Månadens Indie – Welfare Sounds & Records

MÅNADENS INDIE Welfare Sounds & Records

Ett av det senaste årets många nytillskott i SOM:s omfattande medlemsmatrikel är göteborgsbolaget Welfare Sounds & Records, som – med hopp om samarbete och gemenskap i organisationen – efter fyra år som fristående indiebolag anslutit sig.

 

Per Stålberg, Fredrik Andersson, Olle Björk och några till drog igång skivbolaget i Göteborg 2015. Alla de involverade jobbade på lite olika sätt redan med musik.

– Vi gillar att jobba med varandra, tänker lika, har liknande bakgrund och hade länge snackat om att “dra igång något” tillsammans, berättar de.

Per och Olle, som driver studion Welfare Sounds, fick in bandet Terra som vill spela in några låtar. Samtidigt hörde Fredrik deras demos via en vän, så allt sammanstrålade och det bestämdes att skivbolaget Welfare Sounds & Records behövde startas.

Terra Foto: Fanny Wijk

– Idén var enkel. Vi ville göra något där vi inte behöver kompromissa med hur vi gör det, med vem vi gör det och varför… Skapa ett “hem” för musiker och artister, likt Dischord och många andra skivbolag gjort tidigare. Vi har övertygelsen att om vi alla, med våra liknande men lite skilda smaker och perspektiv, går igång på något gemensamt så är det värt att släppa. Tanken var först ett eller ett par släpp om året, men det har blivit ganska mycket mer än så – men det har funkat bra väldigt bra!

– Vi driver bolaget som en ekonomisk förening och har en konstant öppen dörr för folk som vill hoppa på om de har något att bidra med. Ísak Ásgeirsson, som kom in i bolaget efter ett par år, är ett lysande exempel på det. Han hörde av sig, var nyfiken på oss och musikbranschen överlag och började hänga runt. Nu chefar han över vår promo och gör ett magiskt jobb.

Hur många är ni som arbetar med bolaget och hur ser organisationen ut?

– Welfare Sounds & Records är en ekonomisk förening och har tio medlemmar. Alla släpp görs med lite olika medlemmar, beroende på hur artisten signats och vad som behöver göras. Alla både kan och gör lite olika saker, som tidigare nämnts. Men lite grovt är vi hela tiden fem, sex stycken som är delaktiga och verksamma i skivbolaget.

Kalle Lilja, Karl Sundström, Per Stålberg, Fredrik Andersson och Olle Björk Foto: Ísak Ásgeirsson

Totalt har bolaget idag fyrtiofem titlar i katalogen, varav sju album, fem EP och tre singlar. De senaste releaserna är med Stefan Missios, soloprojektet Telos Vision samt bandet Tyred Eyes.

 

– Teodor (Telos Vision/reds.anm) är en vän till många av oss sedan länge. Han kom till studion med sitt Telos Vision för något år sedan och vi blev helt sålda. Han är bara så extremt talangfull, en fantastisk musiker och har ett bra gäng omkring sig.

– Tyred Eyes är också de vänner med oss sedan gammalt. De har spelat in sina två senaste album i studion, men gett ut dem på andra skivbolag. Olle Björk producerade den nya skivan och det låter magiskt. De är fantastiska live och vi är alla fans, så det var bara givet att vi skulle ge ut den.

– Stefan Missios kom till studion för ungefär fem år sedan och ville spela in några låtar. Majornabo som han är har vi många gemensamma vänner och vi hade ju bra koll på allt han gjort tidigare med Den Stora Vilan och så. Det var samma process där, att vi fick enorm feeling för låtarna han spelade in. Feeling för Stefan överlag. Han är en musiker och låtskrivare av högsta klass och har en integritet och fingertoppskänsla som vi alla avundas. Vi synkade bra och bestämde att vi skulle ge ut hans musik. På nya skivan är vi alla mer involverade än förra gången, vilket hörs på albumets bredare sound. Daniel Johansson och Kalle Lilja har även dragit sitt strå vid produktionen, utöver Olle och Per Stålberg.

