MÅNADENS INDIE – Zorch Productions

MÅNADENS INDIE Zorch Productions

 

Tobba Andersson – mannen bakom Zorch – signerar alltid sin e-postkommunikation med bolagets slogan Zorch Productions – Giving music a bad name since 1989. Frånsett att årtalet är rätt, så stämmer det inte alls… Tobbas amibition har alltid varit”att ha kul och att inte backa från att ge ut bra material från bra artister. Oavsett det kommersiella värdet”. 
– Zorch Productions är ett kärt litet skötebarn som startades 1989, berättar Tobba. Det var helt enkelt så att mitt band ville göra en egen release och många andra lokala artister behövde hjälp.
– Zorch är DIY i garagerockform och alltid baserat i Örebro, trots mina boenden i New York och Texas under några år. Klyschvarning… men: jag ville ge ut allt det bra som fanns i Sverige och Skandinavien vid en tid då småbolag lyste med sin frånvaro. Så har det fortsatt genom åren med en full circle. Från vinyl till CD genom digitala djungeln och tillbaka till vinyl, numera med backup på nya plattformar. Det kan inte bli roligare, eller? Kassetter är i vardande just nu med några av de yngre akterna.

Vertigaux
På bolagets hemsida presenteras Zorch Productions så här: ”Sweden’s finest in providing trashy garage and stomping rockabilly or wrecking psycho!” Hur ser bolagets ambitioner ut – musikaliskt och rent affärsmässigt? 
– Ambitionerna har alltid varit att ha kul och att inte backa från att ge ut bra material från bra artister. Oavsett det kommersiella värdet. Därav har ju all utgivning helt naturligt haft en något spretande karaktär, beroende på smak, utbud och tid.
– För att sammanfatta så är väl det här med rockabilly och psychobilly inte direkt aktuellt längre, eller just nu i alla fall. Förlaget har just skrivit med Linda Skog – en fantastisk låtskrivare som kommit tillbaka från Nashville, så det är den bonniga delen av mej som finns kvar.Hur många titlar har Zorch totalt i katalogen? 
– På Zorch-etiketten är det uppe i ett sjuttiotal nu, sedan finns Swingin’ Singles Club och den nya underlabeln Sub Nordic SWE med ett tiotal. I sann DiY-anda är det också en hel del som ligger under lite egna etiketter med band som inte platsat eller av annan anledning skulle vara vid sidan om. Dessa låter jag skivnördarna att leta efter…

Vilka produktioner är ni aktuella med i år?
– Ett tiotal är det, som alltid är jag mycket disträ kring detta och missar alltid att få med releaser i årsrapporterna. My Disease har släppt både fysisk och digital debut samt kommer med tre singlar som landar på vinyl i julruschen. Patrik Arves Krösus släppte en andra LP, Hank Williams-coverbandet Hank The Spank reissue på vinyl, fantastiska Rättens Krater med folk från Bruket gör en vinyl. Dreampop med Vertigaux på underlabeln Sub Nordic, där för resten även The Kollektive dyker upp i december.
– Ja, rabblandet av namn visar lite på hur det ser ut med utgåvorna och tänket kring arbetet går till. Vissa saker förlagläggs, en del bara digitalt eller också på vinyl. CD är egentligen bara till för att promota utanför svenska gränserna, till bokare samt för recension.
– Förlaget är ett sätt att hjälpa och vårda de artister eller band där kontaktnätet rent genremässigt inte håller hos Zorch. Då blir det ju mot synk, radio och att få artisten till rätt bolag eller andra samarbetspartners.

 

Hur har det gått genom åren?
– Under åren har det gått som med det mesta som ska fortsätta att vara något en brinner för, det vill säga upp och ner. Kanske för att det aldrig riktigt kompromissats, på gott och och ont. Det som känns väldigt bra är ju att digitalt går det så sakteliga framåt.

Vilka titlar i katalogen är du mest nöjd med och har du några personliga favoriter?
– Det ändras ju som jag sa tidigare hela tiden. Men jag tror att Henry Fiats Open Sore fortfarande är bland höjdarna. De personifierade lite av Zorch-andan… Och där tillbaka i cirkeln, Krösus plattor är ju fantastiska i sin hårdhet, men med bra melodier och den sista inspelad i vår egen studio.

