SOM uppmanar EU-kommissionen och har uppvaktat våra svenska kommissionärer med följande brev:
Jag skriver på uppdrag av SOM – Svenska Oberoende Musikproducenter, som representerar 340 oberoende (svenskägda) musikbolag i Sverige.
Som ni vet är Sverige EU:s största nettoexportör av musik, och den svenska musikscenen lyser med bredd och kraft på hög nivå inom många genrer, även nationellt.
Vi förstår att konkurrensfrågor kanske inte faller direkt inom er portfölj, men vill ändå kort informera er om våra farhågor, då Europeiska kommissionen för närvarande utreder en stor fusion inom vår sektor. Genom IMPALA, de oberoende musikbolagens europeiska organisation, uppmärksammar vi också frågan internationellt.
SOM välkomnar kommissionens utredning av Universal Music Groups (UMG) försök att förvärva Downtown Music, ett förvärv som skulle placera ett antal världsledande oberoende tjänsteleverantörer som FUGA, CD Baby, Curve och Songtrust under kontroll av världens största musikbolag (UMG). Detta följer dessutom kort inpå UMG:s tidigare förvärv av PIAS, ett annat av världens största oberoende musikbolag och distributör, verksamma i hela Europa, inklusive Sverige.
Vi uppmanar den europeiska konkurrensmyndigheten att öppna en detaljerad fas två-undersökning och blockera detta förvärv.
Vi skulle vara tacksamma om ni ville stödja våra farhågor inför Executive Vice President Ribera och de av kommissionens avdelningar som ansvarar för konkurrenspolitiska frågor.
För att illustrera omfattningen av UMG:s dominans ger marknadssiffrorna för Sverige en tydlig bild:
- UMG:s marknadsandel år 2023 var 42,7 % i Sverige
- Det är en ökning med 10,6 procentenheter sedan 2012 när UMG köpte EMI, alltså 33 %
- Skillnaden mellan UMG och dess närmaste konkurrent är nu 16,2 procentenheter, en ökning med 11,3 procentenheter och mer än tre gånger större än när kommissionen granskade sammanslagningen mellan UMG och EMI
- Oberoende musikbolag har förlorat 1,5 marknadsandelspunkter, en minskning med nästan 12 %
Denna konsolidering minskar stadigt utrymmet för oberoende bolag och sätter mångfalden i vårt musikaliska ekosystem i fara. Hög marknadskoncentration försämrar förutsättningar för konkurrens, och riskerar negativa effekter för konsumenter både vad gäller ekonomi och utbud. Inom vår sektor är det främst oberoende bolag som står för modiga investeringar i smalare musikgenrer och modiga nyskapande artister.
Den franska parlamentsledamoten Aurore Lalucq uttryckte sin oro över UMG:s förvärv i en formell fråga till vice ordförande Vestager. Professor Amelia Fletcher – brittisk ekonom, tidigare verksam inom tillsynsmyndighet, tillika artist och medgrundare av ett oberoende musikbolag – utfärdade också ett öppet brev där hon uppmanade kommissionen att ta detta på största allvar.
Vi anordnar gärna ett möte med ledande chefer inom den svenska musikbranschen för att diskutera detta vidare.
Detta är inte bara en fråga för Sverige, utan för framtiden för Europas kulturella mångfald, innovation och kreativa ekonomi – några av EU:s största styrkor.
Med vänliga hälsningar,
Eva Karman Reinhold
Ordförande/Chairman SOM – Svenska Oberoende Musikproducenters ideella förening