Månadens Indie: Havtorn Records

Havtorn logo

MÅNADENS INDIE 1702

Havtorn Records

Havtorn Records är inget vanligt skivbolag. Musikerna bakom bolaget beskriver sig med egna ord som ”en kombination av ett skivbolag och ett musikerkollektiv”. Just nu man aktuella med bl.a den internationella meriterade kvartetten Water Boogie System, Fanny Gunnarsson Quartet, Perssons Sexa och Ripple and Murmur.

Havtorn Records bildades på initiativ av trumslagaren, kompositören och producenten Måns Wikenmo.

– Han hade under en tid känt ett sug efter att starta ett eget skivbolag och kunna släppa musik på ett snabbt och enkelt sätt utan att vara beroende av andra, samtidigt som han ville skapa en gemenskap för musiker i hans närhet, berättar Havtorn Records ekonomiska förenings ordförande Linda Bergström. När Trio Gordon (idag Gordon / reds. anm) spelade in sin första skiva dök möjligheten upp. Måns gick ihop med Donovan von Martens och Oscar Johansson och tillsammans startade de Havtorn 2011. De tre hade träffats på Skurups folkhögskola, där flera av Havtorns medlemmar har gått. Sedan dess har det vuxit och Havtorn består idag av åtta medlemmar.

När Havtorn drog igång verksamheten var Måns Wikenmo den tydliga visionären i starten.

– Han var den som styrde upp avtal och samarbeten och hade en tydlig bild av vad Havtorn skulle stå för. Måns gjorde en stor del av arbetet på eget bevåg, men efter att han slutade som ordförande för några år sedan har vi turats om att ta på ledartröjan.

Utöver Linda Bergström är det idag Jens Persson, Rasmus Nyvall (som i likhet med Linda är bosatta i Malmö) och Donovan von Martens (som bor i Göteborg) som styr skutan. Alla fyra är verksamma musiker inom någon form av jazzvärld, både i och utanför Sverige.

 

Linda Bergström själv är bl.a medlem i We Float, men kan även höras med folkmusikgruppen Åkervinda, trion Ava och den i Köpenhamn baserade vokalgruppen Touché.

– Jag är sångerska och har medverkat på tre olika releaser på Havtorn med banden Ava, Rasmus Nyvall Kvintett och We Float. We Floats uppföljare förväntas komma under 2018.

– När jag själv sökte mig till Havtorn var det för att jag hade spelat in en skiva med Ava och vi ville få ut den utan att behöva kompromissa med musiken eller försäljningsintäkterna. Dessutom älskade jag all musik som hade kommit ut på Havtorn och hade inga problem att förknippas med den.

Jens Persson spelar saxofon i Makross och sin sextett Perssons Sexa. Båda grupperna har släppt två skivor var på Havtorn och senare i år släpper Makross släppa sitt tredje album på etiketten. Rasmus Nyvall, även han saxofonist i Makross, har medverkat på fem utgivningar på Havtorn, både med sin egen konstellation Rasmus Nyvall Kvintett samt Makross, Ellen Pedersen och Edvard Bišof Quintet.

Donovan von Martens, basist och Havtorns ständige kassör, är aktiv både inom musik och film. Dessutom vinner han knappt över Rasmus när det gäller medverkan på produktioner släppta på Havtorn, sex stycken totalt. Donovan är bl.a aktiv i Malin Wättring band, Hannah Tolf band och Gordon – bandet som hittills har flest releaser av alla på Havtorn.

– Vi brukar se på Havtorn som en kombination av ett skivbolag och musikerkollektiv. Det är grundat av vänner som ville få ut sin egen och andras musik på ett smidigt sätt. Det har vuxit lite sedan dess, men grundtanken är fortfarande densamma – vi ger ut musik som vi tycker är värd att ges ut.

Alla medlemmar i Havtorn har rätt att släppa sin egen musik hur och när som helst, vilket ger varje medlem full konstnärlig frihet. Dessutom får artisten 100 procent tillbaka av försäljningen och kan utan restriktioner engagera utomstående samarbetspartners (promotion, management etc.).

