Månadens Indie – Silence

Månadens Indie - SILENCE

MÅNADENS INDIE Silence

 

De senaste veckorna har det lika mytomspunna som långlivade Silence i Koppom blivit ”en snackis” igen. Under våren är man aktuella med en rad olika projekt och med försiktiga stormsteg närmar sig nu bolaget det 50-årsjubileum man inom en inte alltför avlägsen framtid kommer att ha massor av anledningar att fira… Men först: MÅNADENS INDIE Silence Records & Studio, mars 2018:  

Under årets sex första månad deltar Silence i bob hunds 25-årsjubileum genom att varje månad fram t.o.m. juni släppa vinyl från bolagets katalog. I förra veckan släppte man dessutom bob hund Popcast del ett. Nästa månad släpper man en redan internationellt omtalat och med stor spänning emotsedd 5LP-box i 1 000 exemplar med International Harvester (som efter en kort tid som Harvest senare ombildades till legendariska Träd Gräs och Stenar). Förutom bandets två första album innehåller boxen även inte mindre än tre bonusskivor med tidigare outgivet material.

 

På årets svenska Record Store Day släpper Silence sedan en vinyl i 300 exemplar med Ulf Sturesons rosade debutalbum I Overkligheten. För den internationella marknaden har man gjort en ny digital utgåva av Bo Hanssons klassiska album Lord Of The Rings, som även det kommer i april.

– Till hösten har vi fler vinylplaner och så fortsätter vi att digitalisera och lägga ut på alla plattformar, rapporterar trion Anders Lind, Nikolaj Steenstrup och Eva Wilke, som alla fortfarande sitter vid skivbolagets roder.

– Vi är den vanliga strävsamma gamla trion, Anders, Nikolaj och Eva. Arbetstiden varierar mellan åtta till två timmar om dagen. Vi tar allt i vårt eget tempo och har lämnat det där med stressande deadlines…

 

 

International Harvester

Hur ser bolagets ambitioner ut idag?

– Vår ambition är att få ut allt på alla digitala plattformar samt att återutge vinyl på det som efterfrågas, inom rimliga gränser. Vi har ingen önskan att signa nya artister, även om det faktiskt finns en hel del spännande musik just nu.

Berätta lite om Silences bakgrund!

– Men den historien känner väl de flesta till redan? Vi bildade Silence i maj 1970 för att ge ut Sagan om Ringen och samtidigt uppstod Musikrörelsen. Vi fick en flygande start i och med Sagan om Ringen och hade råd att spela in andra band som plötsligt fanns överallt. VI träffade några från MNW och såg att vi hade samma problem med att få ut plattorna så vi 1972 startade vi en distribution tillsammans med dem: SAM-Distribution.

Stämmer det att Anders Linds inspelning av Bo Hanssons klassiska album Sagan om Ringen var anledningen till att bolaget startades?

– Ja, så var det. Han hade ju spelat in Hansson & Karlsson och när de upplöstes kom Bosse med några musikaliska skisser han gjort och frågade om inte Anders kunde hjälpa honom att göra klart och även ge ut det.

 

Sagan om ringen är ju ett klassiskt album som det fortfarande skrivs om och refereras till med jämna mellanrum. Hur märker ni av det intresset?

– Alla man träffar har ju någon sorts relation till den där plattan och musiken. Och den hittar hela tiden ny publik både digitalt och fysiskt.

– Vi får också samplingsförfrågningar, men de flesta har samplat utan tillstånd. Googla på Who sampled who! Mycket amerikansk hiphop…

Får ni fortfarande frågor om vilka medlemmarna i det hemlighetsfulla bandet Philemon Arthur & The Dung var?

– Ja.

Silence har ju haft flera guldepoker i den svenska musikhistorien – såväl under de första åren på 70-talet, som tio år senare med Dag Vag och i början av 90-talet med dåtidens bästa svenska liveband Traste Lindéns Kvintett, folkmusikgruppen Hedningarna, bob hund och Ulf Sturesons första album I overkligheten – rankat som ett av de finaste svenska albumen genom tiderna – samt Hassan-gängets plattor med Henrik Schyffert, Kristian Luuk, Fredrik Lindström och Erik Haag med flera. Vilken epok skulle ni själva vilja lyfta fram som ”Silence guldår”?

