MÅNADENS INDIE – M.OTION SONGS

M.Otions logo

MÅNADENS INDIE M.OTION SONGS

Mårten Lärka har beskrivit sig själv som ”främst artist, med en egen label som sista utväg”. Efter att på egna bolaget M-Otion Songs ha inlett karriären på svenska, men de senaste åren ha sjungit uteslutande på franska (!), så släppte den egensinnige DIY-artisten på Luciadagen 13 december sin första engelskspråkiga singel You´re Gonna Sing My Songs, med tillhörande video.

Hur tänker du nu, Mårten?

– Jag tänker nog som vanligt, inte alls. Bara kör.

 

 

Du har beskrivit dig själv som ”främst artist, med en egen label som sista utväg” – en sann ”DIY” (do-it-yourself). Vidareutveckla!

– Jag är ju i första hand artist och låtmakare. Startade egen label när jag till sist insett att ingen annan någonsin skulle ge ut mina grejer. Labeln är i dag en plattform för såväl frilansuppdrag som artisteri och skivutgivning.

Berätta lite om ditt bolag M.Otions bakgrund samt när, hur, var och varför det bildades!

– Jag lirade i band under hela nittiotalet. Redan då gav vi ut våra produktioner själva. Drömmen om ett riktigt skivkontrakt fanns förstås. Men efter att vi hade experimenterat ett tag i skarpt läge med egna releaser så hade vi lärt oss en hel del. Kruxet för ett band är att det kan vara knepigt vem som ska stå som juridisk person för verksamheten. Det kanske inte heller är helt självklart att starta ett handelsbolag eller en ekonomisk förening ihop. Alla i ett band brinner inte exakt lika mycket vid exakt samma tidpunkt. 1995 hade jag haft ett eget musikförlag tillräckligt länge i fantasin för att registrera M.OTION SONGS som förlag hos STIM. Entreprenören i mig hade tagit mitt låtskrivande på fullaste allvar och ville ha ett fundament för detta. Men det tog ytterligare tio år innan jag tagit steget fullt ut och startat enskild firma.

Hur kom du på idén till bolagsnamnet?

– Det är en ordlek med mina initialer. M står för Mårten. Jag heter ju egentligen Olsson i efternamn. Motion eller Emotion får man läsa som man vill. Det skrivs egentligen med versaler och för att krångla till det ytterligare är det punkt mellan M och O också, M.OTION SONGS.

Du arbetar helt ensam med bolaget. Ungefär hur mycket arbetstid lägger du ner på verksamheten?

– I samband med releaser blir det all vaken fritid. Däremellan mer eller mindre sporadiskt, men en liten stund varje dag.

Köper du in vissa tjänster externt?

– Jag har köpt promotion och marknadsföring ett antal gånger.

Vilka fasta samarbetspartners har du?

– För distributionen använde jag tidigare svenska Plugged och därefter norska Phonofile. Phonofile har som bekant gått samman med amerikanska The Orchard, så nu är jag där. Därutöver har jag mina kreativa samarbeten bland musikervänner och studiofolk. En revisor för årsredovisningen samt medlemskap i SOM, förstås.

Vilka av dina titlar i katalogen är du mest nöjda med och vilka är dina personliga favoriter?

– Det första Mårten Lärka-albumet Innan natten har gjort kväll är fortfarande väldigt betydande för mig på ett personligt plan. Den fjärde plattan Alouette var kanske den roligaste att göra och hela den releasen var nog den mest lyckade rent skivbolagsmässigt. Men här finns också flera releaser med The Trimatics, ett av de nittiotalsband som jag nämnde.

Vilka har varit de största framgångarna sedan starten?

– Det gick skapligt på 90-talet för Opossum, som The Trimatics hette då. Men labeln var ju inte fullt ut fungerande på den tiden. Sedan hade jag bra flyt med radiospel för mina tre första Mårten Lärka släpp under 00-talet. Debutalbumet och EP:n Trasiga Pepparkakshjärtan fick fina mottaganden, liksom andra albumet Livstidsvicket, där titellåten tog sig hela vägen till utmanare på Svensktoppen. Det är fortfarande en ganska stor bedrift för mig. Dessutom skedde det helt på eget bevåg, utan att gå via tävlingar som Svensktoppen Nästa eller liknande.

Är det någon eller några av satsningarna som av en eller annan anledning har blivit en missräkning?

– Tredje albumet Jadåså. Inte en enda låt har fått radiospel i någon form. Här hade jag ändå laddat upp med flera låtar av radioklass, tyckte jag. Jag hade haft ganska bra utdelning tidigare och räknade nu kallt med att det skulle gå vägen även denna gång. Men nu hade det gått några år sedan sist och hela musikläggarkåren på SR hade stuvats om och fått helt andra förutsättningar. Det blev inte många rader i andra medier heller. Releasen föll platt mellan alla stolar som fanns. Dessutom hade jag börjat med något som jag tyckte var mycket ballare, att sjunga på franska. Så jag var helt ointresserad av hur det gick för Jadåså. På gott och ont.

Hade du några särskilda planer för världens franskspråkiga länder när du beslöt dig för att satsa på franskan för fem år sedan?

