MÅNADENS INDIE HOOB RECORDS

MÅNADENS INDIE HOOB RECORDS

Månadens Indie HOOB

 

Skivbolaget HOOB Records drivs av bröderna Josef och Josef Kallerdahl – den sistnämnde basist med bl.a just nu albumaktuella New Tide Orquesta och Lina Nyberg.

 – Vi är lika mycket HOOB, han och jag, konstaterar Josef.

HOOB startades 2003 av ett gäng musiker i Göteborg. Namnet HOOB står inte för någonting annat än en fri association till Holger Berg, en av de ursprungliga grundarnas förnamn. Den första utgivningen var en vinyl-EP med elektronikapoptrion Universum, ett mytomspunnet släpp som inte så många hört. Sedan bytte bolaget riktning i samband med att det första fullängdsalbumet gavs ut våren 2004, då medlemmarna i jazztrion MUSICMUSICMUSIC tog initiativet att grunda föreningen HOOB – en förening som idag fungerar som paraply till en växande skara musiker och artister som gör sina egna produktioner under bolagets gemensamma namn. Man delade dock upp releaserna i HOOB jazz och HOOB Records och i dagarna släpper bolaget sin femtionionde utgivning.

Berätta om din egen musikaliska bakgrund, Fabain!

– Jag är jazzmusiker, har gått på Skurups folkhögskola och musikhögskolan i Göteborg. Hoppade av utbildningen 2001 och har sedan dess frilansat som kontrabasist och ibland på elbas. Jag jobbar med ett antal fasta grupper varav flera använder HOOB som sin plattform för skivutgivning, turnerande och olika internationella projekt.

Vilka är HOOB:s musikaliska ambitioner?

– HOOB:s motton är ”No rules, just fun” och ”We hoob you like it”. Bolaget är till för musikerna som släpper skivor, inte tvärt om. Det innebär att de som verkar inom HOOB-familjen alltid har fria konstnärliga tyglar, allt annat vore i och för sig förmätet eftersom banden, musikerna och artisterna själva finansierar, producerar och sedan äger sina produktioner.

– Tyvärr är vi så många som nu släpper under samma paraply att vi mycket sällan kan ta in nya musiker i familjen, det innebär så klart att något sorts sound har utkristalliserat sig, just eftersom vi är samma musiker som spelar på många av skivorna. Så, den musikaliska ambitionen är förstås hög, dock inte specifikt uttalad. Vi vill göra så bra grejer som vi kan, ha få mellanhänder och understödja fri kreativitet.

Hur många utgivningar har ni hittills gjort? Och hur har det gått?

– Vi är uppe i 59 stycken releaser just nu. Ett par, tre till kommer under hösten. Alla våra släpp är i första hand konstnärliga milstolpar för banden som släpper dem, en del i gruppernas verksamhet som är helt nödvändig för att de ska kunna fortsätta göra konserter och turnéer. I andra hand är de kommersiella produkter och det är klart att det är kul om skivorna säljs och inbringar lite pengar åt banden.

– Vi har ett par Spotify-hits, framför allt Per Störby Jutbrings instrumentala, minimalistiska musik och Klabbes Banks urbana jazz har många lyssnare där. Fysiskt är vår hit New Tango Orquestas Vesper från 2009, den säljer fortfarande gamla hederliga CD-skivor…

Berätta om hur ni har arbetat och hur det har gått med de senaste releaserna med Lina Nyberg och New Tide Orquesta – och berätta gärna lite om New Tide Orquestas nästa album också!

– Lina Nyberg är ju en annan artist som säljer ganska mycket fysiskt. Det kan ha att göra med att hon undviker Spotify. Hennes utgivningar är också mycket påkostade och genomtänkta. Linas senaste, den andra i en trilogi av dubbelplattor, har fått väldigt mycket uppmärksamhet och fina recensioner. Bland annat en femma i DN.

– New Tango Orquesta bytte namn till New Tide Orquesta för några år sedan och Live in Rio som släpptes 13 maj är den andra plattan under detta nya namn. Skivan är inspelad i Rio sommaren 2014 och är som en liten teaser inför att bandet kommer igång igen efter lite föräldraledigheter. Vi släppte ut plattan utan att satsa så mycket på PR så vi är väldigt glada att den mottagits såväl. Bara full pott hittills och etta på kritikerlistan.

– I höst kommer ett nytt studioalbum som vi just spelat in. Det blir fortfarande akustisk musik, men med inslag av loopade element och en del konstruerade ljudvärldar. New Tide fyller tjugo år i år och har en nytändning med dessa båda plattor samt en dansföreställningar som vi skapar med en danskompani i Brooklyn och får premiär i New Orleans i december 2017.

Hur går det internationella arbetet?

– De flesta av HOOB:s artister jobbar internationellt. Banden har spelat i New York, London, Paris, Peking, Shanghai, Tokyo, Mexico City, Rio de Janeiro, Johannesburg, Alger, Istanbul, Kiev, Aten, Moskva och så vidare… För det mesta innebär inte dessa gästspel att skivbolaget etablerar distribution eller så i dessa territorier. Det är helt enkelt smala genrer och det finns sällan ett kommersiellt incitament för större satsningar. Men genom de digitala kanalerna hittar lyssnarna från hela världen till vår musik och det är så klart kul!

Vilka musikmässor och branschkonferenser har HOOB medverkat på och hur ser du på resultatet/utfallet av dessa?

– HOOB som helhet har inte gjort någon satsning på mässor. Dock har jag själv, som representant för några av banden och för skivbolaget varit på Jazzahead tre gånger. Eftersom jag är där med flera olika hattar är det svårt att säga vad skivbolaget i sig har nått för resultat av detta, men sammantaget och på sikt tror jag att det har varit värdefullt, och framförallt lärorikt.