– Rent ekonomiskt måste det ju vara 90-talet, men musikaliskt har alla epoker sina riktiga guldkorn och ofta har vi varit först på bollen och så har någon annan gjort den kommersiella versionen, som till exempel Hedningarna vs Nordman – som vi tackade nej till 3 gånger. Men Hedningarna fick större internationell framgång och välte många festivalscener även i Skandinavien.

Är det förresten sant att Hassan-gänget, som de lär ha sagt till Nikolaj, valde att ge ut sina radiosketcher på skiva hos er ”för att ni inte verkade vara som ett riktigt skivbolag”?

– Det var nog snarare så, att Kristian Luuk kan ha frågat runt lite i branschen och han tyckte väl inte att vi alltid gav de svar som han lärt sig på Handelshögskolan. Men Schyffert hade ju stenkoll på musiken.

 

Philemon Arthur & The Dung

Hur många titlar har Silence totalt i katalogen?

– Cirka 200 LP och en massa singlar. VI är nog det skivbolag som åstadkommit minst i kvantitet, men det är ju kvaliteten som räknas.

Hur har det gått genom åren?

– Upp, upp, ner och upp.

Vilka titlar i katalogen är ni mest nöjda med och har ni några personliga favoriter?

– Vi är stolta och glada över det mesta, men det är klart roligt med den tidlösa musiken som fortsätter att hitta publik hela tiden.

Vilka har varit i era största framgångar sedan starten?

– Det beror på om du menar ekonomiskt eller konstnärligt. Det behöver ju inte vara samma sak. Mest framgångar har vi haft med band som Hedningarna, bob hund, Dag Vag, Hassan, Traste Lindéns Kvintett, Bo Hansson och några till. Konstnärligt är det många fler.

Är det någon eller några av satsningarna som av en eller annan anledning har blivit en missräkning?

– Vi har ju aldrig gett ut en platta med baktanken att tjäna pengar, missräkningen har bestått i att inte fler har upptäckt en fantastiskt fin platta. Sådana har vi en del av.

 

 

Köper ni in eller tar ni hjälp på annat sätt med vissa tjänster?

– Vi har genom åren gjort det mesta själva, haft någon anställd i vissa perioder, men det är svårt att ha råd med det. Sedan anlitar vi så klart olika folk som gör till exempel design för trycksaker och sånt.

Hur fördelar ni idag resurserna på digitalt, vinyl och CD?
– Det beror på om vi ska leta fram bonusmaterial med mera, så det är olika, Men just nu blir det mest tid på vinyl i så fall…

Vilka distributionskanaler har Silence – i Sverige och internationellt, digitalt och fysiskt?

– Border i Skandinavien och de har just börjat med lite export av våra plattor. I USA har vi Forced Exposure sedan en massa år och det fungerar bra. I Japan har vi jobbat med Disque Union, de har bland annat gjort en del boxar på licens. Vi har Phonofile för det digitala och ska kanske även börja med Bandcamp.

Många av titlarna i er backkatalog är ju inte bara av svenskt intresse, utan även intresse för en nyfiken internationell publik. Hur mycket arbetar ni där?

Vi ”arbetar” inte direkt, det är mest andra som kontaktar oss. Forced Exposure gör som sagt var ett bra jobb, särskilt nu när vi har ny vinyl att komma med.

Arbetar ni även på musikförlagssidan?

– Vi har förlag på en del av det vi givit ut och vårt förlag sköts av Misty Music tillsammans med oss.

Vilka musikmässor och branschkonferenser har ni varit på och hur ser ni på utfallen av detta?

Det var väldigt länge sedan vi var på någon musikmässa. På 90-talet var vi på många, men det var stressigt och gav inte särskilt mycket så vi slutade åka. Men vi missar jämt by:Larm i Oslo, men ska försöka skärpa oss. Vi har haft ett stort kontaktnät i Norge tack vare studion och kan väl åka dit bara för att ha kul.

 

Vilken har varit bolagets ungefärliga omsättning genom åren?

– Det har som sagt var varit väldigt mycket upp och ner ekonomiskt, men vi har ju haft flera ben att stå på i och med att vi har studion, så det har varit gungor och karuseller hela tiden som gjort att vi klarat oss. Antalet downloads och streaming följer i stort sett fysisk försäljning, alltså det som sålt mycket streamas också mycket. Men allt som vi lägger ut uppskattas tydligen.

Får ni ut musiken på ett bra sätt, tycker du? Vad skulle eventuellt kunna fungera bättre?