– Här var det tillbaka till ruta ett som gällde igen och att bara skapa förutsättningslöst. Glädjen återvände ganska omgående. Jag fick bra respons på de tre singlar jag släppte digitalt.

– Planen var väl i så fall att Belle Quatrelle skulle bli en global anthem bland världens Renault 4-älskare, säger Mårten Lärka med ett leende.

 

Hur ser ambitionerna och planerna för skivbolaget ut idag?

– Så länge det roar mig tänker jag köra vidare. Men det gäller att ständigt ha grejer i pipen för att hålla motivationen uppe och det ser jag till att ha. Att jobba omlott är viktigt för att orka. Utöver Mårten Lärka finns i dag tre andra akter i katalogen: The Trimatics, Studio Noll och T. Rec. Snart kommer även Lilla Huset samt lite filmmusik…

Hur fördelar du resurserna på digitalt, vinyl och CD?

– När det gäller singlar eller enstaka låtar så känns det digitala tillvägagångssättet lite mer lättöverkomligt. Här går det testa låtar på ett intressant och otvunget sätt. Fysiska produkter har jag större respekt för, eftersom de kräver mycket mer kraft, strategi och ekonomi. Jag är tveksam till om jag kommer släppa några CD framöver, bortsett från promotionsexemplar, där CD är överlägset. Men vinyl i olika format kommer det bli och kanske även kassetter.

Vilken har varit bolagets ungefärliga omsättning genom åren och vad ligger M.Otion Songs ungefär på i antal sålda exemplar, streaming eller downolads?

– Jag vill inte veta. Det är ju en ren förlustbutik. Alouette kostade cirka 60 000 kronor, allt som allt. Det är ju rätt billigt. Men jag gör i dag det mesta av inspelningarna själv samt det grafiska. Så det går ihop. Fysiska plattor brukar sälja hyfsat på lyckade spelningar, men det var länge sedan jag sålde downloads. Tror aldrig att jag har sålt ett helt album som download, däremot en och annan låt. Men inga större mängder.

– Streamingen går upp och ner. Den ökar alltid i samband med spelningar och turnéer. Under 2019 har jag inte haft så många gigs. Antal spelningar per månad, om man ska tro Spotify, har i år hållit sig omkring 100.

Arbetar du även på musikförlagssidan?

– M.OTION SONGS är egentligen från början ett förlag, som sedan har utvecklats till skivbolag. Men jag kan dock inte påstå att jag haft några förlagstankar på länge.

Vilka musikmässor och branschkonferenser har du varit på?

– Alldeles för lite. Kanske för att jag oftast haft vanliga jobb vid sidan om och inte riktigt utrymme tidsmässigt. Jag lägger hellre tid på att skapa och spela in.

Får du ut musiken på ett bra sätt, tycker du?

– Nej, verkligen inte!

Vad skulle kunna fungera bättre?

– Jag skulle kanske behöva hjälp med att få in min musik i passande sammanhang. Men jag vill heller inte lägga pengar på något som i slutänden ger samma resultat som om jag skulle gjort det själv.

Vad är den största svårigheten som indie?

– Att man försvinner i mängden.

Fördelar som indie?

– Att beslutsvägarna är så korta. Att jag själv bestämmer allt. På gott och ont i och för sig.

 

Hur ser du rent allmänt på läget i Musiksverige just nu?

– Det verkar hända mycket på olika håll, rent artistiskt. Men det är många om utrymmet. Radio och media verkar vara fullt upptagna med det som för tillfället är mest lättuggat. De som bjuder på lite mer konstnärligt motstånd har det allt svårare. Jag har det i alla fall svårare i dag än för tio år sedan. Men jag kör mitt race med de mina och är glad att jag har ett eget mikroimperium att vara i.

Vilka förväntningar och förhoppningar har du på samarbetet inom SOM?

– SOM är en fin organisation där det finns oerhört mycket erfarenhet och kunskap att ta del av. Det arrangeras också flera kurser och seminarier. Jag har varit med på några och fått stort utbyte av detta. SOM är också nära till hands om man undrar över något eller behöver råd och hjälp.

Något annat du vill tillägga eller berätta?

– Nu ska vi inte gå händelserna i förväg. Men visst vore det fint om det fanns någon form av labelhospice eller liknande vid ens frånfälle. Så att katalogen kan leva vidare i organiserad form. Musiken är ju odödlig, men inte vi som levererar den…

Claes Olson

M.OTION SONGS

Kontakt: Mårten Lärka

motionsongs@gmail.com

Artister i katalogen:

Mårten Lärka – The Trimatics – Studio Noll – T. Rec

Mårten Lärka @ Spotify

https://open.spotify.com/artist/5ItiASU9qsDEos573QQP9q?si=7lECpDDRTRC5-rNA3CnvNw

The Trimatics @ Spotify

https://open.spotify.com/artist/4GmGyfHO44W09sw30U2QyE?si=iTiU0xtSR723UFK5J-oMiQ

Studio Noll @ Spotify

https://open.spotify.com/artist/0Z2zkPM80C4EVbTgOaP4K8?si=VFIYGb6vSzWv1rRScsrEUA

  1. Rec @ Spotify

https://open.spotify.com/artist/5hyG0MvecOEzgwFGKQUQKr?si=0GuuSO9nRjaSMZpdR0dFMg