Vad ligger närmast framför er just nu?

– Just nu jobbar vi för fullt med de senaste, ovannämnda släppen vi gjort. Och även Linn Koch-Emmery, som gått väldigt bra tar fortfarande en hel del tid. I höst blir det fokus på vår senaste addering till familjen: Beverly Kills. Per och Kalle Lilja håller på för fullt med dem i studion nu och släppet börjar i höst.

Telos Vision Foto: William Hedegärd


Hur har det gått genom åren?

– Nu har vi ju inte hållit på speciellt länge, men skivbolaget har gått bra. Vi har lagt grunden för att bygga precis det hem som vår tanke var från början och släppt väldigt mycket bra musik. Nu skall vi växa och ta det vidare bara.

 

Vilka titlar i katalogen är ni mest nöjda med och har ni några personliga favoriter?

– Det är svårt att välja ut något. Vi är noga med vad vi ger ut så allt har sin grej. Men kanske Terrarism, som var det första albumet vi släppte och vad som startade hela skivbolaget.

 

Vilka har varit era största framgångar sedan starten och är det någon eller några av satsningarna som av en eller annan anledning har blivit en missräkning?

– Terra, Stefan Missios och Linn Koch-Emmery är de som gått bäst. De är ganska olika och har gått bra på olika sätt. Linn har bland annat fått internationell spridning, vilket ju de andra två inte har fått då de är på svenska. Överlag så går det mesta som vi tänkt och trott.

– En av de fina sakerna med Welfare Sounds & Records är ju att vi kan sätta mål och krav som inte hänger på ekonomi. Framgång för oss behöver helt enkelt inte räknas i kronor, även om det är viktigt att saker bär sig. Sen har vi har en tanke om långsiktigt arbete och släpper artister som oftast inte är i närheten av mainstream. Så vi räknar inte med några plötsliga oväntade succéer utan försöker vara flexibla och ta vara på de resultat som kommer och bygga vidare på dem.

– En stor missräkning som vi gjort var att vi tryckte Terras debutalbum Terrarism i bara etthundra exemplar på vinyl. Vi hade tryckt en singel innan och då gjort trehundra exemplar. Den sålde knappt något, så när albumet skulle göras safeade vi lite väl mycket. Skivorna var slut på bara några veckor och bandet har tjatat på oss om att göra en ny upplaga sedan dess. Det kommer, men skall hitta rätt tid. Vi gillar dessutom tanken om vinylen som en begränsad produkt.

Stefan Missios Foto: Nora Lorek

 

Vilka musikmässor och branschkonferenser har ni varit med på – och hur ser ni på resultaten/utfallen av detta?

– Vi är med på en hel del sådana. Då vi alla jobbar med musik även utöver skivbolaget, så är vissa av oss på sådana tillställningar även i andra sammanhang. Men sedan starten och specifikt med skivbolaget har vi gjort Viva Sounds i Göteborg, Fools Gold i Stockholm, Where’s the music i Norrköping, Musexpo i Los Angeles, BIME i Bilbao, Reeperbahn festival i Hamburg, Eurosonic i Groningen, CO-pop i Köln, The Great Escape i England, Focus Wales, SPOT Festival i Danmark och by:Larm i Norge och framöver har vi Waves Vienna, Iceland Airwaves, Reeperbahn Festival igen samt möjligen en sväng till Asien.

– Resultaten varierar väldigt. Som med mycket gäller det att man är väl förberedd. Att man ser till att ha ett fokus och syfte med resan, även om mycket händer spontant. Alla dessa festivaler är bra för olika saker. De täcker in olika områden olika bra och når olika delar av branschen och världen osv. Så vet varför man åker dit och vad man vill få ut. Och tar man dit en artist gäller det att artisten är redo. Vi kan ofta tycka att de lite mindre festivalerna ger bättre resultat. Där är det lättare att hitta de man vill ha tag i, lättare att få dem att se ens artister och så. Det är lätt att försvinna i mängden på de större. Samtidigt som de större har en viktigare PR effekt – till exempel är det, och har varit länge en fjäder i hatten, att ha spelat på exempelvis SXSW. Det finns också en mediabevakning från Sverige på SXSW. Men frågar du sen de som åker om de tycker det är värt vad det kostar skulle nog många svarat nej. Även om det är en magisk festival som är värd resan bara för nöjets skull.