– Havtorn är utspritt men har ändå en merpart av sina medlemmar i Malmö, berättar Linda. Vi har inga lokaler, studios eller liknande, utan avståndet märks inte så mycket i det dagliga arbetet. Det mesta vi gör på distans sköts via Skype.

– Under tre år arrangerade vi Havtornfestivalen, där vi belyste att vi är aktiva i flera städer genom att ha konserter både i Malmö och Göteborg. Annars har vi haft flest konserter och festivaler här i Malmö. Det är däremot upp till varje medlem att styra upp projekt varsomhelst i världen, så det kan till exempel dyka upp någon festival i Stockholm i framtiden.

Hur ser Havtorns musikaliska ambitioner ut?

– Man skulle kunna säga att vi har bestämt oss för att inte bestämma oss. Ingen genre, förutom vit makt-musik, är förbjuden. Det konstnärliga ansvaret ligger helt på varje medlem, vilket gör att musiken får bli som den var tänkt – utan bromsar och barriärer. Den här friheten har varit avgörande för Havtorns medlemmar och är det jag tror gör att vi fortfarande arbetar med Havtorn.

– Innan en ny medlem träder in i föreningen gör vi en bedömning av medlemmens musikaliska ambition och huruvida personen är lämplig som medlem eller inte. Därför kan vi, när medlemmen är invald, släppa på tyglarna och låta alla blomma och sträva åt det håll de vill. Det gör ingenting för oss att våra releaser inte har någon röd tråd, utan vi tycker om bredden och personligheten i det som kommer ut.

Havtorns senaste release med Water Boogie System var nummer 42 i ordningen sedan starten.

– 2014 och 2015 var hektiska utgivningsår, men nu försöker vi styra det lite så att det blir lite jämnare fördelning. Ibland har vi haft en release i veckan och då börjar vi helt plötsligt konkurrera om medieutrymmet med oss själva. Det gynnar nog ingen, så nu har vi försökt tänka ut ett system – en liten guideline kan man säga – så att medlemmarna bättre kan planera sina släpp. Det har fungerat fint så här långt.

Enligt Linda Bergström har bolagets verksamhet hittills gått förhållandevis bra.

– Såklart har vi haft motgångar, precis som alla andra unga företag. Nu gör vi ändå saker på det sätt vi vill, fantastisk musik får komma ut tack vare det och många recensenter visar uppskattning. Det måste vi ändå vara nöjda med!

 

Vad är Havtorn aktuellt med just nu?

– Som jag nämnde ovan så hade vi senast release för Water Boogie Systems album Year of Silver 31 mars. Innan dess var det Fanny Gunnarsson Quartet Mirrors och Perssons Sexa Vol II.

­– Nu väntar vi på Ripple and Murmur som släpper nytt 26 maj och LUMI som släpper sin debut 25 augusti. En relativt lugn vår för Havtorn kan man säga…

Vilka titlar i katalogen är ni mest nöjda med och har du några personliga favoriter?

– Oj, det är svårt att svara på! Jag är nöjd med alla, eftersom jag är så stolt över friheten som varje medlem har att skapa precis vad hen känner för. Det kommer ut bra och ärlig musik som gör mig stolt över att arbeta med Havtorn. Sedan kan jag ju inte förneka att mina egna releaser alltid kommer ligga mig varmt om hjärtat, men det är mer på ett personligt plan.

Är det någon eller några av era satsningar som av en eller annan anledning har blivit en missräkning?

– Eftersom vi inte har något promotionarbete för hela Havtorn så kan det ibland slå lite olika på hur mycket medial uppmärksamhet en release får. Det är helt enkelt upp till banden hur mycket arbete de lägger ner på PR, bokning av releaseturnéer och liknande. Sen råkade vi arrangera en festival på Kallbadhuset i Malmö under en av de värsta höststormarna någonsin. Det skulle man kunna kalla missräkning förstås, samtidigt som det var lite gulligt och underhållande att se alla tappra själar som vågade sig ut på bryggan och nästan blåste bort, när SMHI hade avrått från att röra sig utomhus…

Hur mycket arbetar de involverade personerna med bolaget?