– Eftersom vi bara jobbar med äldre katalog så tycker vi nog att vi får vara nöjda. Klart att man alltid kan göra mer, men kan inte slåss mot väderkvarnar.

Svårigheter som indie?

– Många indies kämpar ofta med ekonomin och har svårt att få tiden att räcka till, samtidigt som man inte har råd att växa personellt.

Vad ser ni för fördelar som indie?

– Att man får jobba med det man vill och bestämma själv.

Hur ser ni rent allmänt på läget i Musiksverige just nu?

– Bortsett från allt som är baserat på olika tv-program, så verkar det finnas mycket kreativitet och många som har ett eget uttryck, eller letar efter det, och det är ju verkligen jätteroligt!

Ni är ju ett av de svenska indiebolag som var tidigast med att organisera er med likasinnade – inom dåvarande NIFF (föregångaren till SOM). Vilka förväntningar och förhoppningar har ni på samarbetet inom SOM idag?

– Det är väldigt viktigt att ha en organisation som kan vara en motpart mot multisar, stat och media och tillvarata olika rättigheter. SOM ska fortsätta sitt bra jobb helt enkelt och vara en mötesplats för indies där man kan diskutera gemensamma problem och strategier.

Silence är ju inte bara ett skivbolag, utan ni driver ju dessutom en av Sveriges mest kända studior med samma namn – en studio där många omtalade och mytomspunna inspelningar har ägt rum. Hur ser studioverksamheten ut idag?

– Det är som vanligt en ketchupeffekt, ibland mycket ibland lite. Men det är tydligt, att man inte spelar som förr i tiden, då banden kunde vara i studion i veckor. Nu är det mest långa och korta helger.

– Vi har en fördel av att vara så nära Oslo och Norge och får en hel del bokningar därifrån, men även danskar hittar hit. Hos oss kan man spela in ”tagningar” både analogt och med olika andra digitala system och ta med sin egen tekniker om man vill. Billiga är vi också, många unga musiker har upptäckt det. Det är också en fördel att man kommer bort från allt det vardagliga och kan koncentrera sig helt på skapandet och vända på dygnet om man vill… De flesta hinner mer än de hade räknat med.
– Hör gärna av er om ni behöver en bra studio till en rimlig kostnad, det finns ledig tid och snart blir det vår och sommar och superfint att vara här!

Nu har ni alltså börjat närma er 50-årsjubileum med stormsteg. När ni fyllde ”hälften” (25 år) så firade ni med pompa, ståt och (en slags) Philemon Arthur & The Dung live på Cirkus i Stockholm. Kan ni redan idag ge en liten vink om hur jubileumsfirandet 2020 kommer att se ut?

– Det blir tumultartat. Först morgonfika på biblioteket i Koppom…

… men mer än så får vi inte veta – den här gången. Men det finns all anledning att tro att Silence 50-årsjubileum knappast kommer att passera obemärkt i tystnad. Bra musik låter höra om sig.

Claes Olson

          

Hedningarna

                            

SILENCE Records & Studio
Näved

670 41 Koppom
Tel. +46 571 150 50
E-post: nikolaj@silence.se

Artister i katalogen:

Bergman Rock, Bo Hansson, bob hund, BOOT, Camouflage, Chick Habit, Cosmic Overdose, Dag Vag, Dub Sweden, Eldkvarn, Fidget, Fint Tillsammans, First Floor Power, Fredrik Lindström, Grisen Skriker, Gudibrallan, Handgjort, Harvester, Hassan, Hasse Pihl & Lasse Sundholm, Hederos & Hellberg, Hedningarna, Häjkån Bäjkån, international Harvester, Jan Hammarlund, Kai Martin & Stick!, Kebnekajse, Kenny Håkansson, Lars Hollmér, Mattias Hellberg, Per Cussion / Tjernberg, Philemon Arthur & The Dung, Ragnarös, Ramlösa Kvällar, Robert Broberg / Zero, Robert Johnson 6 Punchdrunks, Samla Mammas Manna / Zamla Mammaz Manna, Sci Fi Skåne, Träd Gräs och Stenar, Traste Lindéns Kvintett, Turid, TwiceAman, Ulf Sturesson, Urban Turban, Urga, Vilse i pannkakan (Staffan Westerberg, Thomas Wiehe m.fl), Älgarnas Trädgård

 

www.silence.se