 

Köper ni in eller tar hjälp på annat sätt med vissa tjänster?

– Tanken med starten var ju att vi var ett gäng som hade olika kompetens som täcker in vad som krävs för att driva ett modernt skivbolag. Så oftast gör vi så mycket som det går “in-house”, men det händer såklart att vi köper in tjänster – speciellt när det kommer till att släppa saker i utlandet där vi bland annat har anlitat extern promotion. Med Linn har vi samarbetat med Popup-records i Tyskland, Österrike och Schweiz för att få bättre täckning på den marknaden. Samma gäller för Norge, där vi har tagit in extern PR på en del projekt. Vi tar även in formgivare, filmare och andra kreativa för att ta fram material till släpp.

Tyred Eyes Foto: Patrik Skoglöw

 

Hur mycket använder ni sociala medier för att sprida musiken?

– Sociala medier är centralt för spridningen av musik. Våra egna kanaler och artisternas. Så vi använder det mycket!

 

Vilka distributionskanaler har ni?

– Vi har digital distribution via Ingrooves och fysisk via Bengans.

 

Hur fördelar ni era resurserna på digitalt, vinyl och CD?

– Vi har full fokus på vinyl och digitalt. CD tycker vi är en ganska trist produkt för musik. Det har vi endast gjort för de två släpp som vi hittills har behövt serva Tyskland med: Ian Person och Linn Koch-Emmery. Men då knappt till försäljning, utan främst för promotion. Så vinyl är det vi fokuserar på när det kommer till fysiskt, det och merch. Där har vi börjat bygga på ett eget litet DIY-tryckeri och kommer snart att kuna erbjuda både våra egna artister och möjligtvis andra en set-up för att snabbt och billigt kunna trycka små upplagor merch.

 

Har ni några andra fasta och/eller återkommande samarbetspartners?

– Vi har mastrat mycket hos vår egen Daniel Johansson plus Magnus Lindberg och Anders Lagerfors. Westside Music Sweden gör mycket bra för oss när det kommer till kontaktskapande internationellt. Merchworld är vänner sedan länge och vi gör mycket merch med dem, även om vi då sedan ett tag har en liten egen verkstad för tryck. Vi har gjort mycket filmat med Nils Esping och William Hedegärd på Frank Film. Skivorna trycker vi hos Spinroad i Lindome. Och så äter vi på Enoteca Maglia!

 

Arbetar ni även på musikförlagssidan?

– Vi har inga rättigheter, men vi gör ju jobb som tangerar en del på vad förlag gör. Jobbar med låtskrivarna kring låtar innan inspelning och jobbar på synk.

Vilken har varit bolagets ungefärliga omsättning och vad ligger ni

totalt ungefär på i antal sålda ex/plays/downloads?

– Welfare Sounds & Records jobbar ju inte med pengar, utan vi jobbar med musik! Men vi kan säga som så mycket att verksamheten går runt och växer stadigt. Och vi lägger allt tillbaks in i verksamheten.

– Vi har tryckt exakt 1550 vinyl-LP och sålt kanske tusen av dem – och då har vi ju precis släppt två nya nu i vår! Streams kanske vi klockar några miljonr över alla plattformar. Små siffror allt detta, men stora i vår lilla del av världen.

Linn Kock-Emmery Foto: Jasmine Storch


Får ni ut musiken på ett bra sätt?

– Det får vi för det mesta. Alla släpp är olika och det krävs olika för att nå befintliga och nya fans. Men det vi fokuserar på nu är att blir bättre. De första åren gjorde vi nästan bara släpp på svenska, vi ville ordna den setupen först, vilket vi känner oss trygga med nu. Så nu jobbar vi på utlandet och främst närområdet.