– De som arbetar mest regelbundet är Rasmus som är utgivningsansvarig, Donovan som är kassör och jag som är ordförande och fysisk distributör – a.k.a. ”lagerarbetare”! Jag skulle göra en uppskattning att vi lägger ner cirka fem timmar i veckan på Havtorn, utslaget över ett år.

Köper ni in eller tar hjälp på annat sätt med vissa tjänster?

– Vi köper ingenting genom Havtorn, men varje artist är fri att själva göra sådana avtal. Vi har ett samarbete med Svensk Jazz och deras satsning Jazzapparat där de band som vill får komma med på deras nyhetsbrev. Några väljer att avstå, eftersom de inte känner sig hemma med att klassificeras som jazz.

Vilka distributionskanaler har ni?

– Sedan ett år tillbaka har vi distribution via Phonofile. Den fysiska har tidigare legat hos Plugged, men i samband med att vi lämnade dem förra året har vi valt att sköta den själva. Det betyder att jag har ett skivlager på vinden och postar skivor till kunder när de hör av sig. Det har strulat till sig lite med vår webbshop, men vi planerar att starta en inom en snar framtid.

Vilka andra samarbetspartners har ni?

– Vi har inget direkt samarbete, utan har någon trevlig deal hos en och annan ljudtekniker och tryckeri. Och Svensk Jazz förstås och deras Jazzapparat. Under festivalerna har vi haft fina samarbeten med sponsorer och bidragsgivare, men inget kontinuerligt.

Hur arbetar ni internationellt?

– Vår digitala distributör arbetar mot flera regioner och vi skickar skivor över hela världen. Sedan har vi ju artister som spelar på alla möjliga scener runtom i världen, vilket gör att musiken sprids på det sättet.

Vilka musikmässor och branschkonferenser har ni medverkat på?

– Vi har, vad jag vet, inte medverkat vid en enda! Nu har Svensk Jazz bjudit med oss till Jazzfesten i Sundsvall i maj och Jazzahead i Bremen nästa år, men annars har vi nog varit riktiga doldisar i de sammanhangen. Nu ska det bli lite ändring på det är tanken!

Hur arbetar ni fördelningsmässigt med resurser på digitalt, vinyl och CD – eller annat?

– Det är upp till bandet vad de väljer för lösning. Ingenting är förbjudet, så länge artisten tycker att det ger mening. Det röstades igenom på ett möte där jag minns att pinnar med nedladdningskoder inristade i barken nämndes som exempel. Där har vi inte hamnat än, men vi har släppt musik på vinyl, CD, kassett och digitalt. Det är kul med lite variation.

Vad ligger er ungefärliga omsättning på?

– Det är nästan omöjligt att svara på! Vi arbetar ju inte som vanliga bolag där artisten ofta måste köpa ut sina skivor för att kunna sälja dem vidare, utan artisten betalar själv sina kostnader och har full rätt att själv sälja dem vidare utan Havtorns inblandning. Eftersom artisterna aldrig köper ut skivorna från Havtorn och dessutom får 100 procent av vinsten vid försäljning så sker det en massa försäljning som vi inte är involverade i. Jag skulle säga att endast en bråkdel av försäljningen sker genom Havtorn, vilket gör mitt arbete som lagerpersonal på vinden blir lite mindre hektiskt.

Arbetar ni även på förlagssidan?

– Nej, det gör vi inte som det ser ut nu.

Ni har även arrangerat festivaler och konserter. Berätta lite om ert arbete på livesidan!

– Som jag nämnde tidigare har vi arrangerat Havtornfestivalen tre år och Festivalen Bredvid, en alternativ festival i samband med Malmöfestivalen, under två år. Dessutom har vi varit ansvariga för releasekonserter i Malmö på Moriska Paviljongen och haft lite take-overs på Malmö Sommarscen och lite annat smått och gott. Och så får vi inte glömma vår femårsjubileumskväll på Blå Båten i Malmö i augusti förra året. En kväll där vi bara firade oss själva, helt förbehållslöst!

– Annars bokar banden sina egna spelningar och turnéer, så vi syns alltid där de syns kan man säga. Och det är en aktiv skara, så musiken når ut långt utanför våra gränser tack vare dem.