Vilka har varit i bolagets största framgångar sedan starten?
– Fysiskt har nog The Scams sålt bäst och de gick med allas välsignelse sedan vidare till kollegorna på Lightning Records. Även andra band har fått bra kontrakt efter debuter på Zorch. Och det ser jag som en arbetsseger, som musiker känns det bra att få folk vidare i karriären. En del band stannar kvar på förlag hos oss även om de går till större bolag eller andra samarbetspartners.

Är det någon eller några av satsningarna som av en eller annan anledning har blivit en missräkning? 
– Haha, ja! Hårdrocken har aldrig varit vår grej. Eminenta metalheadsen i Malmös Blastrock spelade på Klubb Zorch och var så bra att de bara måste släppas. Men tyvärr var inte nätverket som starkast i metalgenren, så det finns en rejäl laddning plattor med dem om någon är intresserad!

Du själv arbetar ju med flera olika projekt utöver skivbolagssidan. Kan du berätta lite vad du har gjort de senaste åren och vad som är aktuellt just nu?
– Ja, förutom förlaget som jag nämnde så är det väldigt mycket regionalt lobbande och nätverkande för att få Örebro att ta musikbranschen på allvar. Det i samarbete med Joppe och Svensk Live.
– Klubb Zorch och Klubb Idiot levde jag på under ett tiotal år, jag har alltid älskat livedelen av branschen. Dock har Örebro dippat vad det gäller Venus och bra samarbetspartner, så numera är det bara pop-up gigs lite då och då. Senast förra veckan japanska Electric Eel Shock som kom tillbaka till klubben efter tolv år.
– Men jag coachar unga arrangörer och hjälper till för att få igång en ny generation som orkar. Under hösten hostar Zorch fyra bransch-AW med gig och paneler kring livemusik och entreprenörskap främst i regionen, ihop med Clarion Hotel. Det kommer att bli återkommande och utmynna i ett treårsprojekt för att utveckla musikbranschen i näringslivet i Örebro.

Vilka musikmässor och branschkonferenser har du varit med på – och hur ser du på resultaten och utfallen av dessa?
– Jag brukar åka med EXMS till Tyskland på Reeperbahn och aldrig missa Where’s The Music i Norrköping. Och så lokala Live At Heart, så klart. Och numera åker jag till Ukraina på Respublica Festivals branschfestivaler. Jag föreläste där i våras genom nätverkande i Hamburg och det är en spännande marknad som kommer att växa.
– Nätverkande ska aldrig underskattas och det har blivit allt från jobb som föreläsare till nya band och företag som dykt upp. Det är så mycket lättare att jobba med folk som man fikat eller tagit några öl med IRL. Sedan är det ju kul att se alla upcoming band, oavsett om det blir samarbeten eller ej.

My Disease

Hur mycket arbetar du internationellt och hur går det? 
– En hel del av de klassiskt gubbiga rockbanden rullar på bra i främst Tyskland, tyskarnas vurm för Skandinavien ska inte underskattas. Med nya Sub Nordic har det visat sej att Kyiv och Ukraina har blivit en bra plattform. Det blir spännande med streaming och den digitala marknaden där nere.

Köper du in eller tar hjälp på annat sätt med vissa tjänster, till exempel med promotion och digital marknadsföring?
– Det händer absolut, men inte med några fasta partners just nu. Vi letar alltid nya spännande samarbeten och just nu är det lite yngre studenter från Örebro Universitet som är på väg att hoppa på tåget. Unga entreprenörer är kul att få in bland alla trötta gubbar, de är ofta föredömen i att nätverka och skapa nya kontaktytor.

Vilka distributionskanaler har Zorch Productions? 
– Vi kör fysisk distribution med underbara Border på Sveriges framsida samt Phonofile som digital aggregator. I Europa är det olika fysiska distributörer beroende på vilken genre det är. Jobbigare… men funkar effektivt!

Hur fördelar du resurserna på digitalt, vinyl och CD? 
– Det är ju det som är lite spännande… att allt nu har gått i cirkel. Vi är tillbaka till att ge ut en vinylupplaga som jobbas med som om det vore glatt åttiotal. Releasegig, skicka till press, sälja via distro och så. Men numera kommer ju också det digitala in som en backup och i många fall en backkatalog som står och tickar på. Det som satsas minst på är väl CD, som jag sa tidigare är det i princip bara till promotion numera, även om banden säljer några hundra på spelningar också.

