Månadens Indie – STARTRACKS

Startracks_ny-150x150

MÅNADENS INDIE  Startracks
När Fredrik Holmgren första gången hörde Refused bestämde han sig direkt för att lägga ner allt annat han höll på med och börja om från början. Refuseds CD-singel Pump The Brakes blev startskottet för det idag på Söder baserade stockholmsbolaget – som i starten 1993 dock hette Startrec, inte Startracks!

Månadens Indie - Startracks
I mitten av 80-talet började Fredrik Holmgren sälja punkskivor på konserter och postorder.
– Jag försökte mig på gymnasium, men skivförsäljningen tog för mycket tid. Jag har alltid sysslat med det här.
– På 80-talet fram till -94 drev jag bolaget CBR som både var skivbolag, postorder och butik, men när jag hörde Refused la jag direkt ner allt annat jag höll på med och började om. Det var ingen tvekan!
Startracks första band blev alltså Refused.
– Tanken var att jobba som skivbolag och manager och lansera ett band per år. Så tre första åren var det Refused 1994, Fireside 1995 och Loosegoats 1996. Sen blev det lite av varje… och som för alla har det varit lite upp och ner.
– I slutet av 90-talet startade jag Startracks UK med Londonkontor och ett helt galet bra distributions- och promotionnätverk, men min brittiska partner gjorde en minderårig sloveniska med barn och försvann. Då tappade jag lusten… Istället jobbade jag med management i många år, som delägare i Mooondog.
I Moondogs roster fanns bl.a The Hellacopters, Jose Gonzalez och Refused.
– 2001 var Kristofer Åström klar med sin Northern Blues-skiva. Vi hade jobbat så hårt med det albumet i flera år, så jag ville verkligen ge det en ärlig chans och inledde ett samarbete med V2. Det är det bästa jag någonsin gjort!
– Helen McLaughlin och hennes team är det bästa som någonsin hänt mig. Men när V2 såldes till Universal sa jag upp avtalet samma dag och blev trött igen. Gjorde annat i några år och släppte väldigt lite. Men 2016 bestämde jag mig för att göra det fullt ut igen just för att jag kan – och för att jag kan det bättre än de flesta.
Hur ser dina musikaliska ambitioner för Startracks ut idag?
– Att vara intressant. Att vara en blandning. Jag vill inte vara helt låst till en genre, men inser också begränsningar. Startracks kan till exempel inte släppa hårdrock, även om jag har en bakgrund där och gillar det.
Hur många releaser har du gjort?
– Cirka 700 låtar.
Hur har det gått?
– Jag är stolt. Refused, Fireside, Christian Kjellvander, Love Antell, Kristofer Åström, Loosegoats, Tiger Lou, Vasas flora och fauna – liksom redan där är man imponerad! Fortsätter man sen med framtiden och Rome Is Not A Town, Sara Yasmine och Adam Nilsson, så vet man ju inte riktigt vart man ska ta vägen. Holy Cow!
Vilka releaser är Startracks aktuella med just nu?
– Tiger Lou kommer 23 september med sitt första album på åtta år. Vi har jobbat med det i flera år och jag har haft mastern klar sedan i början av året. Det ska bli otroligt spännande att se vad det kan ge när man fått planera en bra set-up över så lång tid.
– Jag jobbar med Christian Kjellvander, igen vilket känns otroligt kul och självklart. Vi har jobbat ihop sen 1996 nu! Han kommer med ett album 14 oktober.
– Sen så har jag inlett ett samarbete med Adam Nilsson, en av landets bästa rockröster… Det tror jag mycket på! Och Rome Is Not A Town spelar den musik jag älskar mest av allt i hela världen. Gitarrbaserad indierock. De är nya Nirvana. De kommer ta över 2017!
Hur går det internationella arbetet?
– Ja, man har ju gjort det där racet som alla nya gör. Rusat runt på mässor och licensierat skivor till Japan, USA, Asien… Skickat band på turné till England och Belgien och så vidare. För de som vill är vi tillgängliga digitalt och fysiskt över hela världen.
– Det är inte svårt att hitta och köpa in våra skivor, men vi marknadsför och sätter in promotion med fokus på Norden och Tyskland. Tyskland är inte direkt hippt, men det funkar och ger något tillbaka… Ja, Tyskland är the shit!
