hyllningen Sonja Åkesson tolkad av för Playground. Samma tänk som på Återbesöket med bästa bandet och en rad artister som själva valt de Åkesson-dikter de ville göra; Kajsa Grytt, Anna Järvinen, Britta Persson, Lisa Nilsson, Lena Swanberg, Sofia Karlsson, Annika Norlin, Rebecka Thörnqvist, Nino Ramsby, Anna von Hausswolff och Frida Hyvönen. Den sistnämndas två tagningar på Neeijjj ska jag sent glömma…

– Att häromåret få jobba med Lena Willemark igen och att mixa och släppa hennes magnifika och grammisnominerade Blåferdi på brus & knaster är annan höjdpunkt. Jag är också mycket glad för mina samarbeten med Emma Nordenstam och Andreas Hourdakis. Och så Daniel Karlsson Trio naturligtvis, vi spelar alltid in med mobila studion på Runmarö, hemma hos Daniel, han har en fin flygel. Pianotrio-inspelningar rätt upp och ner som jag och Daniel sen klipper upp och adderar brus och knaster på. Vi håller just nu på med femte fullängdaren sen 2013, högt tempo, målet är att slå Beatles skivproduktion…

Andreas Hourdakis Trio Foto: Göran Petersson

 

Köper du in eller tar hjälp på annat sätt med vissa tjänster, till exempel promotion och digital marknadsföring?

– Ja, det händer. Framförallt har det varit extern promotion det handlat om.

Vilka andra samarbetspartners har du?

– Fotografen Per Kristiansen har jag ofta jobbat med under senare år, alltid bra. Och att göra en produktion färdig utan att Classe Persson mastrar går inte!

Vilka distributionskanaler har du?

– Playground, såväl fysiskt som digitalt.

Hur arbetar du internationell och hur går det?

– Jag försöker komma ut i stora världen, inte helt lätt… De kanaler som förtjänar att nämnas är framförallt min tyska distributör Galileo Music och Xango Music i Holland. Det är framförallt jazzutgivningarna som fungerar internationellt.

Vad är bolagets ungefärliga omsättning?

– Det pendlar. I snitt handlar det kanske om fyrahundrausen i årlig omsättning för både studion, med inspelningar, redigeringsjobb och andra externa uppdrag och skivbolagsdelen – som helt klart står för den minsta delen. Intäkterna på det digitala ökar äntligen något och har väl åtminstone snittat runt tiotusen per kvartal, vilket ju egentligen är alldeles för lite med tanke på hur många releaser det handlar om. Samtidigt har ju den fysiska försäljningen snart sagt försvunnit. CD:n känns väl mest som ett visitkort att ge bort och något att skicka till recensenterna.

Hur fördelar du resurserna på digitalt, vinyl och CD – eller annat?

– De senaste släppen har varit vinyl plus digitalt och ingen CD-version, fast nu gör vi både CD och vinyl på Emma och KJ:s barnskiva. Med tanke på vad det kostar att ta fram fysisk produkt, framförallt vinylen är dyr att tillverka, så är det förstås det som är det mest resurskrävande. Samtidigt vill jag göra det. Jag är old school. Det är lite för sorgligt att inte kunna hålla i och lukta på en produktion när den är klar. Jag tycker också att det är trist att i princip all information om utgivningarna försvinner på de digitala plattformarna. Jag vill verkligen veta var ett album är inspelat, vilka som medverkar, vem som har producerat, vem som spelat in…

Får du ut musiken på ett bra sätt, tycker du? Vad skulle eventuellt kunna fungera bättre?

– Det är klart att jag gärna skulle se att det gick att få ut releaserna bredare men samtiden ser ju ut som den gör. Jag vet att jag skulle behöva jobba mer med det digitala formatet och på sociala medier, men det är svårt att hinna med allt när man är solo.

Vilka musikmässor och branschkonferenser har du medverkat på olika sätt medverkat på och hur ser ni på resultaten/utfallen av detta?

– Faktiskt inga alls sen jag startade brus & knaster! Jag var på en MIDEM-mässa under Bonnier Amigo-åren, WOMEX några gånger. Alla vill sälja något och ingen vill egentligen lyssna på det du själv har i fickan.

Vad ser du främst som svårigheter som indie?

– Att nå ut och att finansiera verksamheten.

Fördelar som indie?

– Att få bestämma själv.

Du är associerad medlem i SOM – vilka förväntningar, förhoppningar och eventuella åsikter har du på organisationen?

– Jag är ju en mycket sporadisk besökare på årsmöten etc. Men att vara med och betala den årliga avgiften känns självklart!

Vilka projekt arbetar du med just nu och vilka är dina egna närmaste framtidsplaner?

– Daniel Karlsson Trios album nummer 5, som ska ut under våren 2018. Mathias Landaeus Trio med Daniel Boyacioglu släpps i mars 2018. Maritza Horn som sjunger Ola Magnell. Det blir hennes första på svenska sen Fredrika Bremer-albumet Morgon i Georgia som vann Grammis 1988, så 30-årsjubileum där. Det släpps våren 2018 men troligen kommer en singel redan nu i november.

– Och så har jag en lite speciell produktion som ligger till sig på hyllan sen sådär 30 år tillbaka… Vi får se hur det går med den!

 

brus & knaster

Göran Petersson

info@brusoknaster.se

mobil: +46 704 1234 83

brus & knaster ab
Norra Agnegatan 32
112 29 Stockholm

Artister i katalogen:

Daniel Karlsson Trio – Lena Willemark – Tore Berger – Bröderna Lindgren – Emma Nordenstam – Andreas Hourdakis – Martin Landaeus Trio – Maritza Horn – Dan Berglund – Leif Jordansson – Zilversurf – Marit Leja – Emma & KJ – House Of Tomida – The Tarantula Waltz – Sofie Livebrant – Dan Backman (m.fl)

www.brusoknaster.se