Vilken har varit bolagets ungefärliga omsättning och vad ligger ni totalt ungefär på i antal sålda ex., plays och eller downloads etc?
– Vinylen är ju små upplagor som ibland pressas i flera omgångar på 500 exemplar. Vad det gäller streamingen är det inte så att den utgör så stor del av omsättningen av de äldre utgåvorna, utan snarare att det är en hel backkatalog som står och rullar på hela tiden.
– Sub Nordic SWE är ju helt nytt i år så det är den delen som ska jobbas på när det gäller digitalsläppen.

Tobba Andersson Fotograf: Stefanie Andersson

Får du ut musiken på ett bra sätt, tycker du? Vad skulle eventuellt kunna fungera bättre?
– Det är helt klart att Zorch skulle bli bättre på att utnyttja de digitala möjligheterna. Både på grund av tid och intresse så har det blivit lidande. Men det är som sagt lite yngre förmågor på väg in.
Svårigheter som indie?
– I dagsläget är det lite som med livescenerna, att vara någonstans mitt emellan är väldigt svårt. Antingen är det en liten one man operation eller så ska man upp till en helt annan nivå. När Zorch startade var ju hela branschen mer levande med ett mellanskikt av bolag och aktörer, från bokare och venues till distributörer och skivbolag. Precis som Svensk Live påskiner kring sin del av branschen.

Fördelar som indie?
– Att vara sin egen. Jag har ingen aning om vilket major som skulle kunna vräka ut saker med sådan variation, och kanske utan eftertanke som Zorch… snubblar man är det bara att gå vidare.

Zorch Productions är sedan flera år tillbaka ett av medlemsbolagen i SOM. Vilka förväntningar och förhoppningar har du på samarbetet inom organisationen?
– Sedan i år sitter jag ju med i styrelsen så jag ska väl inte ta i för mycket, men SOM är en väldigt viktig och hårt jobbande organisation som jag alltid haft stöd av sedan Zorch anslöt sej. Juridisk hjälp, stort nätverk, bollplank och svar på konstiga frågor kring kontrakt eller annat har SOM och speciellt Mats Hammerman varit guld att vända sej till för snabb hjälp.
– Nu hoppas jag på en lobbying och påverkan kring branschen lite i samma anda som Joppe och Svensk Live. Ta tillbaka marknaden till indiebolaget, till alla starka entreprenörer som kunde få vår musikexport att växa genom lite mer stöd och samarbete från stat, region och kommunalt håll. Därav också det nya nätverket i Örebro.

Du är baserad i Örebro, en av landets stadigt mest växande städer och där det nu i veckan arrangeras Live at Heart. Hur ser du på den festivalen och på Örebro som musikstad i största allmänhet?
– Örebro är en riktigt bra stad för musik, logistikmässigt och historiskt sett. Som allting går det lite i vågor men jag ser en uppgång. Klubb Mono samt några aktörer klarar att fylla lite större venues, några nya småklubbar som Klubb Glitter startar och kommunala jättescener som Conventum tar hit bra artister.
– Live At Heart har fått folk från världen att träffas i Örebro, men tyvärr ser det lite tunt ut från svenska branschen. Men tre dagar med livemusik i hela staden och paneler är en vitamininjektion och jag har flera riktigt bra möten inbokade i helgen.
– Musikfakulteten på Örebro Universitet växer och där har jag jobbat med mycket bra folk från producenter till artister, de behöver komma ut i riktiga livet och där saknas en stabil plattform som jag hoppas växer genom både Live At Heart och nya nätverk.

Till sist: Hur ser du rent allmänt på läget i Musiksverige just nu?
– Det är väl som jag redan loopat flera gånger ett sunt och friskt klimat, mycket nya startups och entreprenörer som har justa idéer och projekt.
– Ett hinder är ett alldeles för stort gap mellan att vara amatör eller musikentusiast till att komma upp till nästa nivå. Kanske kunde det utformas nya stödformer eller faktiskt bara syna de gamla? Hur kan vi utveckla tekniken inte bara för musikdistributionen utan för ett mer holistiskt sätt att arbeta med musik i mindre indiebolag? Jag tycker det ser jävligt ljust och kul ut att braka in i framtiden.

Claes Olson

 

Zorch Productions / Sub Nordic SWE
Kontakt: Tobba Andersson
info@zorchproductions.com

Artister i katalogen: 
Krösus, Rättens Krater, Vertigaux, Mother Mink, HFOS, Flaming Sideburns, Toto Y Los Ritardos, Barbwires, Speedking, Linda Skog, The Scams, Thee Satans…
”och ett femtiotal till”!