 

Hur fungerar er shop på hemsidan?

– Den går just nu via en tjänst som heter Shopify. Vi hade tictail, men de blev uppköpta. Vi tror nog att vi har en annan lösning inom ett halvår… Sedan så säljer även via Bandcamp och Discogs.

 

Svårigheter som indie?

– Det är såklart en utmaning att höras när man är ett litet bolag, speciellt till exempel när det gäller att få utrymme i större media och på alla de stora Spotify-listorna. Man har inte alltid de resurser som krävs för att kunna göra det man vill runt ett släpp. Men främst handlar det om att hitta tid att göra allt det man vill få gjort med varje släpp.

Fördelar som indie?

– Att vi får göra exakt vad vi vill och att vi kan jobba med så många fantastiska människor! Det finns också en sorts gemenskap bland alla indiebolag där man samarbetar aktivt hela tiden.

 

Ni driver ju inte bara ett skivbolag, utan även en egen studio. Berätta gärna lite om hur verksamheten ser ut där!

– Studion och skivbolaget är egentligen två separata bolag, men hänger ihop och drivs ju till stor del av samma personer. Olle och Per kör studion tillsammans med Kalle Lilja, ett nytt tillskott sedan ett år tillbaka. Studion har ju också funnits längre och det är ju tack vare studion skivbolaget fått bra kontakt med Sveriges musikliv, nya artister och så vidare. Det är helt enkelt en väldigt bra kombo och en stor del i tänket att skapa ett “hem” för våra artister.

– Studion i sig drivs väldigt old school-aktigt. Fokus ligger på livetagningar, där de flesta artister får anstränga sig lite för att låta bra. Vilket inte är helt enkelt… vilket det i och för sig aldrig har varit!

 

Hur ser ni rent allmänt på läget i Musiksverige just nu?

– Det händer mycket kan man väl säga. Vi får anstränga oss för att få en överblick, vilket man kanske aldrig får ändå. Det gäller att lyssna på allt som kommer i vår väg till att börja med. Sen är det kul att se att det kommer och kommit så många nya bolag de senaste åren. Både skivbolag men även bokare och arrangörer med mera. Det kändes länge som att det var vakuum där.

 

Ni arbetar ju med Göteborg som bas. Hur ser ni på Göteborg som

musikstad år 2019?

– Det händer mycket spännande i Göteborg hela tiden. Både bolags- och artistmässigt!  Och det känns som det kommit igång rejält bra de senaste åren, lite samma tema som förra frågan om att det känns som man är på väg ur en svacka. Så Göteborg frodas och växer helt enkelt som musikstad.

– Vi ser mycket fram emot 6-7 december när showcase-festivalen VIVA Sounds kör för tredje gången. Det skulle vara enormt stort för Göteborg om vi kan etablera en internationell showcase festival här.

Ni är ett av de senast tillkomna medlemsbolagen i SOM. Vad fick er att ansöka om medlemskap och vilka förväntningar och förhoppningar har du på samarbetet inom organisationen?

– Samarbete och gemenskap!

Claes Olson

 

Welfare Sounds & Records

Kontakter: Fredrik Andersson / Isak Asgeirsson

records@welfaresounds.com

 

Instagram: @welfaresounds

https://www.facebook.com/welfaresounds/

welfaresounds.com

 

 

 

Artister i katalogen:

Terra / Stefan Missios / Linn Koch-Emmery / Tyred Eyes / Telos Vision / Beverly Kills / MAUER / Järpvik / Ian Persson / Eldoradio

Welfare Sounds @ Spotify:

https://open.spotify.com/user/welfaresounds?si=dipZ6Y7jRkqgjsLY4s9MQw

 

Indie Favorites // Welfare Sounds: https://open.spotify.com/user/welfaresounds/playlist/6ffUMU2wHAfZwVADYgkLB8?si=X6-wZ0DrTlSi1FYokqrwiw