Vilka titlar i katalogen är ni mest nöjda med och har ni några personliga favoriter?

– Oj, det är många! Ofta är man ju mest nöjd med det senaste som kommit ut. Men vissa pärlor i den gamla katalogen finns det också. Jag gillar till exempel The Stoners Hat Music, Cecilia Perssons Open Rein och Fredrik Ljungkvists TEN.

Är det någon eller några av era satsningar som av en eller annan anledning har blivit en missräkning?

– Nej. Alltså, ibland trycker man lite för många ex av någon platta. Och vissa försvinner så klart i bruset. Men vi ångrar inget.

Hur mycket arbetar du och andra involverade personer med bolaget?

– Det är svårt att säga eftersom bolaget är en förening som också handhar hela ekonomin för några av banden.,. Men i runda slängar så kanske det handlar om ett par timmar i veckan på traditionellt skivbolagsjobb, resten av jobbet är sådant som ändå måste göras när man är frilansande musiker med egna projekt på gång.

Köper ni in eller tar hjälp på annat sätt med vissa tjänster?

– Så fort vi har råd jobbar vi med PR-konsulter runt våra släpp, som till exempel Ebba Lindqvist, men även andra. Detta är beslut som artisterna och banden tar från fall till fall.

Hur fördelar ni resurserna på digitalt, vinyl och CD – eller annat?

– För det mesta släpper vi på CD och digitalt, men på sistone även på vinyl och det kommer det att bli mer av i framtiden.

Vilka distributionskanaler har HOOB?

– I Sverige distribueras vi av Border och de skeppar vidare till Norge och Danmark samt ibland mindre kvantiteter till Storbritannien och Tyskland. Vi har distribuerat och licensierat enstaka skivor till Japan, Portugal och Thailand. Phonofile sköter den digitala distributionen.

Vilka andra samarbetspartners har ni?

– I stort sett handlar det om de ovannämnda, d.v.s. Border och Phonofile. Och understundom Ebba Lindqvist, Broken Silence i Tyskland, Discovery i Storbritannien, Spice of Life i Japan m fl.

Får du ut musiken på ett bra sätt, tycker du? Vad skulle eventuellt kunna fungera bättre?

– Vi är nöjda med hur saker flyter på nu. Allt kan så klart bli bättre, men min och vår utmaning är istället att hålla arbetet med skivbolaget på en nivå så att vi kan fortsätta att i första hand vara musiker och inte blir någon slags skivbolagskillar, det har vi ingen ambition att bli. Dock vill vi att HOOB ska ha ett så välsmort maskineri att det fungerar som just en plattform för de projekt vi vill förverkliga.

Vad är er ungefärliga omsättning och varifrån kommer huvudsakligen era intäkter?

– I försäljning handlar det om en omsättning på knappt 80 000 kroror per år, där cirka två tredjedelar är digitalt. 2015 hade bolaget cirka 1,1 miljoner plays på Spotify. Största delen av våra intäkter är statliga stöd.

HOOB bedriver även egen försäljning från sin hemsida.

– Men vi säljer nästan ingenting från hemsidan. Det är som en kul service till vissa fans, men vi hänvisar i möjligaste mån till exempelvis Bengans webbshop.

Vad upplever ni som den största svårigheten med att vara indie?

– Jag har inget att jämföra med, men jag har en svag känsla av att det kanske hade varit enklare att spridas internationellt på ett strategiskt sätt om man låg under ett majorbolag.

Fördelar som indie?

– Kort väg mellan beslut och genomförande. Total frihet.

Vilka projekt arbetar ni med just nu?

– Banden jobbar på med sina releaser. New Tide Orquesta släpper nytt i höst. Nils Berg Cinemascope likaså. Fler saker på g. Den som lever får se!

Vilka är era närmaste framtidsplaner?

– Som sagt, bolaget är lite som en amöba utan egen vilja, det är vi medlemmar och våra olika idéer och projekt som styr vad som händer. Jag har ärligt inte koll på vad som ligger och gror bland de som släpper hos oss. Vi får se.

– Personligen kollar jag in Peter LeMarcs demos inför nästa veckas skivinspelning, men då blir det major. I sommar väntar ett par festivaler i bland annat Köpenhamn, Prag och på Åland och till hösten är det späckat schema med turnéer och skivsläpp.

Vilka förväntningar/förhoppningar har du som medlem på samarbetet med i SOM?

– Jag har inga specifika förhoppningar och förväntningar på SOM. Det är bra att det finns en organisation som gör vår röst hörd och som utgör ett kontaktnät med en massa kunnigt folk.

Claes Olson

HOOB records

www.hoobrecords.com

Kontakt: Josef Kallerdahl eller Josef Kallerdahl, e-post info@hoob.net

Artister och band i katalogen: MUSICMUSICMUSIC, New Tide Orquesta, Lisa Björänge Quintet, Linus Lindblom, Lina Nyberg, Fredrik Ljungkvist, Per Störby Jutbring, Nils Berg Cinemscope, Dynamike, Our Park, Le Systeme, Lindha Kallerdahl, Josef & Erika, The Stoner, Martin Höper, Daniel Ögren, The Splendor m.fl.

Josef Kallerdahl har med anledningen av Månadens Indie-reportaget sammanställt en spellista med musik från HOOB-katalogen.

– Den funkar bäst om man kör shuffle!, hälsar han.

https://open.spotify.com/user/josefkallerdahl/playlist/32vRd4aIGGoPVRAYsUglwR