Får ni ut musiken på ett bra sätt, tycker du? Vad skulle eventuellt kunna fungera bättre?

– Idag är vi nöjda med vår digitala distribution som har fungerat smärtfritt sedan förra året när vi startade vårt samarbete. Dessutom är jag nästan lite lättad över att vi från början förstod vilket bra verktyg Facebook är. Det är i princip endast på Facebook som vi gör reklam för våra releaser och annat som händer.

– Vår fysiska distribution däremot… där finns det förbättringspotential! Vi har pratat om att försöka få igång ett samarbete med lokala skivbutiker, men det har vi inte riktigt hunnit omsätta till handling. Dessutom kan det hända att vi gör en deal med en fysisk distributör igen i framtiden.

Vilka svårigheter ser ni som svensk indie?

– Det svåraste är tiden vs. ekonomin. Det finns så mycket som vi vill göra med Havtorn och hade vi haft resurser hade vi inte tvekat ett ögonblick. Vi arbetar i princip ideellt och då får vi helt enkelt prioritera lite och även sänka ambitionsnivån en aning. Fem timmar i veckan är ju egentligen ingenting för att hålla ett projekt flytande.

Fördelar som indie?

– Oh, de är många! Jag kommer än en gång att trycka på det med konstnärlig frihet och att vi släpper den musik vi vill, oavsett om det kommer att vara en ”bra affär” eller inte.

Vilka är era närmaste framtidsplaner?

– Nu kommer vi att fokusera på att släppa musik ett tag framöver. De som längtar efter en ny omgång av Havtornfestivalen eller Festivalen Bredvid får alltså vänta ett tag till. Det är svårt att få tiden att räcka till. Då kan det vara bättre att fokusera på det vi kan ett tag och göra det så bra vi kan. Dessutom tycker jag att gemenskapen med andra bolag har gett mig enormt mycket, så det vill jag gärna satsa vidare på med branschträffar med föreläsningar och annat spännande.

Vilka förväntningar/förhoppningar har ni som medlemmar på samarbetet med i SOM?

– Vi hoppas kunna medverka vid träffar och framförallt möta människor som sitter och gör samma typ av arbete som vi gör. Det finns nog mycket vi kan lära av varandra och inspireras av andras satsningar.

– Det tog ganska lång tid innan vi kom på att vi skulle gå med i SOM, vilket är märkligt när man tänker efter. Jag antar att det ligger i en musikers natur att försöka kämpa sig igenom allt det där juridiska och ekonomiska arbetet på egen hand. När vi upptäckte att SOM fanns skulle vi precis uppdatera vårt avtal för skivutgivning för utomstående artister, så vi sökte lite på nätet och ramlade in på SOM:s hemsida och förstod direkt att vi borde gå med.

– Att ha en gemenskap och en sparringpartner är så mycket viktigare än vad många kanske tror. Tillsammans med andra indiebolag kan vi sätta press och lägga fram förslag som är mer tilltalande för eventuella samarbetspartners till exempel. Dessutom är vi ju kollegor, så vi kan lära mycket av varandra.

Claes Olson

 

Aktuella album på etiketten

Water Boogie System Year of Silver

https://open.spotify.com/album/5WotujL8IVLxRLlFGoryLe

Fanny Gunnarsson Quartet Mirrors

https://open.spotify.com/album/00tLGssx9HeO7OsWN0hSPS

Perssons Sexa Vol II

https://open.spotify.com/album/1tc3zCCZoD0rg9XkAyf7kN

We Float Silence

https://open.spotify.com/album/6215AvSuiUm4uBqGG9BCbp

Julia Strzalek Kolibri

https://open.spotify.com/album/0fTJg8NchVSr7vURX4XNS6

Gordon Stordåd

https://open.spotify.com/album/1yZkQTpefRZ1ya8rA99hj8

Makross Kapitel två – Vilken lycka

https://open.spotify.com/album/05lnpuJEX5ezRjUc1W1nAu

 

Havtorn Records ekonomisk förening

Kontakt: Linda Bergström / info@havtornrecords.com

www.havtornrecords.com

www.facebook.com/havtornrecords