Vilka titlar i katalogen är du mest nöjd med och har du några personliga favoriter?
– Absolut. Jag började med Refused och Fireside och det var väldigt speciellt. Över flera år så var de mer än bara band, de var en livsstil. I flera år slogs jag hårt och satsade verkligen hela min själ i dom. Mer sånt!
– Jag älskar dom alla!
Är det någon eller några av era satsningar som av en eller annan anledning har blivit en missräkning?
– Eh, ja… självklart! Dels på grund av mig, då jag inte har gjort ett bra jobb eller folk inte har gillat det. Men också då det inte har funkat med artisten. Sånt vet man aldrig helt säkert innan… Man får våga testa sig fram ibland.
Hur mycket påverkade Love Antells medverkan i Så mycket bättre – och t ex Carolas version av Gatorna tillhör oss – back-katalogen?
– Han var kontrakterad till Cosmos då. De hade första albumet, men flera av låtarna i programmet var de han gav ut på Startracks. Jag gjorde ett samarbetsavtal med Cosmos, så att de kunde jobba de låtarna också. Det gick väl OK, men det var inte samma genomslag som i de första programmen.
Hur mycket arbetar du och andra involverade personer med bolaget?
– Jag jobbar heltid och sen hyr jag in mycket tjänster för att snabbt kunna växla upp efter behov. Jag har haft anställda, men det var mest en pina.
Köper du in eller tar hjälp på annat sätt med vissa tjänster?
– Jag hyr Birds Will Sing For You och Petter Seander på årsbasis för promotion och digitala strategier. Han har varit en overkligt viktigt kugge i byggandet av nya Startracks. Sen hyr jag mer extern promo vid behov, till exempel i andra länder. Men jag hyr också in hjälp med ekonomi, juridik och finanstjänster.
Hur fördelar Startracks resurser på digitalt, vinyl och CD – eller annat?
– STREAM!! Just nu gör jag en hel del katalog och nytt på vinyl. Men det är mer reklam. I bästa fall får man pengarna tillbaka. Stream är allt. Stream är framtiden. Stream är räddningen!
Vilka distributionskanaler har Startracks?
– Phonofile för det digitala, Playground för Youtube, Border Music för fysiskt i Norden och Indigo för Tyskland samt export.
Har du fler samarbetspartners?
– Jag har inlett lite synksamarbeten och jag borde sätta upp lite klubbkvällar… Ska ta tag i det!
Arbetar Startracks på förlagssidan också?
– Nej. Vi har lite katalog, men ingen aktivt idag.
Får du ut musiken på ett bra sätt, tycker du? Vad skulle eventuellt kunna fungera bättre?
– Den finns tillgänglig, även om man kanske får söka lite. Men ingen kan påstå att de inte kan finna musiken. Det går förstås alltid göra mer… men. Jo, jag är ganska nöjd.
Vilka musikmässor och branschkonferenser i Sverige och utlandet har Startracks medverkat på – och hur ser du på resultatet av dessa?
– Jag har varit på massor genom åren och jag är ganska tveksam faktiskt. Om det stämmer i tajmingen så kan det vara jackpott, men…
Svårigheter som indie?
– Det är mycket du ska styra upp där major redan har en satt organisation.
Fördelar som indie?
– Man är snabbare och flexiblare än ett stort bolag.
Vilka förväntningar och förhoppningar har du som medlem på samarbetet med i SOM?
– Jag hoppas de bevakar musikindustrifrågor. Att vara en motvikt till majors. Jag hoppas genom att vara medlem i SOM visa mitt stöd.
Vilka är dina närmaste framtidsplaner?
– Under 2017 hoppas jag öppna ett kontor i Tyskland och ett i Wellington på Nya Zeeland.
Något annat du vill tillägga?
– Loosegoats spelar i sommar, Throwback Festival. Fatta peppen!
Claes Olson
STARTRACKS
www.startracks.se
Kontakt: Fredrik Holmgren, e-post: fredrik@startracks.se
Artister i katalogen (i urval): Refused, Fireside, Loosegoats, Christian Kjellvander, Tiger Lou, Adam Nilsson, Rome is not a town, Sara Yasmine, Kristofer Åström och Love Antell.
Startracks på Spotify: https://goo.gl/sOO8if